Így választott új vezetőt a Pinceszínház

Ez is operett, az is operett

Színház

Az elmúlt évek kiszámítható, sokszor politikai alapú színigazgató-választásai után úgy tűnik, a Pinceszínház vezetéséért komoly szakmai versengés volt – amelyen végül Sztarenki Pál lett a befutó. Az eredményhirdetésre várva áttekintettük a pályázat lebonyolítását, különös tekintettel a színház múltjára, jelentőségére és a jelöltek terveire.

Azonnali hatállyal szüntette meg – még januárban – az önkormányzati fenntartású Ferencvárosi Pinceszínház igazgatójának, Soós Péternek a 2018 és 2023 közötti időre szóló munkaviszonyát Baranyi Krisztina polgármester. Az indokolás bizalomvesztést említ: Soós a munkáltató előzetes hozzájárulása nélkül szerződött a Vidnyánszky-féle Színház- és Filmművészeti Egyetemre oktatónak, megszegve ekképpen az önkormányzattal fennálló szerződését. Azóta Kerek András megbízott igazgató vezette a színházat, a munkakör betöltésére pedig ötéves időtartamra írt ki pályázatot az önkormányzat, június 9-i jelentkezési határidővel. Tizenöt pályázat érkezett. A rendszerváltás óta összesen nem pályáztak ennyien a pozícióra, legutóbb is csak Soós Péter volt az aspiráns. Most Lázár Balázs színész, költő; Bodansky György újságíró, dramaturg, a Pinceszínház korábbi igazgatója; Lovas Gabriella zenei vezető, korrepetitor; Kutszegi Csaba táncos, szerkesztő; Gáspár András színész, rendező, író; Horváth János Antal dramaturg, forgatókönyvíró; Szirtes Balázs színész; Sztarenki Pál színész, rendező; Molnár Csaba színész; Komáromi György színházi menedzser; Rácz Attila dramaturg; Gulyás Hermann Sándor színész; Gencsev Gábor színész; Bagossy László rendező és Pozsgai Zsolt író, rendező pályázott, ám Pozsgai hamar visszavonta pályázatát.

Délután és egész este

Ferencváros önkormányzata a 2021-es évre 126 258 000 forintot juttat a színháznak, és mint azt Takács Máriusztól, a DK helyi képviselőjétől megtudtuk, az önkormányzat a jövő évre is ezt az összeget igyekszik garantálni.

Ezért pályázóitól szakirányú felsőfokú végzettséget, s legalább ötéves szakmai vagy hároméves előadó-művészeti szervezetben szerzett vezetői gyakorlatot vár el. A beadványoknak tartalmazniuk kellett, hogyan képzeli el a pályázó a színház szervezeti, vezetési, fejlesztési struktúráját, valamint egy részletes művészeti terv mellett azt is, hogyan fog a színház részt venni a kerület kulturális életében. A fenntartó szeretné, ha az új vezetés megújítaná a Pinceszínház arculatát, és megtalálná azt az állandó közönséget, amelynek vonzó lehet egy magas művészeti színvonalú színpadi alkotásokat létrehozó, útkereső, provokatív, társadalmilag érzékeny színház. Kiemelték, hogy a leendő vezetőtől elvárják, hogy kidolgozzon egy olyan befogadó programot is, amely a pályázó művészeti koncepciója mellett teret ad a felsőfokú színházművészeti képzés jelenlegi és öt éven belül végzett hallgatói­nak a szakmájuk gyakorlására. E befogadó program célja visszanyúlni a Pinceszínház legfontosabb korszakaihoz, amelyek alatt számos jelentős művész pályája indult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.