Menni vagy nem menni – Anat Gov: Happy Ending

  • Kozár Alexandra
  • 2014. augusztus 7.

Színház

Ez most nem egy nyári, szórakoztató komédia, még akkor sem, ha tele van komikus elemekkel.

Van az a boldog vég, amikor a boldogság annyit tesz, hogy az ember maga választja meg negyedik stádiumos rákos betegként, hogy a hátralévő néhány hónapot miként tölti el. Vagy legalábbis hol. Otthon, a színpadi fényben, vagy a kemoterápiás kezelőben csövek, infúziók és további parókás, netán kopasz, második, harmadik stádiumban lévő betegek körében. És ez az adott helyzetben nem kevés.

A nemrég elhunyt izraeli írónő, Anat Gov Happy Ending című darabja (a premier Szentendrén volt, ősztől a Belvárosi Színház játssza) ezt a kérdést feszegeti: az egyéni szabadságét és a tragédiához való viszonyulásét.

false

 

Fotó: Takács Attila

Nincs ma olyan ember, akinek rokona, ismerőse ne küzdött volna meg vagy ne küzdene a hárombetűs népbetegséggel, a darab tehát mindenkihez szól. Ez talán már kijelöli neki azt a pályát, amely mentén ez most nem egy nyári, szórakoztató komédia, még akkor sem, ha tele van komikus elemekkel. Jól jelzi ezt a közönség reakciója is: a legnagyobb gegeknél, a zenei betétekbe oltott búfeledőknél sem tapsol ott, ahol egyébként mindig.

Kórház vagy rák, az alapszituáció mégis színházba illő: a legkülönbözőbb emberek találják ugyanazon a helyen magukat, csak épp nem Godot-t várják egy kietlen pusztaságban vagy tengerparti kastélyban rögtönzött színdarab segítségével a szerelmi szálakat is megfelelően kibogozó boldog véget, de még csak nem is egy isten háta mögötti kisvárosban lesik a mindenható adóellenőrt, hanem a rákosztályon, kemoterápiás kezelésen. Az ünnepelt színpadi színésznő (Hernádi Judit), a bigottan vallásos, hatgyerekes ifjú zsidó anyuka életre képtelen férjével (Bánfalvi Eszter), az örök vidám, felnőtt lányával kapcsolatát újraszövő középkorú nő (Hegyi Barbara) és az idős, az istenről már rég lemondó asszony, akik lelket próbálnak önteni egymásba és magukba, míg lecsöpög az infúzió.

false

 

Fotó: Takács Attila

Ne képzeljünk azonban csupa kesergést a Gergye Krisztián rendezte, a mozgásra mint színpadi kifejezőeszközre hangsúlyt helyező előadásban. Tánc az infúziót tartó állvánnyal, tánc a doktor úrral, közös éneklés, gegek (például bejön egy rákot mintázó táncos csoport és hátrálni kezd) – a forma így vidámságot teremt. De pont az a nagyszerű az előadásban, hogy a súlyos tartalmat a könnyed, néha varietére jellemző kivitelezéssel elegyíti úgy, hogy nem feszültség keletkezik, hanem új minőség, új színpadi textúra.

Ahogy a betegséget elszenvedő nők hozzáállásában is új értelmezés kezdődik, melynek nyomán össze lehet gyűjteni a jót, ami az új élettel jár: a gyerek jobb jegyre aspirálhat az iskolában, ha kiderül, hogy az anyja beteg, az emberek kedvesek, elnézőek lesznek, mindent megbocsátanak, hirtelen sok barátunk lesz, sorstársainkban újakra lelünk, így hát újraértelmezhetjük egész eddigi életünket, hitünket vagy annak hiányát.

false

 

Fotó: Takács Attila

Hernádi Judit telitalálat a rákosztályon is külön bánásmódot igénylő komika-díva szerepében, miként Hegyi Barbara is az életvidám, belevaló társasági nőében. Margitai Ági karcosságában is empatikus öregasszonya, valamint a színpadon rég látott, ám viruló Bertalan Ágnes angyali kedvességet és természetességet sugárzó főápolónője is hozzáteszi egyéni színeit a nagy női ensemble-hoz, amit egyedül Katz doktor – Fekete Ernő nagyszerű alakításában – ellensúlyoz az arrogáns, szókimondó, ám a felszín alatt érző szívű, sármos doktor szerepében. S legyen bármennyire ellenszenves, nem lehet nem beleszeretni, pláne a női betegosztályon.

Ő az, aki minden orvosi-emberi eszközzel küzd, hogy utolsó stádiumban lévő betege élete néhány hónappal meghosszabbodjon a gyógyszerek, a kórházi felügyelet és a kezelés által, s aki végül elengedi őt saját kérésére, mert belátja, amit már a régi görögök is: nem az élet hossza, hanem a minősége számít. A többiek, akik a kezelést választják, maradnak, így mindenki azt kapja, amire vágyik, és ami oly ritka manapság mind az egészségügyben, mind az életben. De rajtunk múlik, hogy kiharcoljuk-e.

(Orlai Produkció, július 24.)

*

A darab egyik szereplőjével, Margitai Ágival e heti lapszámunkban olvashatnak interjút.

false

 

Fotó: Takács Attila

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.