Megalázott szakma, lehülyézett nézők – Vidnyánszky a POSZT-on

  • - urfi -
  • 2013. június 11.

Színház

Ünnepi hangulat, Kósa és Halász a vörös szőnyegen, szolid buzizás és altesti poénok. A Nemzeti új igazgatója és a Bolha a fülbe meghódította a Pécsi Országos Színházi Találkozót.

Nem akartunk kritikát írni erről az előadásról. Persze, nagyon frappánsan el lehetne intézni az indoklást annyival, hogy „mert kritikán aluli”, de nem egészen erről van szó. Írtunk már ennél gyengébb színházról. Azért igyekeztünk tartózkodni a bírálattól, mert aránytévesztésnek gondoltuk ezért a jelentéktelen baromságért elverni a port Vidnyánszkyn, hiszen volt is, lesz is ennél méltóbb alkalom a politikai elemzésre és a színházkritikai mérlegelésre.

Pedig a körülmények meglehetősen ingerlőek voltak. A tény, hogy ezt a szemet kápráztatóan felszínes produkciót beválogatták a Vidnyánszky gittegylete által einstandolt POSZT-ra az évad legjobbjai közé. A politikusi pofavizit a két bemutatón, a debreceni társulatot kísérgető Halász János és Kósa Lajos erős utcai jelenléte. Pálffy István mosolya. A darab kedélyes buzizása a Vidnyánszky jelenlétében kedélyesen buzizó fideszes prominensek mondatainak tükrében. Mindez, mondom, idegesítő volt – de ezek tárgyalása jó esetben és elsősorban nem a színikritika feladata.

false

 

Fotó: Máthé András

De az előadásról tartott vasárnapi szakmai fórum után mégis ki kell térnünk Vidnyánszky rendezésére. Mert a tudósítások (lásd például itt és itt) alapján egyértelmű, hogy a Vidnyánszky politikai súlya alatt megroppant, megnyomorított POSZT-ot, tehát voltaképpen az egész színházi szakmát alázták meg itt. A rendező, a válogatók és kompetens referálók nélkül megtartott bohóckodás üzenete ennyi volt: mélyen tisztelt kollégák, befogjátok a liberális pofátokat!

Amiről tehát nem lehet beszélni, az még csak nem is nagyszabású, ellenben teljes körű rendezői kudarc. Georges Feydeau bohózatának bonbonjai megakadtak a mohó direktor torkán, akinek csak köpködésre és öblös durrogtatásra futotta. Humortalanságát alpárisággal palástolta, a rendezői vízió hiányát politikai lózungokkal.

Mindenkit megkímélnénk a kiszámíthatóan fordulatos cselekmény, a félreértések és félrekúrások taglalásától. Vidnyánszky rendezésében az első felvonás végére válik kínossá a kiszólogató, ripacskodó játékmód és az érthetetlen makacssággal ismételt altesti poénok tűzijátéka. Ha a feleségnek ötödszörre fogják meg a mellét, ötödszörre is ugyanúgy fog sóhajtozni. A beszédhibás házibarátot tizedszerre is félreértik, ha éppen nincs jobb ötlet. Ha van jobb ötlet, mindenki fennakadás nélkül megérti, amit mond. Ha a spanyol csődörnek vonulnia kell, nem találják ki: a Fel, torreádor! lesz a kísérőzene. Folytathatnánk az élcelődést, de nem az elhibázott részletek sokasága, hanem az együgyű gegekkel túlzsúfolt, megdöbbentően tagolatlan és fárasztóan elnyújtott, mintegy három és fél órás előadás egyhangúsága tette emlékezetes bukássá az estét.

S ez az egyhangúság ellentmondást nem tűrve temette maga alá a relatíve erősebb részeket is: a második felvonás egybenyitott, látványos és funkcionális terét (díszlettervező: Szergej Maszlobojscsikov), a Camillót adó Mercs János önismétlésre kárhoztatott, mégis szimpatikus színpadi jelenlétét vagy Trill Zsolt főszereplését – aki, ha átélhető figurákat nem is tudott varázsolni mutatványszerű alakításában, mégis bravúrosan hozta tető alá az obligát szerepkettőzést. Ráckevei Anna pedig már azzal ki tudta vívni elnéző rokonszenvünket, hogy ripacskodásban képtelen volt utolérni partnerét, Szűcs Nellit. Igaz, neki kevesebb mellmarkolást kellett elszenvednie.

Az unalom megtörésére egyedül az aktuálpolitikai utalások voltak képesek. Már amennyiben utalásnak lehet nevezni azt, hogy a kuplerájban nemes egyszerűséggel ki van tűzve egy EU-zászló. Hogy nehogy félreértse az amúgy végig síkhülyének tételezett néző, mit kell gondolnia a sok brüsszeli bu, na, bocsánat, bürokratáról. Nem elég a folyamatos célozgatás, hogy így Brüsszel és úgy euró, meg hogy a nemzetközi dorbézolás után a német állja a cehet. Nem, kell az a zászló, hogy mutassa: milyen színvonalon gondolkozik jelenleg Vidnyánszky Attila a világról és a színházról. Az egész vircsaftot szétkergető jó magyar ember érkezhetne persze fehér lovon is, ehelyett tenyeres-talpas parasztként lép színre – nem mondhatja senki, hogy ne lenne itt önkritika meg irónia.

De ennek az egész uniós cirkusznak és a betyár képében vitézkedő Orbán Viktornak, tehát a rendezés egyetlen önálló ötletének sem lesz semmi következménye. A cselekmény kattog tovább, hosszasan, de kapkodva, a happy end és a teljes gondolattalanság felé.

Pécsen most mindenki szentül hiszi, hogy ennek az előadásnak kell majd nyernie a POSZT-on. Lehet, hogy megmosolyogni való naivitás, de ezt még mindig nem tudom elhinni.

Csokonai Színház, POSZT, június 14.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.