Hát hogy szeret maga engem?

  • Kovács Bálint
  • 2011. november 30.

Színház

A feltétlen tiszteletből adódó, riadt távolságtartással kezelt nagy írók életéről csak akkor lehet igazán jó előadást rendezni, ha alakjai kilépnek a meghatározott térből és időből, az aranyozott képkeretből, ha ledobják magukról az irodalomtankönyvekben sorolt tényeket, és pusztán - egyelőre ismeretlen sorsú - emberekként lépnek ki a színpadra. Épp ilyen előadást rendezett Néder Panni a Pinceszínházban. Amikor Szikszai Rémusz bohém macsója átadja magát az önfeledt szerelemnek, vagyis Bozó Andrea erotikát sugárzó asszonyának, majd halálosan beleszeret a kamasz lányába, Eke Angéla éretlen, az új érzésekbe belehabarodó naivájába, akkor teljesen mindegy, hogy Krúdyról és szerelmeiről van szó. A sodró lendületű játék, a fantáziadús rendezés - amely révén minden mondatra jut valamilyen ötlet, hogy észre se vegyük: a papírforma szerint kissé statikus levéldrámát nézünk - meg a három jó színész akkor is magával ragadna, ha a főhős nem híres író, hanem jóravaló karosszérialakatos lenne. Épp e lendület miatt olyan természetes, hogy Néder néhány ironikus túlzással - születésnapi diszkózenével, a szobája falát imádottja poszterével díszítő, Lolita napszemüveges lánnyal - bolondította meg a drámát, csak egy-egy gügyögéssel vagy ordítozással esve túlzásba.

A három színész pedig kihasználja a darab nyújtotta lehetőségeket. Bozó Andrea sokszínű alakításában ott a szerető, de borzasztóan szigorú, és a másik, a féltékeny anya; egy második gyerekkorát élő, majd az elkeseredettség tucatnyi árnyalatát felvillantó szerelmes nő és egy tapasztalt, magabiztos díva is. Szikszainak sikerül megértetnie Krúdy jellemének kettősségét: a szerelemmel egymásnak feszülő szenvedélybetegséget és léhaságot, meg a kettőből fakadó kínzó lelkifurdalást. Eke Angéla alakításának íve a tudatlan kislánytól a kiábrándult asszonyig tart. Elegáns és életteli előadás.

 

Pinceszínház, november 8.

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.