Hát hogy szeret maga engem?

  • Kovács Bálint
  • 2011. november 30.

Színház

A feltétlen tiszteletből adódó, riadt távolságtartással kezelt nagy írók életéről csak akkor lehet igazán jó előadást rendezni, ha alakjai kilépnek a meghatározott térből és időből, az aranyozott képkeretből, ha ledobják magukról az irodalomtankönyvekben sorolt tényeket, és pusztán - egyelőre ismeretlen sorsú - emberekként lépnek ki a színpadra. Épp ilyen előadást rendezett Néder Panni a Pinceszínházban. Amikor Szikszai Rémusz bohém macsója átadja magát az önfeledt szerelemnek, vagyis Bozó Andrea erotikát sugárzó asszonyának, majd halálosan beleszeret a kamasz lányába, Eke Angéla éretlen, az új érzésekbe belehabarodó naivájába, akkor teljesen mindegy, hogy Krúdyról és szerelmeiről van szó. A sodró lendületű játék, a fantáziadús rendezés - amely révén minden mondatra jut valamilyen ötlet, hogy észre se vegyük: a papírforma szerint kissé statikus levéldrámát nézünk - meg a három jó színész akkor is magával ragadna, ha a főhős nem híres író, hanem jóravaló karosszérialakatos lenne. Épp e lendület miatt olyan természetes, hogy Néder néhány ironikus túlzással - születésnapi diszkózenével, a szobája falát imádottja poszterével díszítő, Lolita napszemüveges lánnyal - bolondította meg a drámát, csak egy-egy gügyögéssel vagy ordítozással esve túlzásba.

A három színész pedig kihasználja a darab nyújtotta lehetőségeket. Bozó Andrea sokszínű alakításában ott a szerető, de borzasztóan szigorú, és a másik, a féltékeny anya; egy második gyerekkorát élő, majd az elkeseredettség tucatnyi árnyalatát felvillantó szerelmes nő és egy tapasztalt, magabiztos díva is. Szikszainak sikerül megértetnie Krúdy jellemének kettősségét: a szerelemmel egymásnak feszülő szenvedélybetegséget és léhaságot, meg a kettőből fakadó kínzó lelkifurdalást. Eke Angéla alakításának íve a tudatlan kislánytól a kiábrándult asszonyig tart. Elegáns és életteli előadás.

 

Pinceszínház, november 8.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.