Nagy Őszi Programajánló - rés a présen

„Erős veszteséggel vállalt misszió”

  • rés a présen
  • 2024. augusztus 28.

Színház

Peremartoni Krisztina színész, a Városmajori Szabadtéri Színpad művészeti vezetője

rés a présen: Mikor lettél szenvedélyes színházba járó?

Peremartoni Krisztina: Annak idején a Színművészetin az osztályfőnökünk, Várkonyi Zoltán felszólított minket, hogy minden este menjünk színházba, én pedig vidéki lányként, igazodásból is tartottam magam ehhez. Amikor elhagytam az országot, még fontosabbá vált ez. Olyan színházhiányom volt, hogy amikor hazajöttem egy-egy hónapra, több előadást láttam, mint az itt élők egész évben. Megszállott vagyok, gondolom emiatt kért fel a munkára Benkő Nóra igazgató, amikor a Covid-időszakban, 2020 márciusában megkapta a Városmajori Szabadtéri Színpadot.

rap: Hogyan alakult a színházi szemlétek az évek során?

PK: Az idei a tizenkettedik szemle, bár korábban kicsit máshogy rendezték meg. Alapvetően a Covid alakította a mostani formájára, mert addig a megelőző év legjobb néhány előadását lehetett látni, de a járványidőszak miatt kénytelen voltam régebbi előadásokat is beválogatni a műsorba. Ma már Szemle Plusz a neve, és mi írjuk a szabályokat. Főleg új darabokat hívunk, de fontosnak tartom, hogy ha van olyan régebbi előadás, amely addig nem volt látható Budapesten vagy csak egyszer, de szerették, akkor azt hozzuk el. Ez egy erős veszteséggel vállalt misszió. Nincs pályázati pénz mögöttünk, de nem azért, mert nem pályázunk. Kénytelenek vagyunk a saját költségvetésünkből kigazdálkodni az egészet.

rap: Az idei Szemle Pluszban melyek voltak a válogatási szempontjaitok?

PK: Az első számú az, hogy jó legyen az előadás. És figyelembe kell venni például, hogy a valaha mozinak épült színpadunk alacsony, nincs zsinórpadlása, szóval már a technikai feltételeken is sok produkció elbukik. A második nagy szűrő az, hogy mennyibe kerül. Különösen a határon túli előadásoknál lényeges ez, amikor sokszereplős előadásokat kell utaztatni, szállást biztosítani legalább két napra, és a mai elvárások szerint mindenkinek külön szoba jár. Azontúl az is fontos, hogy olyan darab legyen, amelyre bejön 800 fő. A budapesti nézők sajnos nem rohannak a határon túli vagy vidéki előadásokra. De szerintünk nagyon fontos a küldetésünk. A vidéki színészek nagy része ugyanis elszigetelten létezik egész életében. A végső döntést Benkő Nóra hozza, én az ajánlattevő vagyok, de bízunk egymás ízlésében, jól tudunk együttműködni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.