ZSINÓRPADLÁS - Bábszínház

Mindegy, hogy ki milyen

100+1 holdaspagony – Stúdió K; Rumcájsz – Budapest Bábszínház

Színház

Az évad első két budapesti gyerekszínházi bemutatója olyan meséket dolgoz fel, amelyekhez a mostani felnőtt korosztálynak nagyon markáns viszonya van.

Több generáció is felnőtt a csehszlovák rajzfilm, a Rumcájsz kalandjai rogyásig ismételt epizódjain, a Micimackó pedig Karinthy fordításának köszönhetően lényegében magyar kultúrkinccsé vált. Két ilyen választással nem lehet mellélőni: a szülők és a pedagógusok szeretik megmutatni a gyerekeknek saját gyerekkoruk hőseit, még ha azok a ma színpadán nem is teljesen ugyanolyanok, mint ahogy megszoktuk őket. A mostani Rumcájsz megidézi, a 100+1 holdaspagony inkább felidézi a jól ismert karaktereket.

Ez utóbbi roppant játékosan, az elvárásainkat fölülírva tud kapcsolódni a Micimackó-hagyományhoz. Kezdjük ott, hogy Micimackót Zizimackónak, Malackát Falatka Czaczának, Nyuszit Gyuszinak, Fülest Fülöpkének hívják. A nevek átírása – ami a Micimackó esetében, ahol a nevek szinte intézményesültek – önmagában merész húzás Zalán Tibortól, ám egyben hódolat is Karinthy felé, hiszen így az eredeti helyett az ő találmányait „fordítja tovább” a szerző. Egyébként is egy lomtalanításon vagyunk, s nem Róbert Gida, hanem a ráérősen zenélgető-dudorászó Gedeon bácsi (Spilák Lajos) szöszmötöl és mesél a kihajított holmik között. Németh Ilona csodálatos, egyszerre keresetlen és karakteres bábjai elnyúlt pulóverből, kitérdelt tweednadrágból, fonalmaradékból, elgurult gombokból készültek, s ezek a nagymama varrta, megunt plüss­állatok rozoga széklábak, csorba szánkók és lyukas kosarak között bukdácsolnak át az élet nehezebbnél nehezebb akadályain.

Kalandjaik egyébként hasonlítanak a Milne-könyvben megesettekhez: Zizimackó beszorul, megtéveszti a méheket, Czaczával nyomokat követ, Fülöpke elveszíti a farkát, és a végén felbukkan Carla Mama is a kis Nyüzsikével – nem is kell nagyon rájátszani az alaptörténetre ahhoz, hogy a jelenet migránsozásilag áthallásos legyen. A szereplők sem állnak távol az eredeti figuráktól: Zizimackó (Homonnai Katalin) falánk, Falatka Czacza (Pallagi Melitta) kisebbségi komplexusában nagyzol, Baglyas dr. (Nyakó Júlia) okoskodik, Gyuszi, a nyuszi (Sipos György) minden hájjal megkent alak, Fülöpke (Lovas Dániel) pedig bánatos. Jól működő, összeforrott társulatot jelez, hogy a színészek ennyire a saját bőrükre tudták húzni ezeket a szerepeket. Játékukban egyszerre van jelen a komikus túlzás és az önreflexió: a szeretetteli, elnéző megbocsátás karakterük gyengeségeivel szemben. Fodor Tamás rendezésében a rímek és poénok is szépen ülnek, illetve olykor inkább vadul kancsalítanak. Zalán Tibor nyelvileg invenciózus, játékos szövege apró bohóságok sűrű szövedéke. Tele van bravúros vagy éppen viccesen kínos rímekkel („Mindegy, hogy ki milyen, / beszéljünk komolyan”), stilisztikai finomságokkal, más költőktől kölcsönzött félsorokkal, fordulatokkal – első hallásra nem is esik le minden. Az előadás alcíme: Báb-színház nagy gyerekeknek és felnőtteknek – ámulat Micimackónak. És nemcsak a Micimackónak, hanem minden önmagáért való, apró csodának, és Karinthynak és Tandorinak és József Attilának: a magyar költészetnek is.

Míg a 100+1 holdaspagonyban a bábok mozgatói végig látszanak, a Rumcájszban hagyományos, paravános technikát alkalmazott a rendező, Schneider Jankó. A rafinált díszlet rengeteg helyszínt tud megmutatni a cipészműhelytől kezdve az erdőn és a hercegi palotán át egészen a banya mézeskalácsházán át a pokolig. A látványtervező, Hoffer Károly arra is ügyelt, hogy a város főtere tényleg hasonlítson a csehországi Jičínre, és hogy a hercegnő rizsporos parókájának fürtjei viccesen zizegjenek mozgás közben. Az előadásban kesztyűs és pálcás bábok vannak vegyesen, de a cipészműhelyt árnyjáték jeleníti meg: meghitt zuga ez az előadásnak, külön kis világ, menedék. Amikor a pöffeszkedő, magának soron kívüli eljárást követelő polgármester betör ide, csak hatalmasra nagyított lábát látjuk. Érezzük, bármikor kész lenne eltaposni Rumcájszt, aki természetesen nem hagyja magát, és rablónak – még magyarosabban: betyárnak – áll. (A mesében korlenyomatként tükröződő burzsoázia- és nemességkritika is simán megállja a helyét most, 2020-ban a BB színpadán: a nézők és az alkotók igazán nem tehetnek arról, hogy megint az élet írja az áthallásokat.)

Itt-ott még a vásári bábjáték hagyománya is felcsillan mind a gegekben, mind a főszerepet alakító Hannus Zoltán alakításában, felmutatva, hogy a csehek Robin Hoodja tényleg nincs messze a lopikázó, mindenki eszén túljáró Vitéz Lászlótól. Václav Čtvrtek történeteinek megvan a maguk sajátos logikája, és az alkotók szinte monumentális gépezetet működtetnek azért, hogy a legváratlanabb fordulatokat is a színpadra varázsolhassák.

Stúdió K, szeptember 12.; Budapest Bábszínház, szeptember 15.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.