Tánc

Marie Chouinard és társulata

  • Sisso
  • 2014. január 12.

Színház

Marie Chouinard és társulata ismét Budapesten járt, ezúttal két rövidebb mesterművel. A Mozgások Henri Michaux, a szürrealista belga költő és festő tusrajzait veszi alapul, a Gymnopédies pedig Eric Satie azonos című zongoraművére született. Michaux 1951-ben megjelent kötetének tusrajzaitól inspirálva először szólótáncot, majd - mind a 64 kalligrafikus ábrát felhasználva - az egész társulatnak írt darabot a Chouinard.

A fekete rajzok nagy fehér háttérrel kivetítőn jelennek meg, és a fekete kezeslábasba öltözött, időnként végtagjaik meghosszabbításaként további fekete toldásokat viselő táncosok gesztusokkal jelenítik meg azokat. Amint feltűnik egy újabb jel, megjelenik egy táncos, aki hihetetlen gyorsasággal felveszi a pózt. Mintha ősi táncjeleket kottáznának le, aztán a pózoknak arckifejezésekkel kölcsönöznek hangulatot. A kötetből az epilógus és versek is elhangzanak franciául, szépen simulva a közben lüktető techno pulzálásába. A szemkápráztató, agytornáztató hatások, a koreográfus tánc-tér elképzelései páratlan szerkezetet kerekítenek a színpadra. A végén stroboszkóp fényében táncolják el az elsötétedett háttéren már kifehéredett ábrákat, és ünneplik a két nagy alkotó, Michaux és Chouinard találkozását.

Koncepciónak, absztrakciónak és karizmának a következő darab sincs híján. A tíz táncos kis szünet után ismét színpadra lép egy lassabb lüktetésű, ám ugyanolyan feszes műben. Számot adnak zenészi képességeikről is, ők maguk felváltva játsszák le a színpadon álló, drapériába burkolt zongorán a Gymnopédies három tételét, miközben a többiek két ember intim együttlétének a lehetséges történeteit mozogják el miniatűr szürreáliákban. Szívderítő, ahogy egymáshoz, majd a közönséghez is szeretettel találják meg az utat. Nem is akarják elengedni a nézőt, a többedik taps után sem fejezik be a darabot. Végül a koreográfus királynő is a színpadra megy, ahogy csak ő tud, olyan durván kecsesen.

Trafó, december 7.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.