Színház

Cirkusz és kenyér

  • Sisso
  • 2014. augusztus 4.

Színház

Folynak a próbák, ráadásul az egész szabadkai társulat nősül és férjhez megy most valahogy, és a vajdasági lagzi is úgymond színházi esemény, szóval a nyár sem üresjárat, de helyet adtak egy újvidéki végzős színészosztály együtt maradt tagjaiból Zentán formálódni akaró társulat egyik tagjának, Kucsov Borisznak, hogy itt vezesse elő a vizsgadarabját.

Pontosan abban a szellemben, ahogy ezt Urbán András különleges társulatától megszoktuk. Kellemetlenül őszinte exjugoszláv lelki road movie, nacionalista-romantikus felhangoktól mentesen, aktuális társadalmi kérdésekkel. És persze a zsengék összes dramaturgiai hibáival, amiket egy rendezőnek nem állna sokból kivasalnia.

"Olyasmit akartam ott megfogalmazni, hogy igen nehéz helyzetben van ma egy huszonéves. A nagy mérföldkövek, mint feleség, gyerek, munkahely, lakás pedig váratnak magukra..." - írja Kondacs Gergely, a kvázidarab írója. Kucsov egy pingpongmeccsbe oltott állásinterjúval kezdi az előadást. Innen feslik fel a megfeleléskényszerek sötét erdeje, változó minőségű jelenetsorokban. Aki úgy érzi, hogy soha nem volt huszonéves, annak is eszébe jut, hogy márpedig igen, és akkor nagyon elkezdi irigyelni és sajnálni akkori önmagát. A monodráma csúcsa a Levegőt című József Attila-vers, úszónadrágban, magasra tartott középső ujjal, búvárpipával a szájban. Sikerületlen viszont az önironikus bohócepizód, modorosnak tűnik a bohócorrban bohóckodás. A "munka nélkül vagyok, megbízhatsz bármivel" hangulatú tragikomikus libikóka végéig drukkolunk, hogy melyik ponton ér véget az előadás. Groteszk lesz-e és pattogatottkukorica-árusként távozik a főhős, vagy a trikójára rajzolt célkeresztbe csapódik egy lövés. Aztán valahogy nem is fejeződik be, hömpölyög tovább, kiszalad az utcára, a kocsmába, velünk jön tovább az óhazába ez a kis univerzális, reményteli válságkomédia.

Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka, június 27.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.