Menni vagy nem menni – Anat Gov: Happy Ending

  • Kozár Alexandra
  • 2014. augusztus 7.

Színház

Ez most nem egy nyári, szórakoztató komédia, még akkor sem, ha tele van komikus elemekkel.

Van az a boldog vég, amikor a boldogság annyit tesz, hogy az ember maga választja meg negyedik stádiumos rákos betegként, hogy a hátralévő néhány hónapot miként tölti el. Vagy legalábbis hol. Otthon, a színpadi fényben, vagy a kemoterápiás kezelőben csövek, infúziók és további parókás, netán kopasz, második, harmadik stádiumban lévő betegek körében. És ez az adott helyzetben nem kevés.

A nemrég elhunyt izraeli írónő, Anat Gov Happy Ending című darabja (a premier Szentendrén volt, ősztől a Belvárosi Színház játssza) ezt a kérdést feszegeti: az egyéni szabadságét és a tragédiához való viszonyulásét.

false

 

Fotó: Takács Attila

Nincs ma olyan ember, akinek rokona, ismerőse ne küzdött volna meg vagy ne küzdene a hárombetűs népbetegséggel, a darab tehát mindenkihez szól. Ez talán már kijelöli neki azt a pályát, amely mentén ez most nem egy nyári, szórakoztató komédia, még akkor sem, ha tele van komikus elemekkel. Jól jelzi ezt a közönség reakciója is: a legnagyobb gegeknél, a zenei betétekbe oltott búfeledőknél sem tapsol ott, ahol egyébként mindig.

Kórház vagy rák, az alapszituáció mégis színházba illő: a legkülönbözőbb emberek találják ugyanazon a helyen magukat, csak épp nem Godot-t várják egy kietlen pusztaságban vagy tengerparti kastélyban rögtönzött színdarab segítségével a szerelmi szálakat is megfelelően kibogozó boldog véget, de még csak nem is egy isten háta mögötti kisvárosban lesik a mindenható adóellenőrt, hanem a rákosztályon, kemoterápiás kezelésen. Az ünnepelt színpadi színésznő (Hernádi Judit), a bigottan vallásos, hatgyerekes ifjú zsidó anyuka életre képtelen férjével (Bánfalvi Eszter), az örök vidám, felnőtt lányával kapcsolatát újraszövő középkorú nő (Hegyi Barbara) és az idős, az istenről már rég lemondó asszony, akik lelket próbálnak önteni egymásba és magukba, míg lecsöpög az infúzió.

false

 

Fotó: Takács Attila

Ne képzeljünk azonban csupa kesergést a Gergye Krisztián rendezte, a mozgásra mint színpadi kifejezőeszközre hangsúlyt helyező előadásban. Tánc az infúziót tartó állvánnyal, tánc a doktor úrral, közös éneklés, gegek (például bejön egy rákot mintázó táncos csoport és hátrálni kezd) – a forma így vidámságot teremt. De pont az a nagyszerű az előadásban, hogy a súlyos tartalmat a könnyed, néha varietére jellemző kivitelezéssel elegyíti úgy, hogy nem feszültség keletkezik, hanem új minőség, új színpadi textúra.

Ahogy a betegséget elszenvedő nők hozzáállásában is új értelmezés kezdődik, melynek nyomán össze lehet gyűjteni a jót, ami az új élettel jár: a gyerek jobb jegyre aspirálhat az iskolában, ha kiderül, hogy az anyja beteg, az emberek kedvesek, elnézőek lesznek, mindent megbocsátanak, hirtelen sok barátunk lesz, sorstársainkban újakra lelünk, így hát újraértelmezhetjük egész eddigi életünket, hitünket vagy annak hiányát.

false

 

Fotó: Takács Attila

Hernádi Judit telitalálat a rákosztályon is külön bánásmódot igénylő komika-díva szerepében, miként Hegyi Barbara is az életvidám, belevaló társasági nőében. Margitai Ági karcosságában is empatikus öregasszonya, valamint a színpadon rég látott, ám viruló Bertalan Ágnes angyali kedvességet és természetességet sugárzó főápolónője is hozzáteszi egyéni színeit a nagy női ensemble-hoz, amit egyedül Katz doktor – Fekete Ernő nagyszerű alakításában – ellensúlyoz az arrogáns, szókimondó, ám a felszín alatt érző szívű, sármos doktor szerepében. S legyen bármennyire ellenszenves, nem lehet nem beleszeretni, pláne a női betegosztályon.

Ő az, aki minden orvosi-emberi eszközzel küzd, hogy utolsó stádiumban lévő betege élete néhány hónappal meghosszabbodjon a gyógyszerek, a kórházi felügyelet és a kezelés által, s aki végül elengedi őt saját kérésére, mert belátja, amit már a régi görögök is: nem az élet hossza, hanem a minősége számít. A többiek, akik a kezelést választják, maradnak, így mindenki azt kapja, amire vágyik, és ami oly ritka manapság mind az egészségügyben, mind az életben. De rajtunk múlik, hogy kiharcoljuk-e.

(Orlai Produkció, július 24.)

*

A darab egyik szereplőjével, Margitai Ágival e heti lapszámunkban olvashatnak interjút.

false

 

Fotó: Takács Attila

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.