Színház

Énekelni nehéz

Poppea megkoronázása

Színház

Különösen alakult eddig ez a 2019/20-as évad, már ami a budapesti operaéletet illeti. Az Opera játszóhelyein ugyanis ebben a szezonban még nem tartottak operapremiert, ellenben az Operettszínházban és a Katonában már igen: ráadásul az utóbbi helyen a múlt szombaton azt a Monteverdi-művet mutatták be, amely előbb fel-, majd eltűnt a tavalyi, olasz tematikájú (Puccini Itáliája nevezetű) évad programjáról. Innen nézve tehát akár egy feladat nemes átvállalásának is ítélhető, hogy a Katona most műsorára tűzte a Poppea megkoronázását Székely Kriszta rendezésében. A bemutatót eredetileg az Eiffel Műhelyházba tervezték.

Csakhogy kínálkozik egy másik értelmezési keret is e mindenestül szokatlan operai produkció számára, amely persze úgyszintén összefügg a magyar színházi élet, pontosabban a hazai színházpolitika bizarr jelen idejével. Erős gesztus épp a „zaklató színházban” bemutatni Claudio Monteverdi csaknem négyszáz esztendős operáját, mely csupa olyasmit állít a középpontba, ráadásul meghökkentően modern merészséggel, ami vonatkoztatható a mai katyvaszra: a szerelmi-szexuális vonzalmak meg az erőszak és az immoralitás viszonylatát vagy éppenséggel az erkölcsi szempontokat elvető hatalomgyakorlás pusztító erejét.
A Poppea megkoronázása ilyesformán az időtlen klasszikusok aktualitásával hathat ránk, felkínálva előadók és közönség számára egy­aránt a napi érdekű, piszlicsáré békaperspektíva helyett egy magaslati látószöget.

Hogy annyi tehetséges művész együttműködése dacára mindez most mégsem vált valóra, azt a legkézenfekvőbb először is alapvető fogyatkozásokkal magyarázni. Monteverdi műve ugyanis még drasztikusan megkurtítva és „prozopera” (vagyis prózával jócskán felhígított) formájában sem tudott érvényesen és mindenestül vállalható színvonalon megszólalni a Katonában. Pedig a zenei vezető, Dinyés Dániel és két muzsikustársa az „önkorlátozás teszi a mestert” goethei mottójának jegyében mindvégig tehetséggel látta el a kíséret feladatát, mi több, a zongora, a cselló és a fagott triója a felhangzó Monteverdi-metszetekben olykor imponálóan hatásosnak és adekvátnak bizonyult. Csakhogy a színpadon énekelni is kell, és gondoljuk bár mégoly szent hittel is, hogy a prózai színészek szólamformálásának végletes esettségét és küszködő jellegét ábrázoló eszközzé lehet átlényegíteni – azért a hamiskás vagy éppen a hang nélküli éneklés a végeredményben mégiscsak csalódást kelt, még a Katona más zenés előadásaiban megtapasztaltakhoz mérten is.

De ez csak az egyik, jóllehet fő oka volt annak, hogy a Poppea megkoronázása kihagyott lehetőségnek tűnt a bemutató estéjén. Merthogy mindaz, ami Závada Péter dal­szövegírói és Szabó-Székely
Ármin dramaturgi-szöveg­könyv­írói összedolgozása révén a színpadon elhangzott, az egyszerűen túlságosan vékonynak tetszett.

Székely Kriszta rendezésének legfontosabb eleme az a színpadot három oldalról keretező és olykor a nézőteret is bevilágító reflektorrendszer, amely hol jó érzékkel, hol meg túladagolt didaxissal emeli ki a hangsúlyosnak szánt pillanatokat, miközben a vakító sárga fény szépen harmonizál az aranyfestékkel lekent és fürdőnadrágos Ámor diadalmas kulcsfigurájával. Tasnádi Bence perfekt módon hozza az elkényeztetett-infantilis nyikhajhangot, és valósággal lubickol a szertelen önimádat táncos léptű játékaiban, de azért túlkoros kvázi-Puckja egy ponton túl kissé fárasztóvá válik. Rajkai Zoltán (Nero) és Pálmai Anna (Poppea) párosa jól adja az érzékiséget az enyelgő jelenetekben, művértől összemázolódó gyilkosokként viszont inkább csak komikus hatást keltenek. Nagy Ervin a mindannyiunk számára meghitten ismerős Nagy Ervin-alakítást kínálja Otho szerepében, s hazudnánk, ha azt állítanánk, hogy Jordán Adélt (Octavia) most látjuk először a mélyen indignálódott, ajkát biggyesztő asszony megformálásán fáradozni. Seneca szólamában Kiss András basszusa operai formátumú hang, s felfigyelhettünk egy egészen ígéretes nem éneklésre is: Samudovszky Adrián e. h. ugyanis ügyesen kamatoztatott színpadi poénhoz jutott, midőn többedszerre sem kezdett el énekelni. Elkelne az ilyesmi majd’ minden opera-előadáson

Katona József Színház, március 7.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.