Interjú

Középkori motorosok

Nana Cecchi díszlet- és jelmeztervező

Színház

A középkori lovagok világát érzi igazán sajátjának. Dolgozott Strehlerrel, Bertoluccival, Storaróval. Olyan sztárokat öltöztetett, mint Michelle Pfeiffer, Sean Connery vagy Richard Gere. Az opera az otthona, a színház a szerelme, a film a kalandja. Ő jegyzi a szombaton debütáló Don Giovanni díszleteit és jelmezeit az operaházban.



Fotó: Németh Dániel

Magyar Narancs: Kötöttség vagy kihívás, hogy a tervezésnél De Bosio rendező korábbi munkáit is figyelembe kellett vennie, illetve hogy a híres vicenzai színházat kellett újraalkotnia?

 

Nana Cecchi: Andrea Palladio reneszánsz Teatro Olimpicója példaértékű archeológiai tér, a modern színházak előképe, amit az antik görög és római minták inspiráltak. Európa egyik legcsodálatosabb színházépületében, a budapesti operaházban a nézőtér meghosszabbításaként szerepel az ezt idéző díszlet, amely annak az örökkévaló egységnek, végtelenségnek a kifejezése, amit Mozart zenéjét hallgatva érzünk. Egyszerre szimbolikus és funkcionális - hiszen a Teatro Olimpico stilizált másolatában előadhatók lesznek majd a Da Ponte-Mozart-trilógia további darabjai, a Figaro házassága és a Cosí fan tutte is.

 

MN: A korhűség mindenek felett való érvényesítése volt a cél?

 

NC: A hűség és a hűtlenség valahol karöltve jár. A Don Juan-mítosz a spanyol reneszánsz terméke, ugyanakkor a reneszánsz építészet által ihletett díszlet térbeli harmóniájával, szigorával ellenpontozza Don Giovanni szertelenségét és féktelenségét. A színpadkép a maga háromszög alapú oszlopaival, domborműveivel és letisztult formáival tökéletes kontrasztja az élet tragikumát és komikumát magába sűrítő donjuanizmusnak, a szerelem, gyönyör, manipuláció és halál játékának. Színház a színházban, mint minden igazi remekmű az antik görögöktől Shakespeare-ig.

 

MN: Korán került az operába, méghozzá épp Mozart kapcsán: egyetemi évei alatt Visconti jelmeztervező asszisztense volt a Cosí fan tuttéban.

 

NC: Ez csak félig igaz, bejártam ugyan a próbákra, de nem voltam az asszisztense. Én az operában nőttem fel. Apám egy időben zenei korrepetitorként dolgozott a Római Operában, anyám jelmezrajzokat készített. Nagynéném a forgatókönyvíró Suso Cecchi d'Amico, aki Fellini, Monicelli és Bertolucci mellett dolgozott Viscontival, az olasz film, opera és színház mindmáig legnagyobb polihisztorával is. Kezdetben zenei pályára készültem, majd évekig ballettoztam, végül a színek, a formák és a kelmék világánál kötöttem ki.

 

MN: Később hogyan került a mozi vonzásába?

 

NC: Bertolucci, pontosabban a felesége, Clare Peploe révén. A Hold című filmje egy másik fontos találkozást is tartogatott számomra: Vittorio Storaróval, aki a leginspirálóbb mozgóképművész, akit ismerek. Tőle tanultam el az esztétikai csábítás örömét.

 

MN: Mit ért ezalatt?

 

NC: Storaro kamerája döbbentett rá arra, hogy a jelmeztervezőnek leginkább az optikával kell együttműködnie. A történettel kell összhangba hoznom a ruhaviseletet. A jelmeznek a filmvásznon és a színpadon is szimbolikus szerepe van. Igazán akkor plasztikus, ha behoz egy sorsot, egy történetet, ami kíváncsiságot ébreszt a nézőben. Ennek a hatásnak az elérése egy filmben komplexebb feladat. A kamera ugyanis azt is láttatja, ami szabad szemmel láthatatlan. Az esztétikai varázslat ott kezdődik, amikor a ruha a fények, a hangulatok és a tájak összjátékába simul, tökéletes kölcsönhatásban működik velük.

 

MN: A középkori öltözékek specialistájának tartják olyan filmek után, mint a Sólyomasszony vagy Az első lovag. Honnan a vonzalom?

 

NC: Vélhetően sorsszerű, hogy élvezettel öltöztetek középkori lovagokat. Ki tudja, talán előző életemben magam is közéjük tartoztam! Már gyerekkoromban hihetetlen izgalommal töltött el, amikor beszabadultam egy régiségkereskedésbe vagy bolhapiacra, ahol régi vérteket, páncélokat, kardokat árultak. Első "lovagi" kalandom Ariosto hőseposza, az Orlando Furioso mozgóképes változata volt, majd Giacomo Battiato I Paladini című filmjében több száz keresztény és szaracén harcost öltöztettem fel. Így kerültem a Sólyomasszony rendezője, Richard Donner látóterébe. Szerencsémre szabad kezet kaptam, mert kevés film indította be annyira a fantáziámat, mint ez. Különösen az alakváltás izgatott, ami Navarre lovagot farkassá, a nemes hölgyet sólyommá változtatja. A legkomplexebb filmes munkám Az első lovag volt. Egy hónapig vettük fel a csatajeleneteket több ezer statisztával. Előtte vagy fél évig mást sem csináltam, csak az Artúr-mondakört tanulmányoztam. Minimalista megoldásokra, letisztult szín- és formavilágra törekedtem. Súlyos vértek, páncélok helyett fémcsillámokkal beszórt nyersvászonba, farmerbe öltöztettem a szereplőket. Kezdetben féltem, mit szólnak hozzá. De a Lancelotot alakító Richard Gere csak annyit mondott, amikor a tükörbe nézett: "Csodálatos! Úgy nézek ki, mint egy középkori motoros!"

 

MN: Mennyire háklisak, hisztisek a hollywoodi sztárok, ha jelmezekről van szó?

 

NC: Idestova harmincvalahány éve vagyok a pályán, de csak középszerű tehetségeknél tapasztaltam ilyesmit. Aki igazán profi, nem kötekedik. Legfeljebb apróságokban kérnek változtatást.

 

MN: A mai kor nem inspirálja önt vizuálisan?

 

NC: Dehogynem. Nyitott szemmel járok, minden hatást magamba gyűjtök, elraktározok. Persze tény, hogy kevésbé inspiráló számomra mai jelmezeket vagy díszleteket alkotni. Mindamellett legközelebb egy rockzenész balettjének a jelmezeit tervezem a milánói Scalában. Vasco Rossi darabja három nő sorsáról szól, életük különböző szakaszaiban. Egy év Mozart után meredek váltás lesz Rossi kemény rockritmusára hangolódni.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.