Színház

Maligán

Székely Csaba: Bányavirág

  • Csáki Judit
  • 2012. szeptember 16.

Színház

Nem azért jutott eszembe Székely Csaba drámájáról Csehov, mert szerepel benne egy orvos. Szerintem azért szerepel benne egy orvos, mert Székely Csabának is eszébe jutott Csehov.

És egy összetevő vonzza a többit: markáns, zárt világ, transzparens élethelyzetek, a körülmények kényszerzubbonyában vergődő figurák. Az intonáció azonban egészen más: irónia, gúny, komikum sokkal bővebben van mérve itt, és fedettebb a mögöttes tragédia.

Erről a zárt világról - ezúttal egy székely falu - és tipikusnak mondható alakjairól persze eszembe juthatott volna Martin McDonagh is, hiszen Székely Csaba egyénítési technikája, valamint drámai szerkesztésmódja rá is hasonlít. Az elrajzolás - mondhatnánk stilizálásnak is, de az tán túlzás lenne, hisz épp csak parányit torzít a valósághoz képest - az életképpel játszik, a színét és visszáját egyszerre mutatja: miközben a részletekből számos ismerősünk visszaköszön, mégis azt mondjuk, így nem él senki. Székely Csabának erős hajlama van a profizmusra; tudja, hogy kell drámát írni, nem szégyelli a bevált mintákat, és ez egészen addig nem is lesz baj, míg van hozzá elég saját anyaga. Most van. A székely falu.

Nagyjából ennyit az "édes Erdély" mítoszról és nosztalgiáról - sem a marosvásárhelyi Székely Csabának, sem a marosvásárhelyiek előadását rendező Sebestyén Abának nincs köze hozzá. Az pedig minimum példaértékű, hogy épp azok nem kérnek a könnyözönből, ön- és távsajnálatból, kebeldöngetős búsongásból, akiket sírva-sóhajtva ölelne hatalmas kebelére az anyaország - míg neki muzsikálnak. A marosvásárhelyi színház és az ugyancsak marosvásárhelyi Yorick Stúdió közös produkciója éppen az ön- és táviróniába merül bele. Semmi könny - bohózatig pörgetett keserű röhögés, az van.

Alkohol, az is van bőven a Bányavirágban. Ebben az "édes" erdélyi faluban leginkább alkoholban ázik minden és mindenki. A bányát bezárták, Iván, a munkanélküli bányász főállásban a poharat emelgeti, akárcsak a szomszéd szobában haldokló apját sűrűn látogató orvos barátja, de a szomszédja is, annak felesége is, és amikor a saját húga nem, az is az alkoholhoz való viszonyulás. Ettől persze még - vagy éppen ezért - átsüt az alkoholmámoron a teljes kilátástalanság, a beszorítottság, a tehetetlenség és a keserűség; erről eszünkbe juthatnak anyaországi analógiák is, de kár lenne rájuk gondolni, mert akkor oda a zamatot adó "helyi szín". Márpedig ez adja a bukét - no meg a maligánfok.

Székely Csaba drámája - amelyet egy évvel ezelőtt tárgyaltak a pécsi Nyílt Fórumon és az idei POSZT-versenyen, sitty-sutty, már el is vitte a legjobb előadás díját - egy trilógia első része (melyet a Bányavakság, majd a Bányavíz követ), amely a szociografikus hitelesség igénye nélkül beszél a perspektívátlanság, bezártság, alkohol és öngyilkosság összefüggéséről. A darab megenged - tán sugall is, kivált felőlünk nézvést - egy könnyes-bús, melankolikus előadásmódot; ez mindjárt a veszte is lenne neki.

Nem is erre hajlik a marosvásárhelyi előadás. Sebestyén Aba rendezése elsőként is arról árulkodik, hogy a velejéig ismeri ezt a (Pestről nézve legalábbis) zárványvilágot: a székely falut, amelynek lakói csodával határos módon mégis élnek a viharos lecsúszás különb-különb stációin; vágynak valamire vagy valakire, homályos képük van egy másik, jobb életről, elmenésről vagy másképp maradásról. És miközben tántorognak pohártól pohárig, elmotyogják-eldadogják a véleményüket, mert az is van.

A színész-rendező szépen föltolja az alakításokat: a hagyományos színházi nyelven fogalmazott produkció ezen a legfontosabb pilléren, a színészen nyugszik, illetve pörög. Különösképp az Ivánt, a munkanélküli bányászt és a Mihályt, az orvost alakító Viola Gábor és Bányai Kelemen Barna építi föl igen gondosan a szerep ívét: a mindvégig alkoholban áztatott ábrázolások ütköznek és békülnek, nyugszanak és fölhorgadnak, olykor a veszélyesnek tűnő bohózati részegségig emelve a tétet. De nem csúsznak el, sem egymástól, sem a darab lényegétől: a nevetés mögötti feketeségtől. Mert a falu életét az alkohol mellett a sorjázó öngyilkosságok vezérlik, a tehetetlenség kényszerzubbonyában vergődve egyre-másra ez a kategorikus önpusztítás teremt új és újabb helyzeteket.

Abszurd életképet látunk; a magatehetetlen apját gondozó és egyben vehemensen átkozó Iván és az elmenni vágyó, de elmenni többszörösen is képtelen Mihály a legélesebb figurái, de nem kevésbé hatásos a suta, mindig rosszkor érkező szomszéd, az alkoholtól (is) gügye és jó Illés (Kovács Botond); kifejezetten baljós karakter az ő boldogtalan, másra ácsingózó felesége, Irma (Gulácsi Zsuzsanna), valamint az egész szcénára kissé távolabbról is rálátó lány, Iván húga, Ilonka (Nagy Dorottya). Egyikük számára sincs remény, már csak azért sem, mert mind tudja is ezt.

Flott, szórakoztató, rendben lévő előadás a marosvásárhelyieké. Színházi nyelvében mutat némi rokonságot a hazai fősodorral, de gondolkodásmódjában fényévekre van tőle. Oda se hederít a hamis ábrándokra, a frissen kreált új írócsodákra, az anyaországi - mindig lenézéssel vegyes - áhítatos csodálatra. Sötét van ebben a székely faluban, ahol a bányászlámpa már csak arra való, hogy áramszünet esetén pislákoljon némi fény.

Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat, Yorick Stúdió, POSZT, június 15.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.