Hofi nem szerette Orbánt és a Fideszt, de nem lehet, hogy félreértjük?

Színház

Alighanem ő a 20. század második felének legelevenebb utóéletű magyar előadóművésze. Nézzük, hallgatjuk és idézzük, istenítjük és ócsároljuk, értjük – és félreértjük. De miben értjük félre?

„Minden idők legnagyobb művésze volt” – 2002-ben így búcsúztatta a képernyőn Hofi Gézát a lelkesült szavait vajmi ritkán kicentiző Nap Tv-s műsorvezető, Lakat T. Károly, aki e tódításával mégsem csupán a nyilvános gyász majd mindenkit aránytévesztésre ragadtató erejét illusztrálta. Hofi népszerűségének, pozíciójának és szerepének páratlanságáról is elmondott valamit ez az éktelen túlzás, hiszen a minden ízében egyedi jelenséget már életé­ben sem igen tudták a hasonlítás kényelmes alkalmatosságával körülírni.

false

 

Fotó: Fortepan

 

Mélyebb elemzésnek alávetni pedig szinte meg sem próbálták, így hát maradt az egyediség érzékeltetésének pontatlan, de oly kézre eső eszköze, a felsőfok. Ami, nem vitás, illett is Hofi pályafutásának atipikus emelkedéstörténetéhez, amely a kőbányai népi, azazhogy proli hőst kivételes nyilvánosságbeli magaslatra juttatta, messze túl a porcelángyáron, a debreceni (büfé)színészi állomáson és a vendéglátóipari szórakoztatás stációin - olvasható lapunk legfrisebb számában.

A Magyar Narancs szerzője, László Ferenc ha nem is mély, de mindenképpen alapos elemzésre vállalkozott annak apropóján, hogy Corvina Kiadónál megjelent egy idézetgyűjtemény Hofi megmondja címmel. Szerzőnk azt is megvizsgálja, hogy a komikus, politikai megmondóember hogyan is viszonyult 1989 előtt a pártállamhoz, majd a rendszerváltáshoz, később pedig a bal- és jobboldalhoz, mi több, Orbán Viktorhoz és a Fideszhez. Nem ok nélkül tesszük fel ezt a kérdést, hiszen a jelenlegi miniszterelnökről mondott mondatai a legnagyobb videómegosztón igencsak felkapottak, jelenleg közel 1,2 milliós megtekintésnél tart a felvétel.

"A legcsekélyebb túlzás nélkül kijelenthető: Hofi nagyon utálta a Fideszt és személy szerint Orbán Viktort. (Életrajzi szempontból akár a „halálosan” határozószót is leírhatnánk az „utálta” szó elé, lévén a humorista szívhalála a 2002-es választások második fordulóját megelőző egyik fideszes tömeggyűlés tévéközvetítése után következett be.) Csakhogy ez az értelmezési keret folytatólagosan nem vet számot azzal a feszélyező ténnyel, hogy a specifikus heveny utálat egy jóval kiterjedtebb és alapvetőbb ellenszenvrendszer részét képezte" – írja szerzőnk.

Arról, hogy mi is ez az ellenszenvrendszer, mit gondolt igazából Hofi a hazai közéletről, a friss számunkban olvashat.

A lap már az újságárusoknál, vagy fizessen elő rá itt:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.