Operett

Vesztett ügy

Gérard Presgurvic: Elfújta a szél

Színház

"Az Elfújta a szél egyszerre lehet színházunk legszélesebb közönségrétegét ismét megmozgató, vonzó előadás, miközben az irodalmárok és zenetudósok is kedvüket lelhetik benne" - szól a sajátságosan felcsigázó szöveg az Operettszínház új bemutatójának műsorlapján, s a kritikus határozottan restelli magát, hogy ellent kell mondania.

Pedig forma szerint valóban minden együtt van: a híres-neves alapanyag, a biztos kezű megzenésítés meg az Operettszínházban elvárt-megszokott mozgalmas és látványos kiállítás. Csakhogy az alapul szolgáló regény-és-film kemény dió, hiszen Scarlett O'Hara története részint hosszú és szerteágazó, részint pedig mélyen problematikus, egyszerre giccses és - bocsánat az avítt szóért! - reakciós. Hogy lehet-e belőle mégis jó musicalt szerkeszteni, az nem megállapítható, minthogy Gérard Presgurvic (a Rómeó és Júlia nyomában) a lehető legszabványosabb öntőformát alkalmazta, amelyből a Háború és béke musicalváltozata éppúgy előállítható lenne, mint Magyar Elek ínyesmester szakácskönyvéé. Zenéjében sincs semmi eredeti, s ami praktikusan tán még nagyobb baj: nincs benne semmi igazán ismerős sem. Rutinmunka az érdektelenségig. Presgurvic musicalje az ősbemutató óta eltelt évtizedben nem is igen indult világhódító útra.

A néző persze megalkuvó (s a kritikus nemkülönben), így hát ettől még teljes sikernek is észlelhetné a sajtóbemutató estéjét, ha nem érzékelne valami nagy-nagy hiányt. Merthogy hiába hoznak lovat és táncoló kéményseprőt a színpadra, és hiába játsszák le kicsiben a gettysburgi csatát, ha hiányoznak a színészi alakítások és hiányoznak a figurák. A rendező Somogyi Szilárdnak nyilvánvalóan komoly energiái fekszenek ebben a produkcióban, elvégre Keróval együtt ő jegyzi a teljes magyar változatot, s nyilván ő gondoskodott arról is, hogy a színpadra időről időre kerüljön egy-egy erőszaktevő északi katona. Ám a szereplőválasztás és a színészvezetés buktatóinak ezúttal kevés juthatott a rendezői figyelemből. A kínosan ragasztott pofaszakállak önmagukban nem kölcsönöznek hitelt az Öreg Dél hős, bár untauglich fiainak, a mégoly autentikus bőrszín sem menti a színpadképtelen szövegartikulációt, s ami a fő: egyetlen durcás arckifejezéssel nem lehet főszerepben kihúzni egy teljes előadást. A csinos Gubik Petra ugyanis ezzel próbálkozik, s csak sejthető, hogy képességeiből többre futná ennél, amennyiben értené, hogy mit miért tesz Scarlett figurája. A lány hosszú távú rajongásának tárgyát, azaz Ashley Wilkes szerepét játszó Karányi Péter is elsősorban a nyílt és ártatlan arckifejezés megőrzésére koncentrál, és ezerarcúnak éppenséggel a Rhett Butlerként következetesen elegáns porondmesternek öltöztetett Szabó P. Szilveszter sem bizonyul. De az ő jelenlétének legalább súlya van: szokott démonkodása, groteszken vágott mozdulatai életre hívnak egy figurát, egy lehetséges Rhett Butlert. Még két hölgy érdemel méltató figyelmet: a tökéletes vokális teljesítményt nyújtó Nádasi Veronika és a kurtizán musicalesen felduzzasztott szerepében a színre élettapasztalatot és fanyarságot behozó Janza Kata.

Bátonyi György kedvvel forgatható díszletein és szép háttérfüggönyein nem múlik a siker, s nem múlik a remek karmesteren, Bolba Tamáson sem. Duda Éva koreográfiája azonban már nehéz helyzetbe hozza a hivatásos nézőt, aki értékeli ugyan az eredeti elemeket (amelyek főleg a férfikar harcias számait töltik meg), de részben erőltetettnek, részben komikusnak találja őket. Aminthogy könnyű komikusnak találni az előadás utolsó harmadának siessünk-siessünk technikáját is, amely jószerint ledarálja a sztori hátralévő részét, hogy még esélye se maradjon valamiféle koherens ábrázolásnak.

Budapesti Operettszínház, december 12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.