Levelek a színházból

Színház

Orbán Viktor végre válaszolt Kulka János levelére – a rá jellemző semmitmondással, így inkább idézzünk fel néhány színházi levelet, amely a 20. században a legfőbb vezetők íróasztalára eljutott.

Kérni, közbenjárni, meghívni – a leggyakrabban e három cél valamelyike vezette azon színművészek tollát, akik a múlt század második felében az ország vezetőihez fordultak leveleikkel. Bizalmasan, legtöbbször a nyilvánosság tudta nélkül, még az olyan esetekben is, amikor egy-egy levelet vagy folyamodványt többen is jegyeztek.

A kevés kivétel egyike az az 1954-es levél, amelyet a Nemzeti Színház vezető párttag színészei (mínusz Major Tamás) írtak Darvas József népművelési miniszternek, s mely levél a Nemzeti faliújságjára is kikerült. Tiltakozás volt ez a levél a minisztérium színházi főosztályának vezetője, Kende István személye ellen, benne ilyen merész mondatokkal:

„Mi az, amit mi, haladó, gyakorló művészek színházellenes, talmudista, baloldali elhajló: végeredményben dilettáns, kártékony, ellenséges tevékenységnek látunk és érzünk?! Személy szerint ki vagy kik felelősek azért, hogy a kiváló Sztanyiszlavszkij-rendszert és módszert az egész magyar színészet megutálta, rossz fordításokon és rossz értelmezéseken keresztül, a Színházi Főosztály vezetőjének és képviselőjének »kultúrpolitikai« terrorja miatt, mely egy időben majdhogynem az ÁVH-val fenyegetett? […] A Színházi Főosztály a régi hadsereg K. u. K. modorában nem vitázik, nem tanul, nem fejlődik – csak parancsol.” A levélre (melyet Farkas Mihály feljegyzésében „egészségtelennek és erősen ellenzékinek” minősített) érdemi válasz nem érkezett, de legalább baja sem lett belőle az aláíróknak: Balázs Samunak, Básti Lajosnak, Bessenyei Ferencnek, Gobbi Hildának, Várkonyi Zoltánnak és a többieknek.

Bajor Gizi

Bajor Gizi

 

Az erősebb fél persze mindenkor a címzett volt, még akkor is, ha színészkirályok és színészkirálynők írták is e leveleket. Mondjuk, például a magyar színháztörténet egyik legnagyobb legendája, a minden rendszer által respektált Bajor Gizi, aki rémhírterjesztésért lecsukott barátnője (s egyszersmind első férjének özvegye), Vajda Judit érdekében kényszerült élete utolsó hónapjaiban (1950–51-ben) Rákosival levélben édelegni:

„Drága jó Rákosi Mátyás!

Olyan nagyon tele van a szívem és a lelkem boldogsággal – hálával és szeretettel – hogy le sem tudom írni. De erről a fehér lapról maga mindent le tud olvasni, ami bennem él, ami bennem kavarog, ami könnyűvé teszi az én boldogtalan életemet. Köszönöm a felém nyújtott kezét, amit szeretnék soha el nem bocsájtani – mert erőt és biztonságot ad nekem.

Soha el nem múló hálával

G. Bajor Gizi”

Erőfeszítéseit – legalább részben – siker koronázta, hisz megszakították barátnője börtönbüntetését, s így alig egy hónappal tragikus halála előtt megírhatta utolsó levelét Rákosinak e zárómondattal: „Szívem mélyéből kívánom, hogy maga is olyan boldog legyen, mint én!” Mely levélre a magyar nép akkori nagy vezére hamar rá is vezette a kérdést: „Miért boldog B. G.?”

Alig pár hónappal később a magyar színház megannyi jelese fordult közös folyamodvánnyal a hatalom képviselőihez: kitelepített pályatársaik érdekében. Az aláírók sorában Gobbi Hilda vagy épp a jelleme-karaktere okán „Dacos” névvel becézett Egri István mellett, illetve előtt az egyik utolsó színpadi nagyvad, Somlay Artúr neve is ott szerepelt. Az elutasító választ is épp neki kézbesítették a Nemzeti Színházban: a nagy „Árgyél” hazament – és öngyilkos lett. Tettét eltussolták, halálát pedig igazi színészhalállá stilizálták: szereptanulás közben…

Mások inkább a maguk dolgaiban kereskedtek az ország vezetőinél. A kiváló primadonna például mellőztetését panaszolta el Kádárnak, 1970-es levelében ekképp mutatva be magát: „Németh Marika színművésznő. Férjezett Tsorbadzi-Kosti Byronné.” A görögországi házasságából Magyarországra visszatérő színésznő nehezményezte, miszerint: „erősen korlátozva van a szerepléseim publicitása”. Kádár nem is maradt érzéketlen e panaszok olvastán, s így Aczél György hamar Németh Marika helyzetének javulásáról referálhatott, igaz, azt is hangsúlyozva: „az Operett Színház társulatával külföldre nem utazhat”.

Huszti Péter

Huszti Péter

 

A múlt rendszer felengedését-fellazulását a színházból pártházba címzett levelek változó tematikája és hangvétele is jelezheti számunkra. Mint ez az utolsóul idézett 1984-es levél is bizonyíthatja gerinces művészek és kultúrafogyasztó pártemberek meghitt bratyizásával:

„Mélyen tisztelt Kádár Elvtárs!

Aczél Györgytől hallottam – engedelmet az indiszkrécióért –, hogy Ön és különösen kedves felesége számomra hízelgően emlékezett meg »Komámasszony, hol a stukker?« című színdarabomról. Ez bátorít fel arra, hogy levelet írjak és szeretettel meginvitáljam Önöket a darab újabb bemutatójára, a Játékszínben, május 27-én 20 órakor.

Szövegem parádés szereposztásban kerül színre – Mensáros László, Szabó Gyula, Gáti Oszkár, Márton András, Verebes István, a rendező pedig Huszti Péter –, így hát remélem, hogy az előadás is jó lesz.

Mindannyiunknak nagy öröm volna, ha megtisztelnék bemutatónkat.

Szívélyes üdvözlettel,

Huszti Péter         Görgey Gábor”

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.