Hol a határ? - Gorkij, Szabó Magda (fesztivál)

  • Csáki Judit
  • 2008. június 26.

Színház

A kisvárdai fesztivál - vagyis a Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja - jubileumot ül ebben az évben: huszadszorra invitálják a Szabolcs megyei városba a határon túli színházakat, Aradtól a Vajdaságig. És gondolkodnak az új néven is, hiszen határról több esetben már nemigen beszélhetünkÉ

A nyitó előadás - tán hangulati alapozásképpen - a beregszásziak Vidnyánszky Attila rendezte Liliomfija volt (melyről a tavalyi zsámbéki vendégjáték alkalmával már írtunk). Ezt a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának produkciója követte, Gorkij Kispolgárok című drámája új fordításban - Kicsik és polgárok lett a címe -, a társulathoz vissza-visszatérő Verebes István rendezésében.

Faragó Zsuzsa szövege - mint ezt a szándékot a fordító is hangsúlyozta - megszabadult azoktól az implicit és explicit utalásoktól, amelyek Gorkijnak ebben a művében, mintegy visszavetítve, az eljövendő forradalom előszelét kavarták, és a nemzedéki konfliktushalmazt elsődlegesen történelmi okokra és perspektívákra vezették vissza. Viszont került bele sok kortársi káromkodás, trágárság és nyelvi csököttség - ezektől, távolról sem prüdériából, sokkal inkább a fülünket kímélendő, szívesen eltekintettünk volna. Akárcsak Verebes leghangsúlyosabb, a műélvezetet minduntalan megzavaró alapötletétől: a dráma számtalanszor félbeszakad, kékes fény vetül a színpadra, és a szereplők, tán múlt századelős kabarézenére, táncra perdülnek, pontosabban valamiféle koreográfia szerint mozognak kicsit, hogy aztán lenyugodván (kék fény meg kialudván) folytassák a játékot. A modernista flikk-flakk sajnos csak finoman volt elszabotálvaÉ

A játék meg harsányan és hangosan árad. És ha valaki mégsem értene a szóból, hát a kínálkozó gesztusok jól fölnagyítva támasztják alá a mondandót. Ami nem több - igaz, nem is kevesebb -, mint hogy a fiúk unják az apákat, a lányok az anyákat, ettől mindenki elkeseredett és neurotikus, és persze a felnövekvő új nemzedék nem ér fabatkát sem. És akad egy megmondó ember, ő alkoholista flaszterfilozófus; és van egy öntörvényű és feslett erkölcsű lány, éppen erősen terhes - a színésznő civilben -, aki csak azért is elcsábítja a család pipogya fiacskáját. És hát ez a legjobb, ami történhet: a fiúval és mindenkivel. És van még egy lány, egy nevelt fiú, egy habókos bérlő, neki is egy lánya - nagy tabló ez, isteni zenekarként muzsikálna jó karmester kezében.

Gorkij eredeti darabja szoros kortársa Csehov Három nővérének; utóbbi nemcsak a több-kevesebb sikerrel láttatott és takart külső-belső konfliktusokról, hanem konkrétan például a Tánya nevű, csöndesen kesergő lányról is eszünkbe juthat, akárcsak az, hogy Gorkij ebben a legelső művében még nem cizellál, hanem halmoz. Ebből a halomból a rendezőnek kellett volna kiválogatnia valami többet annál, mint hogy az élet nagyon nehéz. Akkor és most, és alighanem mindig. Nagyszerű színészek illusztrálnak vehemensen - tán csak Faragó Edit anyafigurája mutat árnyalatokat.

Másnap a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata mutatta be Szabó Magda Az ajtó című művét, melyet Bereményi Géza írt színpadra és rendezett meg, immáron többedszer. Ha nem tudnám tudván az ellenkezőjét, hihetném, hogy sültrealista múzeumi színjátszás folyik a (volt) határokon túl - merthogy az ifjabbak (értsd: a harmincasok) egyre a térdüket csapkodták: ilyent ők még (már) nem láttak.

És a földhöztapadt, formalista realizmus formálisan is mindig megbosszulja magát: az osztott színpad egyik fele az írónő és férje lakása (önéletrajzi alakok persze), a másik fél a rejtélyes szomszédé, Emerencé. A kettő között keskeny út vezet. Idő kérdése, hogy felboruljon a rend - amit egyébként, ha nincs diktálva-mutatva, a kutya sem kérne számon; jönnek-mennek a "falon" és ajtón át, a lakásba besöprik a havat, az orvos az írónő lakrészének hálószobájából gyalogol be Emerenc kertjébe, szóval teljes a káoszÉ

Egy titokról, rejtélyről szólna a darab: kicsoda Emerenc, és mit rejteget konkrétan és képletesen gondosan zárt ajtaja mögött. Lőrinc Ágnes szoborszerű tartással és fölvetett fejjel mutat is valami rejtélyességet, csak azt nehéz elhitetnie, hogy éppen a László Zita megformálta írónőt fogadja bizalmába, neki tárja majd föl az ajtót és a titkát. Egy - mi tagadás, már az írói megformálás során is - erősen narcisztikusra faragott figura alig palástolt öntömjénje fokozódik itt az alig viselhetőig; ehhez képest a mindössze külsődleges "mutatom, hogy mit játszom" típusú alakítások mérsékelten zavaróak.

A színész bejön, beszél, gesztikulál, elhallgat, kimegy. Majd csak kiderül belőle valami - ez lehetett az alapja Bereményi rendezői koncepciójának. Még ha játékmesternek szegődött is - vagy egy egyszeri (zalaegerszegi) siker szatmárnémeti újrázására -, kellett volna némi elgondolás arról, hogy mit mondjon ez a valaha nagy sikerű regény a mai színházi közönségnek.

Sajnáltam mindenkit - magunkat is, eléggé.

Nem volt szerencsém a kisvárdai starttal - a legjobb előadások és én megint nem találkoztunk.

Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja, Kisvárda, június 12-20.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.