Színház

Cirkusz és kenyér

  • Sisso
  • 2014. augusztus 4.

Színház

Folynak a próbák, ráadásul az egész szabadkai társulat nősül és férjhez megy most valahogy, és a vajdasági lagzi is úgymond színházi esemény, szóval a nyár sem üresjárat, de helyet adtak egy újvidéki végzős színészosztály együtt maradt tagjaiból Zentán formálódni akaró társulat egyik tagjának, Kucsov Borisznak, hogy itt vezesse elő a vizsgadarabját.

Pontosan abban a szellemben, ahogy ezt Urbán András különleges társulatától megszoktuk. Kellemetlenül őszinte exjugoszláv lelki road movie, nacionalista-romantikus felhangoktól mentesen, aktuális társadalmi kérdésekkel. És persze a zsengék összes dramaturgiai hibáival, amiket egy rendezőnek nem állna sokból kivasalnia.

"Olyasmit akartam ott megfogalmazni, hogy igen nehéz helyzetben van ma egy huszonéves. A nagy mérföldkövek, mint feleség, gyerek, munkahely, lakás pedig váratnak magukra..." - írja Kondacs Gergely, a kvázidarab írója. Kucsov egy pingpongmeccsbe oltott állásinterjúval kezdi az előadást. Innen feslik fel a megfeleléskényszerek sötét erdeje, változó minőségű jelenetsorokban. Aki úgy érzi, hogy soha nem volt huszonéves, annak is eszébe jut, hogy márpedig igen, és akkor nagyon elkezdi irigyelni és sajnálni akkori önmagát. A monodráma csúcsa a Levegőt című József Attila-vers, úszónadrágban, magasra tartott középső ujjal, búvárpipával a szájban. Sikerületlen viszont az önironikus bohócepizód, modorosnak tűnik a bohócorrban bohóckodás. A "munka nélkül vagyok, megbízhatsz bármivel" hangulatú tragikomikus libikóka végéig drukkolunk, hogy melyik ponton ér véget az előadás. Groteszk lesz-e és pattogatottkukorica-árusként távozik a főhős, vagy a trikójára rajzolt célkeresztbe csapódik egy lövés. Aztán valahogy nem is fejeződik be, hömpölyög tovább, kiszalad az utcára, a kocsmába, velünk jön tovább az óhazába ez a kis univerzális, reményteli válságkomédia.

Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka, június 27.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.