Interjú

„Még erős a magyar felhozatal”

Barda Beáta, a Trafó ügyvezető igazgatója a független színjátszás esélyeiről

Színház

Mi a helyzet a Trafóval a Sberbank csődje óta? Visszakapták-e a pénzüket? – kérdeztük az illetékestől. A beszélgetés során szó esett még arculatváltásról, színházi fenntarthatóságról, a független előadóművészek helyzetéről, egyáltalán a magyar kultúra kilátásairól.

Magyar Narancs: 2022 márciusában csődbe ment a Sberbank, ahol a Trafó az összes pénzét tartotta. Mi történt a végelszámolás óta?

Barda Beáta: Háromnegyed évnyi szívás után visszakaptuk a pénzünket. Tanulságos időszak volt. Rájöttünk, hogy vannak barátaink, akikre számíthatunk, és ez nagyon jó. Szinte rögtön átmeneti kölcsönt kaptunk a fővárostól, így sok mindent azonnal meg tudtunk oldani. Amint újra rendelkeztünk a pénzünkkel, vissza is fizettük.

MN: Kitől kaptátok vissza a pénzeteket?

BB: Az MKB-hoz kerültek a sberbankos ügyfelek, így mi is.

MN: Mekkora összegről volt szó?

BB: 354 millió forint volt a számlánkon.

MN: A fővároson kívül kitől kaptatok segítséget?

BB: Valamilyen módon mindenkivel meg tudtunk egyezni, volt, akivel átütemeztük a fizetést, volt, akiket arra kértünk, hogy jegybevételért játszanak, és olyan is volt, hogy a helyzet miatt a csapat magától csökkentette a honoráriumát. Más egyenesen kölcsön akart adni nekünk. Amikor megírtuk a külföldi társulatoknak, hogy mi történt, kedvezményeket kaptunk, abban a helyzetben néhány ezer euró ide vagy oda, rengeteget számított. Mindeközben nem kellett úgy éreznünk, hogy nagyon nagy szívességet kérünk, ami nagyon jó érzés volt.

MN: Szerveztetek támogatói kampányt, jótékonysági koncertet. Hogy sikerült?

BB: Közepesen. Nem volt a kérésünk nagyon hangos. De nehéz, amikor kérni kell. Teljesen érthető, hogy egy általánosan nehéz helyzetben nem a Trafó a prioritás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.