Színház

Elveszett a liftben

KV Társulat: Pofon

  • Sándor Panka
  • 2020. november 22.

Színház

„A magyar nők átlagosan 35 verést szenvednek el, mielőtt segítségért fordulnak. Ekkor 5–12 intézménynél, szervezetnél, hatóságnál kérnek segítséget az erőszak megállítása érdekében, mielőtt hatékony segítséget kapnak” – ezzel az idézettel indul a Kovács D. Dániel rendezte előadás, amely egy, a leszűkített színpad közepére állított liftbelsőben játszódik.

A lift emeletről emeletre visz: a helyszínek a bántalmazott életének legfontosabb terei. Rendőrség, egészségügy, média és persze az otthon. Az epizódok nem egymásra épülnek, csupán önmagukban értelmezendők, bár tartalmaznak visszatérő elemeket.

Maga a színdarab a színészekkel lefolytatott beszélgetések, improvizációk, valamint a tárgyba vágó kutatások összegzéseként jött létre. Az alkotók az áldozatokon kívül civil szervezetek képviselőivel, egészségügyi dolgozókkal, jogászokkal és a rendőrség munkatársaival is készítettek interjúkat. Nem egyedi eseteket akartak bemutatni, hanem azt a hálót, amely – elméletben – segítséget nyújthat a bántalmazottaknak. Az is döntő szempont volt, hogy e húsbavágó témát minden komolysága ellenére humorral átitatva mutassák meg a nézőnek. Háborodjunk fel, lepődjünk meg, szomorkodjunk az áldozatokkal együtt, de egy pillanatig se felejtsünk el szórakozni. Popcorn, csillagszóró, esetleg szado-mazo szex – ugye, milyen vicces, amikor felsorolják, hogy mitől lehet összeégetve egy nő bőre? (Cigarettacsikk nyoma.) Mindegy is, már megyünk tovább, nincs megállás, megérkezünk a kórházba, a rendőrségre, az ügyvédi irodába, mindenhol ignorancia, semmibevétel, a tények tagadása, az empátia teljes hiánya fogadja a nézőt. És ennek minden esetben komikusnak kell lennie, ha erőltetetten, hát erőltetetten. Legtöbbször azt sem lehet eldönteni, kivel kellene azonosulnunk. A férjjel, aki véres kézzel könyörög nekünk – hiszen ő nem akarta, ő nem ez – vagy a járőrrel, aki úszószemüveget javasol a bevérzett szem ellen, vagy az ügyvéddel, akinek rengeteg munkája vész kárba, amikor az áldozat vissza akarja vonni vallomását.

A személyes történetek kihagyása személytelen előadást eredményez. Vannak ugyan valóban vicces jelenetek (paraszt vagy bántalmazó show), de ezek is inkább a színészi játéknak köszönhetők, és gyakran a jó ízlés határait feszegetik. Az sem egyértelmű, hogy a bürokratikus labirintusba csak a nők kerülhetnek-e, mert említésszerűen megjelenik ugyan, hogy létezik férfiak elleni erőszak is, de teljesen zavaros, hogy erről akar-e beszélni az előadás. Ez is mutatja, hogy az etűdös szerkezet sok mindent hagy a levegőben lógni. Például semmiféle kontextusba nem kerül a magyar politikusok szexista megnyilvánulásainak felsorolása sem, nem lényeges, hogy kik, miért, hogyan mondták, amit mondtak. Cinkosan összekacsintunk csak a nézőinkkel: a vak komondor országának zsarnokai tehetnek a családon belüli erőszakról is… Isten ments, hogy kicsit magunkba nézzünk. Az előadás végén Hajduk Károly felolvassa a jó feleség 14 ismérvét. A színészekkel közösen nevetgélünk az 1955-ben megjelent – ma már nyilvánvalóan irreleváns – anyagon.

A KV Társulat ezúttal is nehéz fába vágta a fejszéjét, most éppen sikertelenül. Kétségtelenül fontos a téma, és értékelendő gesztus, hogy szakértőket is bevontak a felkészülésbe, remélhetőleg legközelebb ez nemcsak az interjúkból derül ki, hanem az előadásból is.

Trafó, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.