Tánc

LOL

  • - sisso -
  • 2018. március 8.

Színház

A Magyar Nemzeti Balett LOL című produkciója a modern balett egyik alapító atyja, Hans van Manen legendás koreográfiáiból áll, és a tavalyi CAFe Budapest óta a repertoár része. A nők és férfiak közti erőviszonyokat firtató mondanivaló meglehetősen aktuális. A cím a mai számítógépes szlengben azt jelenti: hangosan kinevetni, és akad is a műsorfolyamban könnyed szellemesség meg egészen sötét humor is.

Az első etűd őse 1982-ben készült Trois Gnossiennes címmel, Erik Satie azonos című zeneművére. A melankolikus zongoramuzsikára épülő duett női szerepe eredetileg az akkor a Holland Nemzeti Balett élén táncoló világhírű Aradi Máriára lett kitalálva. Most Aliya Tanykpayeva, a Nemzeti Balett kazah származású sztárbalerinája és Iurii Kekalo táncolja. A koreográfia a Manenre jellemző furcsa emelések, érintések által beszél a viszonyok sokféleségéről és mélységeiről.

Az 1977-es 5 tangó a műfajt forradalmasító argentin zeneszerzőt, Piazzollát idézi. Az északi típusú visszafogottság és a kitörés előtti latinos szenvedélyek viszik ezt a több szálon futó táncnovellát a végkifejlet felé. A legalább ötféle tangóárnyalatból a táncban nem épp mindegyik jön le maradéktalanul. Viszont egyformán humorosak.

A befejező, szarkasztikus Black Cake anno a 30. évfordulóját ünneplő Holland Táncszínház jubileumára született, Jiří Kylián felkérésére. A Csajkovszkij, Janáček, Stravinsky, Mascagni és Massenet szerzeményeire készült öttételes finálé egy társasági eseményt mutat be, ahol pezsgőzés után felborulnak az illemszabályok. Sokszor és pimaszul kacsintanak ki a biztos tánctudás mögül.

Müpa, január 29.

 

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.