Színház

Magyar western fűnyíróval

KL Színház: Patkó Bandi legendája

Színház

Ha azt mondom, vásári bábjáték, azt mondod, Vitéz László. És persze Kemény Henrik. A műfaj magyarországi történetének meghatározó alakjai máig ott állnak minden, e hagyományt követő előadás mögött.

A világ azonban változik, és nem kell ahhoz az asszertív kommunikáció elkötelezett hívének lenni, hogy a szülők némi kényelmetlenséggel nézzék, csemetéik mennyire élvezik a palacsintasütős ütlegeléssel történő igazságosztást. Nesze neked, még hármat a fejedre, édes egy komám!

A fiatal bábos nemzedék egyszerre törekszik a hagyomány továbbvitelére és annak megújítására, így ma már az alapvetően maszkulin és erőalapú játék újabb szereplőket és megküzdési stratégiákat vonultat fel. Ott van például Vas Juliska, akit Fabók Mariann teremtett párnak Vitéz László mellé, és azóta már Barna Zsombor előadásaiban is szerepet kap ez a talpraesett, erős akaratú nőszemély, oldva a műfaj férfiközpontúságát.

Az itt tárgyalt előadás más oldalról formabontó. Azt mutatja be, hogyan válik antihőssé egy hétköznapi, a saját igazságát kereső ember az értelmetlen szabályok és a hatalommal való visszaélés következtében. Kicsit úgy, mint ama szegény lócsiszár. Patkó Bandinak mindössze annyi a bűne, hogy énekelni merészel, amikor a „Tekintetes, Nagyhatalmú, Méltóságos, Címzetes Hercegbáró, a vármegye földbirtokos nagyura” aludni óhajt. Alapos elnáspángolás lesz a jutalma, ő pedig bosszút esküszik. Schneider Jankó rendező és a szólóelőadást játszó Czéh Dániel ketten jegyzik a szövegkönyvet, amely épít a somogyi betyárról fennmaradt mondákra és dalokra, de ezeket a szövegeket nagyon is mai fordulatokkal, hasonlatokkal vegyítik. Elhangzik az egy lovon hét patkóról szóló nóta (négy a lópatákon, kettő Bandi csizmáján, a hetedik meg maga Patkó), emlegetik a Rigóczi csárdát, de ha átkozódni kell, oda már belefér az is, hogy „januárban romoljon el a cirkód”. Külön humorforrás a nevek és címek folyamatos ismételgetése, a szellemes riposztok sora, amelyek közé az adott helyszínhez illő improvizációk vegyülnek.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.