rés a présen

„Egy nő elengedett kézzel ül a bilin”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. augusztus 21.

Színház

Naszlady Éva színész, rendező, tanár

rés a présen: A kilencvenes években még úgy nézett ki, hogy színész leszel. A Bolygó Kultusz Moteltől a Neptun Brigádig számos társulatban játszottál. Miért hagytál fel a színészettel?

Naszlady Éva: A függetlenek nem az én törekvéseim voltak, hanem az életformámhoz ezek passzoltak. Amikor elvégeztem a színművészetit ’94-ben, elszerződtem a Katonába, de nem éreztem jól magam. A színházi élet zavaros volt akkoriban. A következő évadban hívott az Új Színházba Székely Gábor, de inkább Kecskemétre mentem Bal József frissen lett igazgató hívására, mert sokat és jókat akartam játszani. Úgy is indult, mert az Ahogy tetszik Rosalindájától az Én és a kisöcsém című operett Kelemen Katójáig pazar szerepeim voltak. Lendvai Zoli és Harsányi Sulyom László társult a vezetéshez, hogy jó vidéki színházat csináljanak, de három év múlva egy politikai döntés elsöpörte ezt a törekvést, és akkor én is eljöttem, mert kezdtem megzuhanni az első naiv lendület után. Meg nem akartam együtt dolgozni a következő igazgatóval, Bodolay Gézával, mert emberileg és ízlés dolgában is összeférhetetlen voltam vele. Hívtak vidékre is, de Léner Péter ötletére hazamenekültem, és a József Attila Színházat választottam. Nem volt rossz ötlet, mert ott kezdtem el rendezni. Úgy, hogy egy színész kollégám operettet rendezett, amit nehezen viseltem, és gondoltam, megpróbálom én is. A büfében ült mindennap Vándor Éva, Fehér Anna, Kocsis Juci, Csarnóy Zsuzsa meg Román Judit, és nem értettem, ha ezek ott vannak, akkor ki van a színpadon. Felmentem Léner Péterhez, hogy megcsinálnám velük a Vízkeresztet – és hagyta. Az előadást megnézte Kovács Frigyes, a Szabadkai Népszínház akkori igazgatója és meghívott rendezni. Így indult a rendezői pályám. Kellemesebb életforma a számomra, mert nagyon izgulós voltam a színpadon. Nem derült ki persze soha, hogy mennyire lettem volna jó színész. Ahhoz jó idegrendszer kell. A magam által szabott kereteket könnyebben viseltem, és igaz, hogy nem lettem a legnagyobb koncepciók ördöge, de nagyon szerettek velem dolgozni a színészek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.