Nekrológ

Minden jól állt neki

Börcsök Enikő (1968–2021)

  • Csáki Judit
  • 2021. február 3.

Színház

És akkor arra gondoltam, hogy Marie-val kellene kezdenem ezt a siratót; Börcsök Enikő fehér ruhás Marie-jával a Woyzeckben, mert ez a fehér ruha valahogy... De nem.

Thornton Wilder Szent Lajos király hídja című regénye számos okból az egyik kedvencem; szerettem azt hinni, hogy a leszakadó hídról halálba zuhanó öt ember – a márkinétól a kisgyerekig – más-más módon, de mind teljes, lezárt életet élt. Nos, Börcsök Enikő nagyon teljes életet élt a neki megadatott ötvenhárom év alatt, de lezártságról szó se essék; akkora puttonyt vitt magával, hogy még sokáig fogjuk a szívünk legmélyén őrá osztani egy-egy bemutató nagy női szerepét. És hogy például Zsótér Sándor rendező mihez, illetve kivel fog most kezdeni, arról fogalmam sincs, ahogy a színházi értelemben megözvegyült Hegedűs D. Gézáról sem tudom…

Marton László osztályában végzett – mehetett volna rögtön a Vígbe, de kár lett volna kihagyni a kaposvári három évet; a Woyzeck mellett az Ascher rendezte Mizantrópban például Célimène szerepét Lukáts Andor Alcestje mellett. Talán akkor figyelt föl rá a kritika.

Pedig már mögötte volt két nagy filmszerep: a Salamon András rendezte Zsötemben Szilvi, és Szabó István Édes Emma, drága Böbe című filmjében Böbe.

Marton minden évben hívta a Vígbe, végül harmadszorra mondott igent; két Örkény-darabban emlékszem rá az első időkből: a Macskajáték Egérkéjét és a Tóték Tótnéját játszotta. Azóta nagyjából le sem jött a színpadról, bár az a színpad nem mindig a Vígszínházban volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.