Tánc

Marie Chouinard és társulata

  • Sisso
  • 2014. január 12.

Színház

Marie Chouinard és társulata ismét Budapesten járt, ezúttal két rövidebb mesterművel. A Mozgások Henri Michaux, a szürrealista belga költő és festő tusrajzait veszi alapul, a Gymnopédies pedig Eric Satie azonos című zongoraművére született. Michaux 1951-ben megjelent kötetének tusrajzaitól inspirálva először szólótáncot, majd - mind a 64 kalligrafikus ábrát felhasználva - az egész társulatnak írt darabot a Chouinard.

A fekete rajzok nagy fehér háttérrel kivetítőn jelennek meg, és a fekete kezeslábasba öltözött, időnként végtagjaik meghosszabbításaként további fekete toldásokat viselő táncosok gesztusokkal jelenítik meg azokat. Amint feltűnik egy újabb jel, megjelenik egy táncos, aki hihetetlen gyorsasággal felveszi a pózt. Mintha ősi táncjeleket kottáznának le, aztán a pózoknak arckifejezésekkel kölcsönöznek hangulatot. A kötetből az epilógus és versek is elhangzanak franciául, szépen simulva a közben lüktető techno pulzálásába. A szemkápráztató, agytornáztató hatások, a koreográfus tánc-tér elképzelései páratlan szerkezetet kerekítenek a színpadra. A végén stroboszkóp fényében táncolják el az elsötétedett háttéren már kifehéredett ábrákat, és ünneplik a két nagy alkotó, Michaux és Chouinard találkozását.

Koncepciónak, absztrakciónak és karizmának a következő darab sincs híján. A tíz táncos kis szünet után ismét színpadra lép egy lassabb lüktetésű, ám ugyanolyan feszes műben. Számot adnak zenészi képességeikről is, ők maguk felváltva játsszák le a színpadon álló, drapériába burkolt zongorán a Gymnopédies három tételét, miközben a többiek két ember intim együttlétének a lehetséges történeteit mozogják el miniatűr szürreáliákban. Szívderítő, ahogy egymáshoz, majd a közönséghez is szeretettel találják meg az utat. Nem is akarják elengedni a nézőt, a többedik taps után sem fejezik be a darabot. Végül a koreográfus királynő is a színpadra megy, ahogy csak ő tud, olyan durván kecsesen.

Trafó, december 7.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”