„Megpróbáljuk elhazudni” – Interjú Kulka Jánossal

  • Urfi Péter
  • 2013. május 17.

Színház

Az Alföldi-éra sokak szerint legfontosabb darabja, az Egyszer élünk utolsó előadása előtt beszélgettünk a Nemzeti Színház tagjával. Kálomista Gábor is le akarta szerződtetni, kedden a Katona József Színházzal írt alá. Régi álma teljesül ezzel – de előtte még sok nehéz búcsú vár rá.

magyarnarancs.hu: Most gyakorlatilag folyamatosan darabtemetések vannak.

Kulka János: Ne is mondd, ma megy utoljára az Egyszer élünk ! (Az interjú május 16-án, egy órával a kezdés előtt készült – UP)

magyarnarancs.hu: Ez lesz a legnehezebb?

KJ: Piszok nehéz lesz. Ez a kedvencem. Valószínűleg ez volt az elmúlt évek legharmonikusabb, legszeretettelibb és talán a legfontosabb előadása. És nagyon örülök, hogy Alföldi is ezt mondta. Az olyan jó, ha valaki háttérbe tudja tenni a saját rendezői hiúságát, és azt tudja mondani egy interjúban, hogy igen, ez volt az elmúlt öt év emblematikus előadása (az Egyszer élünk avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe Mohácsi János rendezése – UP).

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Amiben ráadásul kiugróan nagy és gazdag szereped van.

KJ: De nem ezért tartom fontosnak. Olyan színházi iskolákban nőttem fel, ahol soha nem az volt a lényeg, hogy te mit csinálsz, hanem az, amiben részt veszel, maga a munka. Jó, persze nem rossz dolog, ha középen állsz és te vagy a főszereplő… De szerintem az Egyszer élünknek kötelező tananyagnak kéne lennie, és nem azért, mert én olyan hú, de baromira nagyot játszom benne. Hanem mert hiszek abban, hogy tanít, nevel, szemet nyit és úgy beszél valamiről, amiről nem szoktunk beszélni, ahogy a színház csak nagyon ritkán tud. Közérthetően és egyszerűen mesél olyan történeteket, amik szerintem minden második-harmadik magyar családdal megtörténtek, de nagyon szeretünk nem beszélni róluk – és erről is szól a darab, erről az egész hazugságról, ahogy megpróbáljuk elhazudni, letagadni a múltunkat, a saját, személyes történelmünket. Talán ezért az előadásért a legnagyobb kár, azért, hogy ez eltűnik.

magyarnarancs.hu: Készülsz valamivel ma estére?

KJ: Régen szokás volt, hogy minden darab temetésekor a színészek meglepetéseket találtak ki, amivel a színpadon megnevettetik a kollégákat. És amikor idefelé álltam a rakparton a dugóban, eszembe jutott valami, de szerintem nem fogom merni megcsinálni. Nem, ahhoz túl gyáva vagyok. Meg stréber.

magyarnarancs.hu: Két napja a Náthán gyermekei című ifjúsági előadás búcsúzott. Az is szembesülésre sarkall a maga módján.

KJ: Az a szó jó értelmében egyszerűbb előadás, kisebb is, hiszen 65 perc az egész. De amiről beszél, ugyanolyan fontos. Hogy főleg tizenéves gyerekeknek a színpadon mesélünk muzulmánokról, keresztényekről, zsidókról, együttélésről, előítéletekről, elfogadásról. Azt a szerepet (mármint Náthánét – UP) is nagyon szerettem. Nagyon szeretek apákat játszani – és Martinovics Dorina tényleg csodálatos lányom volt.

magyarnarancs.hu: Ugyanazon a napon, kedden írtad alá a szerződést a Katona József Színházzal. Sok más olyan színház van, ahova szívesen mentél volna?

KJ: Sehova nem mentem volna. Esetleg még az Örkénybe: az a fajta színházcsinálás emlékeztet arra, ami nekem ismerős, amiben én hiszek, ott vannak olyan rendezők, akikkel igazán szívesen dolgoznék. Egy-egy darabba hívtak máshová is, például az Operettszínházba. Kálomista Gábor szerződést is ajánlott a Tháliában, ami meglepett, de nagyvonalú gesztusnak tartottam – és udvariasan nemet mondtam. De ahová jó szívvel mentem volna, és amire közben a legkevésbé gondoltam, tényleg, az a Katona. Azt hiszem, titokban mindig nagyon vágytam oda, de soha nem hittem, hogy ez valóra válik.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Honnan és miért e nagy vágyakozás?

KJ: Sokunknak Kaposvárról egyenes út vezetett a Katonába. Nekem ez kimaradt, pedig húsz évvel ezelőtt nyilván abban reménykedtem, hogy befejezem az inaséveimet Kaposváron, aztán megyek én is a Katonába. Rajongva szerettem azt a társulatot. De nem kellettem, és akkor ez fájt. Aztán soha többet, de akkor nagyon. Később jöttek ezek az iszonyú jó évek a Radnótiban és a Nemzetiben. Furcsa ez és szép, hogy húsz év után valahogy rám talál az, amire régen vágytam. Nem tudom, nem vagyok semmilyen ezotéria híve, de mégis, mintha lenne valami rendezőelv az életben… Döntesz valahogy, azt mondod, hogy elmész innen, miközben fogalmad sincs a jövődről – és akkor az élet ad egy olyan lehetőséget, ami továbbvisz. Mintha ezt kapnád cserébe a bátorságodért – de ezt a bátorságot azért tedd idézőjelbe.

magyarnarancs.hu: Hiszen amikor Vidnyánszky kinevezése után bejelentetted, hogy távozol, még nem tudtad, kapsz-e szerződést máshol.

KJ: Félni nem féltem attól, hogy nem lesz munkám vagy nem tudok megélni. Inkább attól, hogy nagyon kiszolgáltatott leszek. Soha életemben nem kellett pénzért elvállalnom olyasmit, amit nem akartam, vagy amit később megbántam volna, és azért 55 évesen elkezdeni ezt, meggyőződésem ellenére dolgozni, csak azért, hogy eltartsam magam… Hát, nagyon nem lett volna jó.

magyarnarancs.hu: Állítólag négy előadást megtart az új vezetés. Jönnél vissza játszani bennük?

KJ: Nem tudom még, mi maradhat, de szerintem igen. Mikor beszéltem Vidnyánszkyval, kérdezte, hogy ellenkezne-e az elveimmel, ha már futó darabokat továbbvinne. Azt mondtam, hogy hát üljünk majd le akkor, hiszen ez egyelőre még csak elmélet, a bizonytalan jövő.

magyarnarancs.hu: Ha a múltat nézzük, és kénytelen vagy egyetlen pillanatot kiemelni az elmúlt öt évből, melyik lenne az?

KJ: Talán a III. Richárd bemutatója. Az valahogyan különösen fényes pillanata volt az életnek. Álltam a színpadon, hallottam a közönséget, és akkor, egészen váratlanul, az összes kollégám megtapsolt. Nem is tudom, mikor történt velem ilyen korábban. Ez tényleg semmihez nem hasonlítható élmény, hogy a saját kollégáid, a színpadon… Pedig ott a többi szerep ritka hálátlan: Richárd végig ott baszakszik középen, pörgés-forgás, „York napsütése” meg sántikálás meg minden, és a többiek közben várnak hátul – mégis képesek voltak erre, és ezt nem felejtem el.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.