Így választott új vezetőt a Pinceszínház

Ez is operett, az is operett

Színház

Az elmúlt évek kiszámítható, sokszor politikai alapú színigazgató-választásai után úgy tűnik, a Pinceszínház vezetéséért komoly szakmai versengés volt – amelyen végül Sztarenki Pál lett a befutó. Az eredményhirdetésre várva áttekintettük a pályázat lebonyolítását, különös tekintettel a színház múltjára, jelentőségére és a jelöltek terveire.

Azonnali hatállyal szüntette meg – még januárban – az önkormányzati fenntartású Ferencvárosi Pinceszínház igazgatójának, Soós Péternek a 2018 és 2023 közötti időre szóló munkaviszonyát Baranyi Krisztina polgármester. Az indokolás bizalomvesztést említ: Soós a munkáltató előzetes hozzájárulása nélkül szerződött a Vidnyánszky-féle Színház- és Filmművészeti Egyetemre oktatónak, megszegve ekképpen az önkormányzattal fennálló szerződését. Azóta Kerek András megbízott igazgató vezette a színházat, a munkakör betöltésére pedig ötéves időtartamra írt ki pályázatot az önkormányzat, június 9-i jelentkezési határidővel. Tizenöt pályázat érkezett. A rendszerváltás óta összesen nem pályáztak ennyien a pozícióra, legutóbb is csak Soós Péter volt az aspiráns. Most Lázár Balázs színész, költő; Bodansky György újságíró, dramaturg, a Pinceszínház korábbi igazgatója; Lovas Gabriella zenei vezető, korrepetitor; Kutszegi Csaba táncos, szerkesztő; Gáspár András színész, rendező, író; Horváth János Antal dramaturg, forgatókönyvíró; Szirtes Balázs színész; Sztarenki Pál színész, rendező; Molnár Csaba színész; Komáromi György színházi menedzser; Rácz Attila dramaturg; Gulyás Hermann Sándor színész; Gencsev Gábor színész; Bagossy László rendező és Pozsgai Zsolt író, rendező pályázott, ám Pozsgai hamar visszavonta pályázatát.

Délután és egész este

Ferencváros önkormányzata a 2021-es évre 126 258 000 forintot juttat a színháznak, és mint azt Takács Máriusztól, a DK helyi képviselőjétől megtudtuk, az önkormányzat a jövő évre is ezt az összeget igyekszik garantálni.

Ezért pályázóitól szakirányú felsőfokú végzettséget, s legalább ötéves szakmai vagy hároméves előadó-művészeti szervezetben szerzett vezetői gyakorlatot vár el. A beadványoknak tartalmazniuk kellett, hogyan képzeli el a pályázó a színház szervezeti, vezetési, fejlesztési struktúráját, valamint egy részletes művészeti terv mellett azt is, hogyan fog a színház részt venni a kerület kulturális életében. A fenntartó szeretné, ha az új vezetés megújítaná a Pinceszínház arculatát, és megtalálná azt az állandó közönséget, amelynek vonzó lehet egy magas művészeti színvonalú színpadi alkotásokat létrehozó, útkereső, provokatív, társadalmilag érzékeny színház. Kiemelték, hogy a leendő vezetőtől elvárják, hogy kidolgozzon egy olyan befogadó programot is, amely a pályázó művészeti koncepciója mellett teret ad a felsőfokú színházművészeti képzés jelenlegi és öt éven belül végzett hallgatói­nak a szakmájuk gyakorlására. E befogadó program célja visszanyúlni a Pinceszínház legfontosabb korszakaihoz, amelyek alatt számos jelentős művész pályája indult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.