Színház

Énekelni nehéz

Poppea megkoronázása

Színház

Különösen alakult eddig ez a 2019/20-as évad, már ami a budapesti operaéletet illeti. Az Opera játszóhelyein ugyanis ebben a szezonban még nem tartottak operapremiert, ellenben az Operettszínházban és a Katonában már igen: ráadásul az utóbbi helyen a múlt szombaton azt a Monteverdi-művet mutatták be, amely előbb fel-, majd eltűnt a tavalyi, olasz tematikájú (Puccini Itáliája nevezetű) évad programjáról. Innen nézve tehát akár egy feladat nemes átvállalásának is ítélhető, hogy a Katona most műsorára tűzte a Poppea megkoronázását Székely Kriszta rendezésében. A bemutatót eredetileg az Eiffel Műhelyházba tervezték.

Csakhogy kínálkozik egy másik értelmezési keret is e mindenestül szokatlan operai produkció számára, amely persze úgyszintén összefügg a magyar színházi élet, pontosabban a hazai színházpolitika bizarr jelen idejével. Erős gesztus épp a „zaklató színházban” bemutatni Claudio Monteverdi csaknem négyszáz esztendős operáját, mely csupa olyasmit állít a középpontba, ráadásul meghökkentően modern merészséggel, ami vonatkoztatható a mai katyvaszra: a szerelmi-szexuális vonzalmak meg az erőszak és az immoralitás viszonylatát vagy éppenséggel az erkölcsi szempontokat elvető hatalomgyakorlás pusztító erejét.
A Poppea megkoronázása ilyesformán az időtlen klasszikusok aktualitásával hathat ránk, felkínálva előadók és közönség számára egy­aránt a napi érdekű, piszlicsáré békaperspektíva helyett egy magaslati látószöget.

Hogy annyi tehetséges művész együttműködése dacára mindez most mégsem vált valóra, azt a legkézenfekvőbb először is alapvető fogyatkozásokkal magyarázni. Monteverdi műve ugyanis még drasztikusan megkurtítva és „prozopera” (vagyis prózával jócskán felhígított) formájában sem tudott érvényesen és mindenestül vállalható színvonalon megszólalni a Katonában. Pedig a zenei vezető, Dinyés Dániel és két muzsikustársa az „önkorlátozás teszi a mestert” goethei mottójának jegyében mindvégig tehetséggel látta el a kíséret feladatát, mi több, a zongora, a cselló és a fagott triója a felhangzó Monteverdi-metszetekben olykor imponálóan hatásosnak és adekvátnak bizonyult. Csakhogy a színpadon énekelni is kell, és gondoljuk bár mégoly szent hittel is, hogy a prózai színészek szólamformálásának végletes esettségét és küszködő jellegét ábrázoló eszközzé lehet átlényegíteni – azért a hamiskás vagy éppen a hang nélküli éneklés a végeredményben mégiscsak csalódást kelt, még a Katona más zenés előadásaiban megtapasztaltakhoz mérten is.

De ez csak az egyik, jóllehet fő oka volt annak, hogy a Poppea megkoronázása kihagyott lehetőségnek tűnt a bemutató estéjén. Merthogy mindaz, ami Závada Péter dal­szövegírói és Szabó-Székely
Ármin dramaturgi-szöveg­könyv­írói összedolgozása révén a színpadon elhangzott, az egyszerűen túlságosan vékonynak tetszett.

Székely Kriszta rendezésének legfontosabb eleme az a színpadot három oldalról keretező és olykor a nézőteret is bevilágító reflektorrendszer, amely hol jó érzékkel, hol meg túladagolt didaxissal emeli ki a hangsúlyosnak szánt pillanatokat, miközben a vakító sárga fény szépen harmonizál az aranyfestékkel lekent és fürdőnadrágos Ámor diadalmas kulcsfigurájával. Tasnádi Bence perfekt módon hozza az elkényeztetett-infantilis nyikhajhangot, és valósággal lubickol a szertelen önimádat táncos léptű játékaiban, de azért túlkoros kvázi-Puckja egy ponton túl kissé fárasztóvá válik. Rajkai Zoltán (Nero) és Pálmai Anna (Poppea) párosa jól adja az érzékiséget az enyelgő jelenetekben, művértől összemázolódó gyilkosokként viszont inkább csak komikus hatást keltenek. Nagy Ervin a mindannyiunk számára meghitten ismerős Nagy Ervin-alakítást kínálja Otho szerepében, s hazudnánk, ha azt állítanánk, hogy Jordán Adélt (Octavia) most látjuk először a mélyen indignálódott, ajkát biggyesztő asszony megformálásán fáradozni. Seneca szólamában Kiss András basszusa operai formátumú hang, s felfigyelhettünk egy egészen ígéretes nem éneklésre is: Samudovszky Adrián e. h. ugyanis ügyesen kamatoztatott színpadi poénhoz jutott, midőn többedszerre sem kezdett el énekelni. Elkelne az ilyesmi majd’ minden opera-előadáson

Katona József Színház, március 7.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.