Színház

Markó Róbert–Tengely Gábor: A csúnya kacsa

  • Sisso
  • 2016. február 21.

Színház

Gyerekdarabot csinált a HOPPart Társulat, együttműködésben a Vaskakas Bábszínházzal, Tengely Gábor rendezésében. Ez első hallásra olyan, mintha a szintén zenész-színész Pintér Béla csapata vetemedne arra, hogy egy tanmesét lerántson a mai magyar valóságba, a szereplőkben felismerhető rokonokkal, szomszédokkal, de ahelyett, hogy elvenné az új, kiskorú nézők kedvét, még felnőtt kísérőiket is megnevettetné szofisztikált, sokrétű humorával. Megtekintés után pedig már tudni, hogy pontosan ez történik.

Andersen rút kiskacsájának története itt és most játszódik, ezért is lett csúnya inkább, hiszen nincsen abban semmi költőiség, ha valaki másképp néz ki, mint a környezetében élők, és ezért megvetik. Aztán, amikor kiderül, hogy felnőttnek mégis szép a madár, akkor meg azért különbözik, azért akarják elpusztítani. Semmi nem jó ezeknek, annyira szerencsétlenek. A végén sem változtattak, pont elég szomorú az eredeti sztori, hiába röhögünk rajta szüntelenül.

Bábok sincsenek, a színészek az új bábok, tervező se rajzolhatta volna jobban el őket. Egy stilizált Kiss Diána Magdolna, mint pletykálkodás közben maga mögé pottyantó kacsa, egy erősen karikírozott, részeg sasnak látszó Herczeg Tamás, vagy Keresztény Tamás mint népművelő gólya a csontvázakkal teli fészekben. Olyan ez, mint gyerekkoromban a Dr. Bubó, minden benne volt, amit nem mertünk megkérdezni a tanár nénitől. Tulajdonképpen, csak a kórus a végén, meg az a dal, az nem fog hiányozni valahogy.

Jurányi Inkubátorház, január 16.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.