Színház

Maladype Színház

  • Sisso
  • 2015. június 28.

Színház

Az Ernelláék Farkaséknál című szobaszínházi előadását Hajdu Szabolcs rendezte. A nemzetközi sikereket elért filmes nemcsak életszerűen beszél a hétköznapi problémákról, nemcsak beletúr a fájdalmas magyar valóságba, és felmutatja színházi körülmények között, de kiutat is szeretne kínálni a lövész­árokból, miközben színekkel, zenékkel, hangulatokkal képes megemelni, embermesékké tenni a súlyos történeteket.

Az alapsztori egyszerű, mint egy szappanopera. Egy bérlakásban él Farkas (Hajdu Szabolcs) és felesége, Eszter (Török-Illyés Orsolya, aki az életben is a felesége), valamint kisgyerekük, Brúnó (Gelányi Imre). Az életükből látunk felvillanásokat az esti mesétől a párkapcsolati vitákig, miközben kék italt fogyasztanak. Azonnal kiderül, hogy semmi sincs rendben velük. Az anya türelmes, az apa kapuzárási pánikos, agresszív, nagyarcú negyvenes. Egy este váratlanul beállít húsz bőrönddel Ernella (Tankó Erika), Eszter húga, a depressziós férje (Szabó Domokos) és a szüleiért aggódó kislányuk (Szilágyi Ágota). Nem tudni, meddig maradnak az Írországba kivándorolt rokonok, de folytatódik egymás piszkálása, csak most már nagycsaládi keretek között. Szó szerint testközeliek az interakciók, és amikor önfeledten felröhög a néző, azonnal észre is veszi, hogy saját magát sebzi. Mert ő is beállhatna a sorba, neki is van minimum egy elrontott kapcsolata, irigy sógora, éhhalál szélén tengődő testvére, külföldre menekülő rokona, vagy magára hagyta már a gyermekét a saját idegbaja miatt. Bárcsak feledhetné – ezek meg eljátsszák neki. A darabban a gyerekek, akiket hál’ istennek, felnőttek játszanak, a szülőknek előadnak egy döbbenetes mesét, ami önmagában is színházi értékkel bír. Ettől kezdve muszáj a jobbat akarni, és a vég is efelé megy. Családi vacsora, csak terítékkel, emberek nélkül, az Imagine dallamaira. Kétségbeejtően szeretetteli.

TESZT Fesztivál, Temesvári Csiky Gergely Színház, május 24.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.