Színház

Hófehér és vérpiros

Péter Kata

  • - deres -
  • 2012. augusztus 6.

Színház

Bejön hófehér menyasszonyi ruhában, és befekszik egy hófehér zongorába. De a szíve, az bizony vérpiros. Ő Péter Kata, a hatodik vallomás az AlkalMáté Truppból. Vallomás tőle és róla: ez a tétje a 2003-ban végzett Máté-osztály nyári zsámbéki sorozatának, amely sorra veszi az egykori osztálytársakat, és mindből előadást készít, évente egyet. Általában könnyedet, lazát, örömzenéset. És idén valamivel többet is: kitárulkozót, bátrat, gyomorszorítót. Egy nőről, akit a sárkány különféle formákban kísért élete során.

Jordán Adél, Péter Kata


Jordán Adél, Péter Kata

Fotó: theater.hu fotó – Ilovszky Béla

Az előadás a mesék dramaturgiáján halad, ahol a királylány szó szerint szíveket perzsel, és vassal vértezi fel magát a fényes palotájú Színművészeti előtt; ahol egy családi átok hetedíziglen megrontja a vérvonalat, és páros ujjú patások harmatlevet szürcsölgetnek ideológiai viták alatt; ahol a sárkányok legalább szerdánként nem rabolnak királylányokat. De kijut a görbe tükörből a szakmának is, amely ezúttal megszemélyesítve áll előttünk (Dömötör András), miközben skizoid módon magának oszt díjakat, fiatal színésznőket skatulyáz be ránézésre, a politika kutyájává válik, pedig 89 óta nem is nagyon gondol magáról semmit.

Az egykori osztálytársak pedig menyasszonyok és vőlegények, királylányok és hercegek fehér lovon, alakmások és vallatók (vö. Mészáros Máté és Gál Kristóf remek Párnaember-rájátszása). Egy csapat, amit – és amire – jó figyelni. Ha feltesszük, hogy minden egyes nyár újabb lehetőség arra, hogy megmutassák, mennyire is van tele az a pohár, hát idén fenékig ürítették a jót, a rosszat. A címszereplővel együtt. Hazafelé telihold volt Zsámbék felett. Kerek volt és hidegrázós, mint az este.

Zsámbéki Színházi Bázis, augusztus 2.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.