Interjú

„Én egy árnyalat vagyok”

Ónodi Eszter színésznő

Színház

Ismét Csehov-hősnőként áll a színpadra. A pályáján folyamatosan jelen lévő Csehovról, a beszüremlő közéletről és az életkorral érkező, illetve elvesző lehetőségekről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: A Platonovot alig egy hónapja vették le a színről, most pedig már a Cseresznyéskert főpróbahete van. Hol van Csehov az életedben?

Ónodi Eszter: Számomra ő a legnagyobb drámaíró, végtelenül szeretem. Persze picit elfogult is vagyok, hiszen úgy érzem, Csehovval lettem színész. Vagyis pontosabban miatta köteleződtem el a szakma mellett. Ráadásul éppen a Cseresznyéskerttel foglalkoztunk Ascher Tamás zalaszentgróti táborában. Eltelt harminc év, de visszajönnek mondatok. Pedig más fordítást használtunk, most Morcsányi Gézáé alapján dolgozott a dramaturg és a rendező. Amikor gyakorlatos színészként felvettek a Katonába, három új darabban mutatkoztam be. A Szeget szeggelt már a kezdetektől én próbáltam, de a két beugrásom egyike a Cseresznyéskert Ányája volt, akit most Rujder Vivien játszik. A másik fontos Csehovom az Ivanov, azt nagyon szerettem, de a szülés miatt nem tudtam sokáig játszani, a világjáró turnéból is kimaradtam. És volt még egy izgalmas beugrásom is az Andrei Şerban rendezte Három nővérbe, a Nemzetiben, amikor Péterfy Bori ment szülni. Vissza-visszajön Csehov az életembe, és legyen a rendezés klasszikus vagy formabontó, nagyon élvezem.

MN: Tarnóczi Jakab rendező szerint a Cseresnyéskert egy tizenkét szólamú, kegyetlen szimfónia. Te Ljuba szerepét játszod. Miben látod az elmozdulást a korábbi színre vitelekhez képest?

ÓE: Egy szinte üres színpadon játszunk, néhány hangsúlyos tárgy lesz velünk csupán. Csehovhoz rögtön társítjuk a fehér rattanszéket, a kandallót meg szamovárt: hát az itt nincs. Nekünk kell megidézni ezt a hangulatot. De tökéletesen illik ez a darab mondanivalójához, hiszen a mű a veszteségről szól. Nekem külön felemelő, hogy a színházunk csupasz és gyönyörű falai között beszélhetünk erről, erőt ad, hogy látom saját magában a padlót, a plafont. Nekem ez összecseng a színház 40. évi jubileumával is.

MN: Tarnóczi nyilatkozataiból tudott, hogy az eredeti terv az Istenek alkonyának egy kísérleti adaptációja volt.

ÓE: Igen, és ráadásul az egy meglehetősen költséges előadás lett volna. Viszont a színház olyan gazdasági helyzetbe került, hogy csak nagy véráldozatok árán lehetett volna a színre vitelt megoldani, ezért Jakab egy hónappal a kiírt olvasópróba előtt úgy döntött, nem cipeli ezt a terhet tovább. Viszont iszonyú régóta ott volt a fejében a Cseresznyéskert. És a Wagnerhez kiírt szereposztás patentban, kompromisszumok nélkül illeszkedett az új tervbe. Nem tudom, mit játszottam volna a Wagnerben, de én személy szerint boldog vagyok a cserétől.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.