Operett

Vesztett ügy

Gérard Presgurvic: Elfújta a szél

Színház

"Az Elfújta a szél egyszerre lehet színházunk legszélesebb közönségrétegét ismét megmozgató, vonzó előadás, miközben az irodalmárok és zenetudósok is kedvüket lelhetik benne" - szól a sajátságosan felcsigázó szöveg az Operettszínház új bemutatójának műsorlapján, s a kritikus határozottan restelli magát, hogy ellent kell mondania.

Pedig forma szerint valóban minden együtt van: a híres-neves alapanyag, a biztos kezű megzenésítés meg az Operettszínházban elvárt-megszokott mozgalmas és látványos kiállítás. Csakhogy az alapul szolgáló regény-és-film kemény dió, hiszen Scarlett O'Hara története részint hosszú és szerteágazó, részint pedig mélyen problematikus, egyszerre giccses és - bocsánat az avítt szóért! - reakciós. Hogy lehet-e belőle mégis jó musicalt szerkeszteni, az nem megállapítható, minthogy Gérard Presgurvic (a Rómeó és Júlia nyomában) a lehető legszabványosabb öntőformát alkalmazta, amelyből a Háború és béke musicalváltozata éppúgy előállítható lenne, mint Magyar Elek ínyesmester szakácskönyvéé. Zenéjében sincs semmi eredeti, s ami praktikusan tán még nagyobb baj: nincs benne semmi igazán ismerős sem. Rutinmunka az érdektelenségig. Presgurvic musicalje az ősbemutató óta eltelt évtizedben nem is igen indult világhódító útra.

A néző persze megalkuvó (s a kritikus nemkülönben), így hát ettől még teljes sikernek is észlelhetné a sajtóbemutató estéjét, ha nem érzékelne valami nagy-nagy hiányt. Merthogy hiába hoznak lovat és táncoló kéményseprőt a színpadra, és hiába játsszák le kicsiben a gettysburgi csatát, ha hiányoznak a színészi alakítások és hiányoznak a figurák. A rendező Somogyi Szilárdnak nyilvánvalóan komoly energiái fekszenek ebben a produkcióban, elvégre Keróval együtt ő jegyzi a teljes magyar változatot, s nyilván ő gondoskodott arról is, hogy a színpadra időről időre kerüljön egy-egy erőszaktevő északi katona. Ám a szereplőválasztás és a színészvezetés buktatóinak ezúttal kevés juthatott a rendezői figyelemből. A kínosan ragasztott pofaszakállak önmagukban nem kölcsönöznek hitelt az Öreg Dél hős, bár untauglich fiainak, a mégoly autentikus bőrszín sem menti a színpadképtelen szövegartikulációt, s ami a fő: egyetlen durcás arckifejezéssel nem lehet főszerepben kihúzni egy teljes előadást. A csinos Gubik Petra ugyanis ezzel próbálkozik, s csak sejthető, hogy képességeiből többre futná ennél, amennyiben értené, hogy mit miért tesz Scarlett figurája. A lány hosszú távú rajongásának tárgyát, azaz Ashley Wilkes szerepét játszó Karányi Péter is elsősorban a nyílt és ártatlan arckifejezés megőrzésére koncentrál, és ezerarcúnak éppenséggel a Rhett Butlerként következetesen elegáns porondmesternek öltöztetett Szabó P. Szilveszter sem bizonyul. De az ő jelenlétének legalább súlya van: szokott démonkodása, groteszken vágott mozdulatai életre hívnak egy figurát, egy lehetséges Rhett Butlert. Még két hölgy érdemel méltató figyelmet: a tökéletes vokális teljesítményt nyújtó Nádasi Veronika és a kurtizán musicalesen felduzzasztott szerepében a színre élettapasztalatot és fanyarságot behozó Janza Kata.

Bátonyi György kedvvel forgatható díszletein és szép háttérfüggönyein nem múlik a siker, s nem múlik a remek karmesteren, Bolba Tamáson sem. Duda Éva koreográfiája azonban már nehéz helyzetbe hozza a hivatásos nézőt, aki értékeli ugyan az eredeti elemeket (amelyek főleg a férfikar harcias számait töltik meg), de részben erőltetettnek, részben komikusnak találja őket. Aminthogy könnyű komikusnak találni az előadás utolsó harmadának siessünk-siessünk technikáját is, amely jószerint ledarálja a sztori hátralévő részét, hogy még esélye se maradjon valamiféle koherens ábrázolásnak.

Budapesti Operettszínház, december 12.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.