Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint az Újszínház Boldog szép napok című – a Beatrice és Nagy Feró történetét feldolgozó darab – ősbemutatója olyan fontos kulturális és színházművészeti esemény, hogy egy pályázaton 900 000 forintot adott a megvalósítására.
Így a Nemzeti Kulturális Alapnál A kőszívű ember fiaira és a Sári bíróra már megítélt egymillió forint mellé még majdnem ugyanannyit kapott állami pályázati forrásból a Dörner vezette városi teátrum, természetesen a fenntartói alaptámogatás felett. Ez utóbbi 2015-ben közel 414 millió forint volt.
De mit is tudunk a kétségtelenül ígéretes Nagy Feró-drámáról?
Sajnos igen keveset, de az legalább zavaros. A dráma szövegét Falussy Lilla jegyzi, a darab viszont nem szerepel az Újszínház honlapján a most induló évad hat bemutatója között.
Ezért a frissen újraválasztott és 11 kihívót (!) maga mögé utasító Dörner György igazgatói pályázatához fordultunk további információért. (A pályázatból itt szemezgettünk pár beszédes részletet.) Dörner egy helyütt azt írja, hogy 2017-ben fog színpadra kerülni a szóban forgó darab, sőt, a 2020/2021-es évadban az R-GO történetét is színpadra vinnék majd, „a zenés játékban elhangzanának“ a legnagyobb slágerek is. „Bízunk benne, hogy a rock-musicalekkel hosszú évadokon keresztül biztosítjuk a telt házas nézőteret, s reményeink szerint újabb közönségréteget hódítva meg ezáltal“ – fogalmaz kristálytisztán a direktor.
Mindenesetre az Emmi döntnökeit már meg is hódította a koncepció.
Dörner állítását sajnos Dörner cáfolja is
pár oldallal arrébb, amikor a darabot nem szerepelteti a 2017/2018-as műsortervében.
De ne akadjunk fent a részleteken, majd biztosan ügyesen beszuszakolják valamelyik gondosan megtervezett évadprogramba a sikervárományos és Emmi-pénzzel megtámogatott rockballadát.
Ne hallgassuk el, hogy a pályázaton egy sor jóravaló társulat és intézmény kapott hasonló összegű támogatást, köztük például Pintér Béla és Társulata, a TÁP Színház, a Trafó vagy a tatabányai Jászai Mari Színház, hogy csak párat említsünk véletlenszerűen a sorból.
Figyelmébe ajánljuk
Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?
- SzSz
A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.
Szemrevaló: A fény
- - bzs -
Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).
Szemrevaló: Gépek tánca
Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.
Le nem zárt akták
A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.
Ingyen Carlsberg
- - turcsányi -
Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).
Utánunk a robotok?
A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.
Túlélni a békét
Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.
Csehország választás után: van ok aggodalomra, de reményre is
A „nemzeti brain rot” működik és működni fog, amíg kitart a Fidesz gazdasági hátországa
A belülről bomlasztók
Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.
„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”
A Bolsonaro-végjáték
Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.