Nekrológ

Minden jól állt neki

Börcsök Enikő (1968–2021)

  • Csáki Judit
  • 2021. február 3.

Színház

És akkor arra gondoltam, hogy Marie-val kellene kezdenem ezt a siratót; Börcsök Enikő fehér ruhás Marie-jával a Woyzeckben, mert ez a fehér ruha valahogy... De nem.

Thornton Wilder Szent Lajos király hídja című regénye számos okból az egyik kedvencem; szerettem azt hinni, hogy a leszakadó hídról halálba zuhanó öt ember – a márkinétól a kisgyerekig – más-más módon, de mind teljes, lezárt életet élt. Nos, Börcsök Enikő nagyon teljes életet élt a neki megadatott ötvenhárom év alatt, de lezártságról szó se essék; akkora puttonyt vitt magával, hogy még sokáig fogjuk a szívünk legmélyén őrá osztani egy-egy bemutató nagy női szerepét. És hogy például Zsótér Sándor rendező mihez, illetve kivel fog most kezdeni, arról fogalmam sincs, ahogy a színházi értelemben megözvegyült Hegedűs D. Gézáról sem tudom…

Marton László osztályában végzett – mehetett volna rögtön a Vígbe, de kár lett volna kihagyni a kaposvári három évet; a Woyzeck mellett az Ascher rendezte Mizantrópban például Célimène szerepét Lukáts Andor Alcestje mellett. Talán akkor figyelt föl rá a kritika.

Pedig már mögötte volt két nagy filmszerep: a Salamon András rendezte Zsötemben Szilvi, és Szabó István Édes Emma, drága Böbe című filmjében Böbe.

Marton minden évben hívta a Vígbe, végül harmadszorra mondott igent; két Örkény-darabban emlékszem rá az első időkből: a Macskajáték Egérkéjét és a Tóték Tótnéját játszotta. Azóta nagyjából le sem jött a színpadról, bár az a színpad nem mindig a Vígszínházban volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."