Színház

Incesztus és fétis

Sartre: A legyek

  • Gubán Mária
  • 2020. április 5.

Színház

Az Örkény Színház Asbóth utcai stúdiójának ajtaja most a hírhedt berlini technóklubba, a Berghainba vezet. A biztonsági őrök beengedik a fehér ruhás, ártatlan idegent, Oresztészt. Sötét fények, masszív szexualitás, euforikus hangulat. Az előadás azonban nem a buli felfokozott pillanatait idézi, hanem a lejövés fájdalmas óráit, amikor az ember szembesül a tetteivel.

Hegymegi Máté rendező és Garai Judit dramaturg termékeként kerül elénk Sartre 1943-as drámája, amely a görög mitológiából merítette témáját. Szóval egy feldolgozás feldolgozásáról beszélhetünk. A jelentések három korszakban rétegződnek, az információk úgy rakódnak egymásra, mint a fülbesúgós játékban. A végén mégis ugyanazt a mondatot kapjuk, csak feljavított színekkel, minimalista kifinomultsággal, hatásosan.

A sötét fétisbuli elengedhetetlen kelléke a „latexbe” csomagolt Jupiter (Nagy Zsolt), aki mozdulatlanul áll egy emelvény fölött. Egyszerre fallikus és szakrális. Isten nem halott. Tehetetlenségünk, bűntudatunk és félelmünk élteti.

Oresztész idegen Argoszban, ezt mindenki azonnal kiszúrja. Tele van élettel, küldetéstudattal, tettvággyal. Nem kell neki a szabadság, súlyokra vágyik, terhekre, kötődni akar.

Tanítóján (Fodor Tamás) annak az értelmiséginek a gőgje érződik, aki úgy véli, megvalósította a tökéletes nevelést, amire ő is vágyott volna fiatalként. Képtelen felfogni, miért nem elég valakinek a műveltség, a szabadság meg a világ összes lehetősége, mely a lába előtt hever.

Zsigmond Emőke csodálatos millenniál-Elektra. Nincs benne a görög hősnők feddhetetlen márványméltósága. Lázad, de csak annyira, amennyire felelősségvállalás nélkül lehet. Dacos, kislányosan lelkesedik, ritmusra őrül meg, és a szeretet ígéretéért mindent feléget maga körül. Nagy változtatásra nem képes, apró, gyors kielégülést hozó ellenállási formákat választ, amíg meg nem ismeri Oresztészt. Ők ketten reprezentálják a fiatalságot. Vágynak az őszinteségre, és nem tudják belsővé tenni azt a mocskot, amit a felnőttek építettek köréjük. Az intimitás iránti kétségbeesett szükségletük incesztusba torkollik, ami nem maradhat belső és külső büntetések nélkül. Minden egyes elfojtásunk, őszintétlenségünk szexuális diszfunkciókban vagy parafíliákban ölthet csak testet, hogy helyreállítsa a hazugságainkkal megbillent egyensúlyt.

Für Anikó Klütaimnésztrája a skála másik végpontja. A zavaró fények is úgy esnek rá, hogy hatalmasnak és szoborszerűnek tűnjön. Rémisztően vonzó, a hangja kemény és vérfagyasztó, de egy-két megnyilvánulásában mégis elkapjuk az anyaság tragikus fájdalmait.

Elektra és Klütaimnésztra kapcsolata patológiás anya-lánya viszony, a szülővel való azonosulás természetes folyamatának bűntudattal teli megtagadása. Klütaimnésztra, ahogy ez már lenni szokott, gyűlöli, vetélytársnak fogja fel lányát, mert önmagát látja benne. Elektra megveti anyját, aki szerint ez természetes, hisz a fiatal megveti az öreget, mert neki még nem volt ideje bűnöket elkövetni. Elektrának több sem kell, rekordidő alatt hozza be a lemaradást.

Znamenák István Aigiszthosza bepillantást enged a disznófejű nagyurak ambivalens pszichéjébe. Ironikus módon diktátornak lenni is csak külső kényszer, felesleges és fáradságos munka. Az emberek várják el, hogy diktáljanak nekik, ők kérik, hogy nyomják el őket. A hatalom kénytelen-kelletlen meg is teszi, hiszen ez a dolga. Jupiter és Aigiszthosz meghitt one-on-one-ja groteszk nemzetközi sátántalálkozó, ahol a pusztítás istene és annak földi helytartója megbeszélik, érzelmileg mennyire megterhelő rendesen sakkban tartani az embere­ket.

Fekete Anna díszletének legfontosabb kellékei a sokoldalúan felhasználható, koporsóra emlékeztető, üreges, egyik oldalukon nyitott téglatestek. Segítségükkel a színpadból néha osztott képernyő válik, máskor egy rövid időre megszabadulhatunk a szereplőktől, anélkül, hogy azok valóban elhagynák a játékteret. Egy ponton az egyik fekete koporsó az egymást ölelő Elektra és Oresztész párosára borul.

Sartre John Gerassinak adott 1971-es interjújában megvallotta, hogy egy meszkalinkalandja idegösszeomlással végződött, ezt követően pedig három-négy homár szegődött mellé, s pont ugyanúgy hangoskodtak, kommentáltak és nyüzsögtek, mint az argosziak bűntudatát megszemélyesítő legyek. Nehezen választhatók le a valóságról, pedig tudhatnánk, hogy nem léteznek. Jelenlétük tovább növeli a berlini technószcéna-hangulatot. Külön tisztelet Tarr Bernadettnek a zenéért, és a légyduónak, Murányi Mártának és Szathmáry Juditnak a looper tökéletes és merész alkalmazásáért, a dalok valós időben zajló megkomponálásáért. A bűntudat metaforái siratóénekek, a görög drámák karának experimentális muzsikába oltott lehengerlő verziói.

Oresztésznek ezúttal nem sikerült megmentenie a világot. Hiába emlegeti a patkányfogó legendáját, a furulyás Messiás sem menthet meg minket. Mi magunk vagyunk a patkányok, akik elözönlöttük városainkat. A szenvedés csak velünk együtt szűnhet meg. 1943 óta egy lépést sem tettünk előre.

Örkény Színház, január 13.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.