rés a présen

„Eltűnt belőlem a balett”

  • rés a présen
  • 2022. december 14.

Színház

 Jenna Jalonen táncos-koreográfus

rés a présen: A Ring című, legújabb táncelőadásod ősi hagyományokhoz nyúl vissza. Mit kerestél ezek között?

Jenna Jalonen: Alapvetően az a helyzet mozgatta a fantáziámat, amikor egy partin körben állnak a táncosok, és egyesével belibbennek a kör közepére, simán csak produkálni magukat. Ezen gondolkodva rájöttem, hogy igenis lehet összefüggés a régi körtáncok és a sima partiszituáció között. Rájöttem, hogy a táncos nem a próbateremben, hanem a bulihelyzetekben mozog igazán. Hogy a táncosok számára ez egy életmód: a körön belül nem előadóként vannak jelen, hanem egymásnak táncolnak. Tisztán a kör, mint térforma lett tehát az előadás háttere és kerete. Elkezdtem kutatni a különböző népek körtáncait, s végre megismerhettem a magyar néptáncokat is, amelyekről addig úgy gondoltam, hogy finn koreográfusként nem szerencsés hozzájuk nyúlnom. Erős emlékem, amikor Magyarországra költözésem után nem sokkal az iskolában először láttam egy magyar néptáncelőadást. Csodáltam. De láttam azt is, hogy egy rettenetesen férfiak dominálta rendszer. Abban az előadásban volt egy karikázó tánc csak lányokkal, akik énekeltek is. Teljesen befelé forduló volt az egész. Mintha a lányok itt hagyományosan jobban rá volnának szorítva arra, hogy befelé létezzenek.

rap: Milyenek a finn néptáncok?

JJ: Sok körtánc van, a Ringben is használok ezekből, de nem annyira figuratívak és technikásak, mint a magyarok. Viszont minden néptáncnak, illetve körtáncnak vannak hasonló motívumai, és nagyon izgalmas volt ezekre rátalálni. A darabban sokféle nemzet táncosai szerepelnek, így az izraeli hórától a moldvai körtáncon át a francia, spanyol középkori táncokig sok mindent az előadásba illesztettünk.

rap: Hogyan válogattad össze a csapatot?

JJ: A táncosok a párommal, Juhász Péterrel tavaly szeptemberben alapított SUB.LAB.PRO the Ensemble Program résztvevői, akiket egy nemzetközi felhíváson keresztül válogattunk. A program keretében hat különböző koreográfussal dolgoztak együtt, és én voltam az egyik.

 
Fotó: Dömölky Dániel 

rap: Min dolgozol most?

JJ: Koreográfiai kutatómunkát végzek, és közben különféle helyi eseményeken veszek részt Japánban az Aerowaves programján keresztül. A japán alkotók már voltak korábban Európában ezen a projekten vendégművészként, most cseréltünk: én mentem Kinoszakiba és Jokohamába, afféle kísérleti nyúlként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.