Színház

Magyar western fűnyíróval

KL Színház: Patkó Bandi legendája

Színház

Ha azt mondom, vásári bábjáték, azt mondod, Vitéz László. És persze Kemény Henrik. A műfaj magyarországi történetének meghatározó alakjai máig ott állnak minden, e hagyományt követő előadás mögött.

A világ azonban változik, és nem kell ahhoz az asszertív kommunikáció elkötelezett hívének lenni, hogy a szülők némi kényelmetlenséggel nézzék, csemetéik mennyire élvezik a palacsintasütős ütlegeléssel történő igazságosztást. Nesze neked, még hármat a fejedre, édes egy komám!

A fiatal bábos nemzedék egyszerre törekszik a hagyomány továbbvitelére és annak megújítására, így ma már az alapvetően maszkulin és erőalapú játék újabb szereplőket és megküzdési stratégiákat vonultat fel. Ott van például Vas Juliska, akit Fabók Mariann teremtett párnak Vitéz László mellé, és azóta már Barna Zsombor előadásaiban is szerepet kap ez a talpraesett, erős akaratú nőszemély, oldva a műfaj férfiközpontúságát.

Az itt tárgyalt előadás más oldalról formabontó. Azt mutatja be, hogyan válik antihőssé egy hétköznapi, a saját igazságát kereső ember az értelmetlen szabályok és a hatalommal való visszaélés következtében. Kicsit úgy, mint ama szegény lócsiszár. Patkó Bandinak mindössze annyi a bűne, hogy énekelni merészel, amikor a „Tekintetes, Nagyhatalmú, Méltóságos, Címzetes Hercegbáró, a vármegye földbirtokos nagyura” aludni óhajt. Alapos elnáspángolás lesz a jutalma, ő pedig bosszút esküszik. Schneider Jankó rendező és a szólóelőadást játszó Czéh Dániel ketten jegyzik a szövegkönyvet, amely épít a somogyi betyárról fennmaradt mondákra és dalokra, de ezeket a szövegeket nagyon is mai fordulatokkal, hasonlatokkal vegyítik. Elhangzik az egy lovon hét patkóról szóló nóta (négy a lópatákon, kettő Bandi csizmáján, a hetedik meg maga Patkó), emlegetik a Rigóczi csárdát, de ha átkozódni kell, oda már belefér az is, hogy „januárban romoljon el a cirkód”. Külön humorforrás a nevek és címek folyamatos ismételgetése, a szellemes riposztok sora, amelyek közé az adott helyszínhez illő improvizációk vegyülnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.