rés a présen

„Elegáns keringőzés”

Színház

Duda Éva koreográfus, művészeti vezető

rés a présen: A bécsi újévi kon­certek hangulatát ígéri a Danubia Zenekar koncertje, amelyen a Duda Éva Társulat is fellép. Klasszikus vagy modern? Mire számítsunk a hangversenyen?

Duda Éva: Mindkettő érvényes. Amikor Hámori Máté karmester megkeresett, hogy szeretné friss, korszerű elképzelés mentén új „színekbe” öltöztetni a klasszikus melódiákat ezen az újévi koncerten, engem pont ez a kettősség fogott meg. Magam is azt keresem mostanában, hogyan lehet új formanyelveket bevezetni, és közben szélesebb nézői réteget megszólítani vele.

rap: A Duda Éva Társulat a kortárs táncot képviseli. Richard Strauss Rózsalovag-szvitjében még érzünk valami modernséget, de a Johann Strauss-keringők, Kálmán- és Lehár-melódiák világa, illetve a tiétek tényleg ég és föld. Nektek is szokatlan ez a feladat?

DÉ: Valóban nem ez a fő csapásirányunk, de nekem nagyon izgalmas, amikor különféle műfajokról, amelyek első ránézésre merőben távol állnak egymástól, kiderül, hogy mégiscsak jól passzolnak. Igyekszünk szabadabban értelmezni a zenét, és kilépni az általános megoldásokból. Erre az eseményre egyébként külön készülünk, és igen, lesz elegáns keringőzés is lágyan fodrozódó ruhákban, de várhatóan okozunk majd meglepetéseket is, mert egy-egy zenei motívum pimaszabb, virgoncabb vonulataihoz merészebben közelítünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”