Színház

Hamis hang

Színház

A francia Didier Caron kétszereplős pszichotrillerének címe sokáig elsősorban arra a pompásan kidolgozott és végigvitt, ám mégis teljességgel alkatidegen hanghordozásra látszik utalni, amely Nagy Dániel Viktor megszólalásait jellemzi. Ő a belga úr, Leon Dinkel szerepében a híres karmester öltözőjébe idült mosollyal és lesunyt fejjel tolakodik be, hogy aztán zavart rajongóból, aki bár lelkileg egy végzetesen megnyomorított ember, idővel mégis a múlt bűneinek hatékony tetemre hívójává váljék. Az átalakulás ellenére a félszeg-nyugtalan hang így is kitart, s mint színészi munkateljesítmény valósággal lenyűgözőnek bizonyul. Ahogyan tisztelet­teljes elismerést ébreszt bennünk partnere, vagyis az eredeti személy­azonosságát 1945-ben lecserélő dirigens, H. P. Miller megformálója, Vasvári Csaba is, amint az egyszerre stramm és csupa ideg figura folyamatos túlfeszültségét lefojtottságában és kitöréseiben is érzékletesen mutatja fel. Mindehhez Ujj Mészáros Károly rendezése és a színrevitel egésze okosan reflexív jelzések sorát rakja elénk, főleg a színpadi realizmus elvárásai ellen dolgozva – és a néző mégis mindvégig némi kis feszélyezettséget érez az Orlai Produkciós Iroda, a FÜGE és a Szentendrei Teátrum közös bemutatója láttán. Alighanem azért, mert a címbeli hamis hang igazából magáé Caroné, aki, jóllehet, szemre ugyan tüchtig szakmai munkát végzett, végeredményben mégis mindössze egy vékony állélektani egyfelvonásos ürügyéül használta fel a 20. századi történelem legnagyobb, mindmáig égető szégyenét.

Ferenczy Múzeum udvara, Szent­endre, augusztus 22.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.