Gyere, csókolj meg, tubicám! (Huszka Jenő: Lili bárónő)

Színház

A Budapesti Operettszínház teherbírását jócskán próbára tévő észak-amerikai animációs musical (Szépség és szörnyeteg) hosszúra nyúlt árnyékában, némiképp rej-tezkedve került sor Huszka Jenő klasszikus operettjének új bemutatójára.

A Budapesti Operettszínház teherbírását jócskán próbára tévő észak-amerikai animációs musical (Szépség és szörnyeteg) hosszúra nyúlt árnyékában, némiképp rej-tezkedve került sor Huszka Jenő klasszikus operettjének új bemutatójára. Az előadás tetthelyéül a felettébb szolid befogadóképességű és még szolidabb játékterű, úgy-nevezett raktárszínpad szolgált, s a zenekart is mindösszesen csak egyetlen, bárha igen jól hangolt pianínó helyettesítette. Az előjelek tehát csöppet sem tűntek kedvezőnek, hiszen az operett műfaja az évszázados közmegegyezés szerint parancsolólag megköveteli az érzékcsiklandó látvány- és hang-orgiát. A Lili bárónő mindazonáltal mégis teljes sikert aratott, s még csak azt sem állíthatjuk, hogy e sikert a körülményekkel dacolva vívta volna ki.

A szokatlan színhely ugyanis meglepő módon remekül funkcionált, s a színre lépő művészek lubickolni látszottak az újszerű lehetőségekben. A Lili bárónő előadása ilyesformán már a közönség székfoglalója közben kezdetét vette, amikor a Becsey intéző szerepében egyúttal

porondmesteri feladatokat

is ellátó Szolnoki Tibor durván kitoloncolt a nézőtérről egy indiszponált nőimitátort (Kiss Zoltán), mivel az osztentative a mobiltelefonjával babrált. A játék tovább folytatódott Kiss Zoltán második, immár férfiruhában megejtett bevonulásával, majd tetőzött Szolnoki színész úrnak a darab cselekményét elindító azon meghökkentő felszólításával, miszerint most pedig mindenki azonnal "menjék" haza. Fájdalom, az előadóművészek és a publikum fraternizálása ezen a ponton félbeszakadt, ám a játék tapintható közelsége és a zenekari árokbetemetés politikája a továbbiakban is jelentősen növelte az előadás élvezeti értékét.

Ha van szabvány-operettszüzsé, akkor a Lili bárónőé ilyen. Az 1919 márciusában, a műfaj ezüstkorának alkonyán és néhány perccel a bolseviki hatalomátvétel előtt bemutatott Huszka-operett módfelett ismerős panelekből építkezik: az elszegényedett ifjú gróf komornyiknak szegődik a saját kastélyába, és összeszűri a levet az új tulajdonos leányával, majd komolynak tűnő félreértések után végre egymáséi lesznek. A rendező Béres Attila talántán kissé bugyutának érezte ezt az alaptörténetet (amelyben pedig a Marica grófnő motívumai éppúgy megtalálhatók, mint a Lohengrinéi), s ezért egyetlen pofonegyszerű színpadi megoldással a fantázia birodalmába utalta a teljes cselekményt. Meglehet, ez a döntése a purista operettrouék számára kissé megbotránkoztatónak tűnhetett, de voltaképp egyáltalán nem rontotta el a közönség szórakozását (sokan észre sem vették e távolító gesztust), rendezésének egyéb mozzanatai pedig tiszteletre méltó szakértelemről tettek tanúbizonyságot.

Az operett címszerepében (Malomszegi Lili bárónő) a szép Lukács Anita domborított, ám színpadi jelenlétének üdvös volta - kissé meglepő módon - inkább a prózai részeknél tetszett bizonyítottnak, míg ezzel szemben ismételt dalra fakadásai úgymond hagytak kívánnivalót maguk után. Halvány primadonnával az oldalán különösen erősnek tűnt viszont a bonviván Dolhai Attila (gróf Illésházy László) alakítása. Az idei év EMERTON-fölfedezettje musicalsikerei (Rómeó és Júlia, Mozart!) után figyelemre méltó énekhangjával és üde naturbursch fazonjával immár az operett műfajában is igazolta tehetségét. Az előadás ifjúsági szubrettje (Szendy Szilvi mint Sasvári Clarisse) meglehetős dalolásával és karcos játékával keltett figyelmet, a pehelysúlyú táncoskomikus (Kerényi Miklós Máté mint Remeteházi Galambos Alfréd Iván) pedig fürge lábú Nikotex-Latyiként brillírozott.

A Lili bárónő mindenkori előadásainak sajátos jelleget kölcsönöz a tény, hogy a fentiekben elősorolt szereplőkön túl még egy korosodó táncoskomikust, valamint - legalábbis Darvas Szilárd és Gádor Béla átdolgozói közremunkálása óta - két érettebb szubrettet is a színpadra állít. (Emlékezetes e tekintetben Dajka Margit, Turay Ida és Márkus László bumfordi bájú triója egy régi televíziós változatban.) A friss színrevitel veterán erőssége Lehoczky Zsuzsa és Mednyánszky Ági (a két Illésházy aggszűz szerepében), valamint Jantyik Csaba (mint báró Malomszegi Ernő) volt. Mindkét

sokadvirágzását

élő művésznő tündökölt szerepében: Lehoczky Zsuzsa játéka fanyar, míg Mednyánszky Ágié inkább cukros volt. Valóságos fölfedezésszámba ment ugyanakkor a kevésbé nagynevű Jantyik Csaba alakítása, aki szerepsablonját megújítva formázta remekbe a fölkapaszkodott parvenüt, s mind e közben bátran élt a vaskosabb meg-oldásokkal is. Az előadás egyik magaslati pontját jelentette, amikor Malomszegi báró ekképp kezdte beszédét az őt üdvözlő, hangsúlyozottan egyfős paraszti származású tömeg előtt: "Kedves kanászok! Kedves kanásznők!"

Még két szereplője volt e jól sikerült kamara-előadásnak: a kényszerű szürkeségben leledző Szolnoki Tibor, valamint a nagyjából tucatnyi kis szerepben elő-előbukkanó Kiss Zoltán. Utóbbi láthatóan élvezte a szerepváltogatás bravúrszagú lehetőségét, míg az előbbi rokonszenves alázattal szolgálta az előadás sikerét. Huszka Jenő népszerű dallamait (Kis cigaretta, valódi finom..., Gyere, csókolj meg, tubicám!, Tündérkirálynő, légy a párom... stb.) Reményi József verte ki hangszerén. Perfekt kíséretét helyenként kisebb variációkkal, merész ritmusváltásokkal színesítette.

Budapesti Operettszínház Súgó Raktárszínháza, 2005. április 9.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.