Színház

Markó Róbert–Tengely Gábor: A csúnya kacsa

  • Sisso
  • 2016. február 21.

Színház

Gyerekdarabot csinált a HOPPart Társulat, együttműködésben a Vaskakas Bábszínházzal, Tengely Gábor rendezésében. Ez első hallásra olyan, mintha a szintén zenész-színész Pintér Béla csapata vetemedne arra, hogy egy tanmesét lerántson a mai magyar valóságba, a szereplőkben felismerhető rokonokkal, szomszédokkal, de ahelyett, hogy elvenné az új, kiskorú nézők kedvét, még felnőtt kísérőiket is megnevettetné szofisztikált, sokrétű humorával. Megtekintés után pedig már tudni, hogy pontosan ez történik.

Andersen rút kiskacsájának története itt és most játszódik, ezért is lett csúnya inkább, hiszen nincsen abban semmi költőiség, ha valaki másképp néz ki, mint a környezetében élők, és ezért megvetik. Aztán, amikor kiderül, hogy felnőttnek mégis szép a madár, akkor meg azért különbözik, azért akarják elpusztítani. Semmi nem jó ezeknek, annyira szerencsétlenek. A végén sem változtattak, pont elég szomorú az eredeti sztori, hiába röhögünk rajta szüntelenül.

Bábok sincsenek, a színészek az új bábok, tervező se rajzolhatta volna jobban el őket. Egy stilizált Kiss Diána Magdolna, mint pletykálkodás közben maga mögé pottyantó kacsa, egy erősen karikírozott, részeg sasnak látszó Herczeg Tamás, vagy Keresztény Tamás mint népművelő gólya a csontvázakkal teli fészekben. Olyan ez, mint gyerekkoromban a Dr. Bubó, minden benne volt, amit nem mertünk megkérdezni a tanár nénitől. Tulajdonképpen, csak a kórus a végén, meg az a dal, az nem fog hiányozni valahogy.

Jurányi Inkubátorház, január 16.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.