Interjú

Középkori motorosok

Nana Cecchi díszlet- és jelmeztervező

Színház

A középkori lovagok világát érzi igazán sajátjának. Dolgozott Strehlerrel, Bertoluccival, Storaróval. Olyan sztárokat öltöztetett, mint Michelle Pfeiffer, Sean Connery vagy Richard Gere. Az opera az otthona, a színház a szerelme, a film a kalandja. Ő jegyzi a szombaton debütáló Don Giovanni díszleteit és jelmezeit az operaházban.



Fotó: Németh Dániel

Magyar Narancs: Kötöttség vagy kihívás, hogy a tervezésnél De Bosio rendező korábbi munkáit is figyelembe kellett vennie, illetve hogy a híres vicenzai színházat kellett újraalkotnia?

 

Nana Cecchi: Andrea Palladio reneszánsz Teatro Olimpicója példaértékű archeológiai tér, a modern színházak előképe, amit az antik görög és római minták inspiráltak. Európa egyik legcsodálatosabb színházépületében, a budapesti operaházban a nézőtér meghosszabbításaként szerepel az ezt idéző díszlet, amely annak az örökkévaló egységnek, végtelenségnek a kifejezése, amit Mozart zenéjét hallgatva érzünk. Egyszerre szimbolikus és funkcionális - hiszen a Teatro Olimpico stilizált másolatában előadhatók lesznek majd a Da Ponte-Mozart-trilógia további darabjai, a Figaro házassága és a Cosí fan tutte is.

 

MN: A korhűség mindenek felett való érvényesítése volt a cél?

 

NC: A hűség és a hűtlenség valahol karöltve jár. A Don Juan-mítosz a spanyol reneszánsz terméke, ugyanakkor a reneszánsz építészet által ihletett díszlet térbeli harmóniájával, szigorával ellenpontozza Don Giovanni szertelenségét és féktelenségét. A színpadkép a maga háromszög alapú oszlopaival, domborműveivel és letisztult formáival tökéletes kontrasztja az élet tragikumát és komikumát magába sűrítő donjuanizmusnak, a szerelem, gyönyör, manipuláció és halál játékának. Színház a színházban, mint minden igazi remekmű az antik görögöktől Shakespeare-ig.

 

MN: Korán került az operába, méghozzá épp Mozart kapcsán: egyetemi évei alatt Visconti jelmeztervező asszisztense volt a Cosí fan tuttéban.

 

NC: Ez csak félig igaz, bejártam ugyan a próbákra, de nem voltam az asszisztense. Én az operában nőttem fel. Apám egy időben zenei korrepetitorként dolgozott a Római Operában, anyám jelmezrajzokat készített. Nagynéném a forgatókönyvíró Suso Cecchi d'Amico, aki Fellini, Monicelli és Bertolucci mellett dolgozott Viscontival, az olasz film, opera és színház mindmáig legnagyobb polihisztorával is. Kezdetben zenei pályára készültem, majd évekig ballettoztam, végül a színek, a formák és a kelmék világánál kötöttem ki.

 

MN: Később hogyan került a mozi vonzásába?

 

NC: Bertolucci, pontosabban a felesége, Clare Peploe révén. A Hold című filmje egy másik fontos találkozást is tartogatott számomra: Vittorio Storaróval, aki a leginspirálóbb mozgóképművész, akit ismerek. Tőle tanultam el az esztétikai csábítás örömét.

 

MN: Mit ért ezalatt?

 

NC: Storaro kamerája döbbentett rá arra, hogy a jelmeztervezőnek leginkább az optikával kell együttműködnie. A történettel kell összhangba hoznom a ruhaviseletet. A jelmeznek a filmvásznon és a színpadon is szimbolikus szerepe van. Igazán akkor plasztikus, ha behoz egy sorsot, egy történetet, ami kíváncsiságot ébreszt a nézőben. Ennek a hatásnak az elérése egy filmben komplexebb feladat. A kamera ugyanis azt is láttatja, ami szabad szemmel láthatatlan. Az esztétikai varázslat ott kezdődik, amikor a ruha a fények, a hangulatok és a tájak összjátékába simul, tökéletes kölcsönhatásban működik velük.

 

MN: A középkori öltözékek specialistájának tartják olyan filmek után, mint a Sólyomasszony vagy Az első lovag. Honnan a vonzalom?

 

NC: Vélhetően sorsszerű, hogy élvezettel öltöztetek középkori lovagokat. Ki tudja, talán előző életemben magam is közéjük tartoztam! Már gyerekkoromban hihetetlen izgalommal töltött el, amikor beszabadultam egy régiségkereskedésbe vagy bolhapiacra, ahol régi vérteket, páncélokat, kardokat árultak. Első "lovagi" kalandom Ariosto hőseposza, az Orlando Furioso mozgóképes változata volt, majd Giacomo Battiato I Paladini című filmjében több száz keresztény és szaracén harcost öltöztettem fel. Így kerültem a Sólyomasszony rendezője, Richard Donner látóterébe. Szerencsémre szabad kezet kaptam, mert kevés film indította be annyira a fantáziámat, mint ez. Különösen az alakváltás izgatott, ami Navarre lovagot farkassá, a nemes hölgyet sólyommá változtatja. A legkomplexebb filmes munkám Az első lovag volt. Egy hónapig vettük fel a csatajeleneteket több ezer statisztával. Előtte vagy fél évig mást sem csináltam, csak az Artúr-mondakört tanulmányoztam. Minimalista megoldásokra, letisztult szín- és formavilágra törekedtem. Súlyos vértek, páncélok helyett fémcsillámokkal beszórt nyersvászonba, farmerbe öltöztettem a szereplőket. Kezdetben féltem, mit szólnak hozzá. De a Lancelotot alakító Richard Gere csak annyit mondott, amikor a tükörbe nézett: "Csodálatos! Úgy nézek ki, mint egy középkori motoros!"

 

MN: Mennyire háklisak, hisztisek a hollywoodi sztárok, ha jelmezekről van szó?

 

NC: Idestova harmincvalahány éve vagyok a pályán, de csak középszerű tehetségeknél tapasztaltam ilyesmit. Aki igazán profi, nem kötekedik. Legfeljebb apróságokban kérnek változtatást.

 

MN: A mai kor nem inspirálja önt vizuálisan?

 

NC: Dehogynem. Nyitott szemmel járok, minden hatást magamba gyűjtök, elraktározok. Persze tény, hogy kevésbé inspiráló számomra mai jelmezeket vagy díszleteket alkotni. Mindamellett legközelebb egy rockzenész balettjének a jelmezeit tervezem a milánói Scalában. Vasco Rossi darabja három nő sorsáról szól, életük különböző szakaszaiban. Egy év Mozart után meredek váltás lesz Rossi kemény rockritmusára hangolódni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.