rés a présen

„Eltűnt belőlem a balett”

  • rés a présen
  • 2022. december 14.

Színház

 Jenna Jalonen táncos-koreográfus

rés a présen: A Ring című, legújabb táncelőadásod ősi hagyományokhoz nyúl vissza. Mit kerestél ezek között?

Jenna Jalonen: Alapvetően az a helyzet mozgatta a fantáziámat, amikor egy partin körben állnak a táncosok, és egyesével belibbennek a kör közepére, simán csak produkálni magukat. Ezen gondolkodva rájöttem, hogy igenis lehet összefüggés a régi körtáncok és a sima partiszituáció között. Rájöttem, hogy a táncos nem a próbateremben, hanem a bulihelyzetekben mozog igazán. Hogy a táncosok számára ez egy életmód: a körön belül nem előadóként vannak jelen, hanem egymásnak táncolnak. Tisztán a kör, mint térforma lett tehát az előadás háttere és kerete. Elkezdtem kutatni a különböző népek körtáncait, s végre megismerhettem a magyar néptáncokat is, amelyekről addig úgy gondoltam, hogy finn koreográfusként nem szerencsés hozzájuk nyúlnom. Erős emlékem, amikor Magyarországra költözésem után nem sokkal az iskolában először láttam egy magyar néptáncelőadást. Csodáltam. De láttam azt is, hogy egy rettenetesen férfiak dominálta rendszer. Abban az előadásban volt egy karikázó tánc csak lányokkal, akik énekeltek is. Teljesen befelé forduló volt az egész. Mintha a lányok itt hagyományosan jobban rá volnának szorítva arra, hogy befelé létezzenek.

rap: Milyenek a finn néptáncok?

JJ: Sok körtánc van, a Ringben is használok ezekből, de nem annyira figuratívak és technikásak, mint a magyarok. Viszont minden néptáncnak, illetve körtáncnak vannak hasonló motívumai, és nagyon izgalmas volt ezekre rátalálni. A darabban sokféle nemzet táncosai szerepelnek, így az izraeli hórától a moldvai körtáncon át a francia, spanyol középkori táncokig sok mindent az előadásba illesztettünk.

rap: Hogyan válogattad össze a csapatot?

JJ: A táncosok a párommal, Juhász Péterrel tavaly szeptemberben alapított SUB.LAB.PRO the Ensemble Program résztvevői, akiket egy nemzetközi felhíváson keresztül válogattunk. A program keretében hat különböző koreográfussal dolgoztak együtt, és én voltam az egyik.

 
Fotó: Dömölky Dániel 

rap: Min dolgozol most?

JJ: Koreográfiai kutatómunkát végzek, és közben különféle helyi eseményeken veszek részt Japánban az Aerowaves programján keresztül. A japán alkotók már voltak korábban Európában ezen a projekten vendégművészként, most cseréltünk: én mentem Kinoszakiba és Jokohamába, afféle kísérleti nyúlként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."