Tánc

Kiugrott a nagybőgőből

Ifjú Szivek Táncszínház: Finetuning

  • Artner Sisso
  • 2016. december 17.

Színház

Az idei avignoni és pozsonyi premier után a múlt héten a budapesti Nemzeti Táncszínház is bemutatta a szlovákiai magyar társulat előadását. Hégli Dusan koncertkoreográfiája nemcsak valóságérzékünket tette próbára, de finomra hangolta hagyománytiszteletünket és nemzeti identitásunkat is.

Európa legnagyobb színházi fesztiváljának, a Festival OFF d’Avignonnak és tulajdonképpen nekem is bejött Hégli Dusan hagyományos tánc- és zenekultúrából építkező kortárs táncszínháza a maga sajátosan kelet-közép-európai, Haydn-féle vonósnégyes-koncep­ció́­jával együtt. Úgy is mondhatnám: tokkal, vo­nó­val bejött. Mert tok is volt, mégpedig óriási fehér nagybőgőtok, amely emberről mintázott szoborként jelent meg az eleven táncos testek között a különböző, egymást viharosan váltó jelenetekben. Meg vonó is volt rendesen, hiszen Koncz Gergely és Hegedűs Máté hegedűsök, Papp Endre brácsás és Domonkos Balázs nagybőgős élőben húzták Kelemen László szerzeményeit, azaz a talp­alávalót ehhez a felkavaró, kirekesztésről, erőszakról, köpö­nyeg­forgatásról és finomabb emberi érzésekről egyaránt szóló vad csűrdöngöléshez.

A pozsonyi Ifjú Szivek Táncszínház talán ismertebb a világ különböző nagyvárosainak színpadain, mint nálunk. Bár itt is hirdetik a Kárpát-medencei magyar néptáncmozgalmat, illetve a szlovákiai magyar táncművészetet, de nem múzeumból kölcsönzött gyöngyös kalárisban és nem is ír sztepptánccal fűszerezett történelmi show formájában. A valódit mondják, mesélik, kesergik, mulatják el, és a jelen társadalmi helyzetre is reflektálnak táncműveikben. Ezt pedig nem könnyű emészteni, kell hozzá valami finomhangolás. Tavaly a Felföldi levelek című darabjukat bemutatták Kapolcson, Kecskeméten és Székesfehérváron is, vagyis nem voltak ismeretlen vendégek, de az idei előadásuk minden bizonnyal áttörés. A Kárpát-medencei néptáncelemeket bőségesen felhasználó, ám azt más népektől kölcsönzött, illetve kortárs táncelemekkel, gesztusrendszerrel vegyítő előadás kikristályosította Hégli Dusan művészeti vezető 15 éves munkáját és alkotótársainak, táncosainak rendkívül rugalmas hozzáállását, kőkemény fizikai teljesítményét. A tánckar tagjai – Gálik Klaudia, Horvá́th Mária, Kassai Zsuzsanna, Kovács Anita, Panyi Katalin, Sebő̋ Veronika, Varsányi Ágnes, Varsányi Zsófi, Botló Ákos, Botló Gergely, Domján Máté Sándor, Gá́lik Gábor, Gellén Péter, Gera Zoltán, Molnár Bálint – a pozsonyi Ifjú Szivek Táncszínház hivatásos táncosai.

A hazai szemlélet és a hivatalos struktúra még mindig nem tud felülkerekedni a hagyományok egyfajta konzervatív tiszteletén, ami a néptáncot illeti, és képtelen a magáévá tenni a bartóki gondolatot, miszerint semmi nem szent, ha a művészetről van szó, csak a művészet számít, és hogy jobb minőségűvé tegye az életünket az adott korban. A Finetuning képes a különleges kívülállásával egyfajta nemzetközi szűrőn keresztül engedni ránk a saját hagyományainkat. Népzenénket word musicként, táncainkat mindenhol érthető gesztusrendszerként, társadalmi szokásainkat univerzális drámaként láttatja. És mindezt, ahogy a társulat fenntartását is, a Szlovák Köztársaság Kormányhivatala támogatja.

Hégli Dusan tizenhét éve irányítja az Ifjú Szivek Táncegyüttes művészeti tevékenységét. Harminc országban dolgozott világszerte, társulatával, a Dusan Hegli Companyvel sokat turnézik, miközben gyűjt, kutatási projekteket szervez és zenei rendezőként is ismert. Pályafutásának szép állomása a Finetuning. Jól felépített, dinamikus, problémacentrikus és elképesztően „melós” előadás. A plasztikus színpadképeknek, vetítéseknek, speciális, jelzésszerű díszletelemeknek, rafinált Szűcs Edit-jelmezeknek és az erős mozgásnak köszönhetően egyszerre jön felszínre a színpadon az ősi tudás, a tánc gyökereinek ismerete és a kortárs kísérletezések eredményei. Nem valami nagy katarzis durran el, nincs zokogás a végén, hanem folyamatos meghökkenések, sóhajtások érezhetők. Meg egy kis szívtájéki szorítás, ami a bokacsapkodós artistamutatványok és a líraibb, keleties, nőies mozdulatok után is ránk talál. Minden ismerős. A Kodály-módszer gesztusrendszerétől anyánk és apánk konyhai veszekedésein vagy a világfalu és világváros szövevényes kapcsolati jellemzőin át a komfortos és kényelmetlen hazaszeretetig, sok ismerős elem és hangulat vezet a fináléhoz. Legényes, csujogatós, iszonyatosan felgyorsított verziók, elidegenítő hatásokkal. Néha mosolyogni is szabad. Színész Bob bejelentkezik kivetítőn és slam poetry ritmusára táncol a gyülekezet. Ez, mondjuk, épp ünnepélyes valahogy. Férfiakat és nőket látunk, akik csak a táncban tudnak eggyé válni, és akkor itt, ugye, a tánc is nagyon szimbolikus. Nagyon ránk fér ez a néptánc 2.0, a
tabutlanított verzió. A tervek szerint még látható lesz nálunk is a sikerre való tekintettel, Bretagne és Lipcse előtt, Krisztus után 2017-ben.

Az Ifjú Szivek Táncszínház, a Dusan Hegli Company és az Espace Alya Theatre koprodukciója, Várkert Bazár, november 8.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.

Te kinek képzeled magad?

Miután leérettségiztek, összehoztak egy zenés darabot a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatos diákjai arról, hogyan élték meg konfliktusaikat az igazgatónővel, aki fideszes önkormányzati képviselő. Az előadás kész, fesztiválon szerepelnek vele.