Így választott új vezetőt a Pinceszínház

Ez is operett, az is operett

Színház

Az elmúlt évek kiszámítható, sokszor politikai alapú színigazgató-választásai után úgy tűnik, a Pinceszínház vezetéséért komoly szakmai versengés volt – amelyen végül Sztarenki Pál lett a befutó. Az eredményhirdetésre várva áttekintettük a pályázat lebonyolítását, különös tekintettel a színház múltjára, jelentőségére és a jelöltek terveire.

Azonnali hatállyal szüntette meg – még januárban – az önkormányzati fenntartású Ferencvárosi Pinceszínház igazgatójának, Soós Péternek a 2018 és 2023 közötti időre szóló munkaviszonyát Baranyi Krisztina polgármester. Az indokolás bizalomvesztést említ: Soós a munkáltató előzetes hozzájárulása nélkül szerződött a Vidnyánszky-féle Színház- és Filmművészeti Egyetemre oktatónak, megszegve ekképpen az önkormányzattal fennálló szerződését. Azóta Kerek András megbízott igazgató vezette a színházat, a munkakör betöltésére pedig ötéves időtartamra írt ki pályázatot az önkormányzat, június 9-i jelentkezési határidővel. Tizenöt pályázat érkezett. A rendszerváltás óta összesen nem pályáztak ennyien a pozícióra, legutóbb is csak Soós Péter volt az aspiráns. Most Lázár Balázs színész, költő; Bodansky György újságíró, dramaturg, a Pinceszínház korábbi igazgatója; Lovas Gabriella zenei vezető, korrepetitor; Kutszegi Csaba táncos, szerkesztő; Gáspár András színész, rendező, író; Horváth János Antal dramaturg, forgatókönyvíró; Szirtes Balázs színész; Sztarenki Pál színész, rendező; Molnár Csaba színész; Komáromi György színházi menedzser; Rácz Attila dramaturg; Gulyás Hermann Sándor színész; Gencsev Gábor színész; Bagossy László rendező és Pozsgai Zsolt író, rendező pályázott, ám Pozsgai hamar visszavonta pályázatát.

Délután és egész este

Ferencváros önkormányzata a 2021-es évre 126 258 000 forintot juttat a színháznak, és mint azt Takács Máriusztól, a DK helyi képviselőjétől megtudtuk, az önkormányzat a jövő évre is ezt az összeget igyekszik garantálni.

Ezért pályázóitól szakirányú felsőfokú végzettséget, s legalább ötéves szakmai vagy hároméves előadó-művészeti szervezetben szerzett vezetői gyakorlatot vár el. A beadványoknak tartalmazniuk kellett, hogyan képzeli el a pályázó a színház szervezeti, vezetési, fejlesztési struktúráját, valamint egy részletes művészeti terv mellett azt is, hogyan fog a színház részt venni a kerület kulturális életében. A fenntartó szeretné, ha az új vezetés megújítaná a Pinceszínház arculatát, és megtalálná azt az állandó közönséget, amelynek vonzó lehet egy magas művészeti színvonalú színpadi alkotásokat létrehozó, útkereső, provokatív, társadalmilag érzékeny színház. Kiemelték, hogy a leendő vezetőtől elvárják, hogy kidolgozzon egy olyan befogadó programot is, amely a pályázó művészeti koncepciója mellett teret ad a felsőfokú színházművészeti képzés jelenlegi és öt éven belül végzett hallgatói­nak a szakmájuk gyakorlására. E befogadó program célja visszanyúlni a Pinceszínház legfontosabb korszakaihoz, amelyek alatt számos jelentős művész pályája indult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."