rés a présen

„Egy nő elengedett kézzel ül a bilin”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. augusztus 21.

Színház

Naszlady Éva színész, rendező, tanár

rés a présen: A kilencvenes években még úgy nézett ki, hogy színész leszel. A Bolygó Kultusz Moteltől a Neptun Brigádig számos társulatban játszottál. Miért hagytál fel a színészettel?

Naszlady Éva: A függetlenek nem az én törekvéseim voltak, hanem az életformámhoz ezek passzoltak. Amikor elvégeztem a színművészetit ’94-ben, elszerződtem a Katonába, de nem éreztem jól magam. A színházi élet zavaros volt akkoriban. A következő évadban hívott az Új Színházba Székely Gábor, de inkább Kecskemétre mentem Bal József frissen lett igazgató hívására, mert sokat és jókat akartam játszani. Úgy is indult, mert az Ahogy tetszik Rosalindájától az Én és a kisöcsém című operett Kelemen Katójáig pazar szerepeim voltak. Lendvai Zoli és Harsányi Sulyom László társult a vezetéshez, hogy jó vidéki színházat csináljanak, de három év múlva egy politikai döntés elsöpörte ezt a törekvést, és akkor én is eljöttem, mert kezdtem megzuhanni az első naiv lendület után. Meg nem akartam együtt dolgozni a következő igazgatóval, Bodolay Gézával, mert emberileg és ízlés dolgában is összeférhetetlen voltam vele. Hívtak vidékre is, de Léner Péter ötletére hazamenekültem, és a József Attila Színházat választottam. Nem volt rossz ötlet, mert ott kezdtem el rendezni. Úgy, hogy egy színész kollégám operettet rendezett, amit nehezen viseltem, és gondoltam, megpróbálom én is. A büfében ült mindennap Vándor Éva, Fehér Anna, Kocsis Juci, Csarnóy Zsuzsa meg Román Judit, és nem értettem, ha ezek ott vannak, akkor ki van a színpadon. Felmentem Léner Péterhez, hogy megcsinálnám velük a Vízkeresztet – és hagyta. Az előadást megnézte Kovács Frigyes, a Szabadkai Népszínház akkori igazgatója és meghívott rendezni. Így indult a rendezői pályám. Kellemesebb életforma a számomra, mert nagyon izgulós voltam a színpadon. Nem derült ki persze soha, hogy mennyire lettem volna jó színész. Ahhoz jó idegrendszer kell. A magam által szabott kereteket könnyebben viseltem, és igaz, hogy nem lettem a legnagyobb koncepciók ördöge, de nagyon szerettek velem dolgozni a színészek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.