olvasópróba

Felfüggesztve

Színházról színházra

Gáspár Ildikó nem ijed meg a regényadaptációktól, legyen szó bármekkora klasszikusról és bármilyen terjedelemről. Az Örkény Színházban megrendezte már a József és testvéreit és a Bűn és bűnhődést is, most Tompa Andrea tavaly megjelent regényét állítja stúdiószínpadra. A Sokszor nem halunk meg főszereplője egy 1944-ben Kolozsváron született nő, akit zsidó édesanyja, hogy legalább a gyerekét mentse, egy székely cselédlány gondjaira bíz. A kislányt a férjével sajátjukként nevelik fel, neki pedig, miután a származása kiderül, meg kell küzdenie bizonytalan identitásával. Színésznő lesz belőle, aki a hivatásában is válaszokat keres a honnan jöttem, ki vagyok kérdésére. „Három nagy témát fonogattam valójában: a sors és származás kérdését, az örökbefogadást és a színházat mint lehetőséget arra, hogy valamit megtudj magadról olyan módon, hogy mindig másban merülsz alá. (…) Nagyon fontos kiindulópont volt az, hogy a múlt elveszett. Egy fekete lyuk keletkezett azzal, hogy tízezreket hurcoltak el ebből a városból” – mondta Tompa Andrea egy interjúban.

Az előadás érdekessége, hogy a többnemzetiségű, -vallású és -nyelvű közegben játszódó történetet nemzetközi alkotócsapat állítja színpadra. Szandtner Anna, Takács Nóra Diána, Szaplonczay Mária és Friedenthal Zoltán mellett Ioana Niţulescu román és Florian Thongsap Welsch német művész is szerepel benne. A látvány Szabados Luca, a zene Matisz Flóra Lili munkája. (Örkény Stúdió, március 6., 7., 8., 9.)

A Budapest Bábszínház az idén is előáll egy felnőtteknek szóló komoly vállalással: a Peer Gyntöt állítják színpadra, Szikszai Rémusz rendezésében. Visszatérő vendég a színházban Szikszai, legutóbb 2023-ban egy különleges Dekameront láthattunk ott tőle, benne tíz kortárs magyar író tíz történetét. Most megmaradnak Ibsen drámájánál, amely Kúnos László és Rakovszky Zsuzsa fordításában szólal meg. Ez a világokat átfogó, közben lételméleti kérdéseket felvető mű tulajdonképpen kínálja magát a bászínháznak, ahol annyi mindent lehet, amit egy „rendes” színházban nem. Ács Norbert színművész, az előadás egyik szereplője ezt így fogalmazta meg: „Egy élethossznyi kalandos mese és játék, ami persze lehet, hogy valami helyett van. Mondjuk a valódi élet helyett. A legendás földekre is gyakran azok merészkednek, akik félnek a hétköznapi valóságtól. Mert az olyan félelmetes. Szóval igazából ez is egy vélt vagy valóban végigélt fausti utat jár körül. Ha akarom, mágikus helyszíneken vagy éppen a kulisszák előtt, és szerintem ehhez a mi színházunk sokat tud hozzátenni.” A társulathoz vendégként Fodor Tamás is csatlakozik. A bábokat Hoffer Károly, a díszletet Zöldy Z. Gergely, a jelmezeket Szelei Mónika tervezte. (Budapest Bábszínház, március 8., 9., 10.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.