ZSINÓRPADLÁS MELLÉKLET - rés a présen

„Mindenkori női sorsok”

Blaskó Borbála táncművész

  • rés a présen
  • 2016. október 15.

Színház

rés a présen: A Forte Társulat tagjaként találkozhatunk veled rendszeresen. Milyen előadásokban láthatunk velük a következő évadban?

Blaskó Borbála: Bartók Concertójával lépünk fel október 21-én a Várkert Bazárban, az Őszi Fesztivál keretében. Ennek a darabnak az idei Ördögkatlan Fesztiválon volt az ősbemutatója Beremenden. Továbbra is repertoáron tartjuk A nagy füzetet, valamint a tavaly tavasszal bemutatott Bűn és bűnhődést. Mindkettő elsősorban a Szkénében látható.

rap: Született önálló darabod is Székesfehérváron tavaly. Azzal mi lesz?

BB: Hekabé című koreográfiámat nagy örömömre a budapesti Nemzeti Színházban adjuk elő október 27-én, valamint még Székesfehérváron is havi egy-két alkalommal műsoron tartjuk. A Hekabé a mindenkori női sorsok különböző változatait próbálja mozdulatokban kifejezni.

rap: Mióta készítesz egyéni koreográfiákat?

BB: Már a Pina Bausch vezette esseni Folkwang Hochschulén is készítettem kisebb-nagyobb etűdöket, és a színművészeti egyetem koreográfus szakán is születtek önálló munkáim.

rap: Az L1danceFest 2016-on szeptemberben részletet adsz elő a Hekabéból.

BB: Ladjánszki Mártával már korábban dolgoztunk együtt, innen az ismeretség, azóta is figyelemmel kísérjük egymás pályáját. Márta felkérésének eleget téve örömmel veszünk részt a nívós L1danceFest 2016-on. A 15 éves jubileumát ünneplő nemzetközi L1dancFest már bizonyítottan jelentős részévé vált a magyar kortárs táncéletnek. Hírünket viszi a világba, és általa mi is új formákkal, stílusokkal gazdagodhatunk. Mivel nem mutathatjuk be az egész Hekabét, ezért két olyan részletet választottam, melyek talán a legjobban képviselik a darabom lényegét, gondolatiságát. Ez a 15 perces, kiragadott rész a Marczibányi Téri Művelődési Központban lesz látható szeptember 22-én.

rap: Ajánlj még egy érdekes programot!

BB: Öt éve indult el az együttműködés az L1 Egyesület és a magyar ruhatervezők között, akiktől a fesztivál konferanszai kölcsönkaptak rucikat, és ebben köszöntötték a nézőket. Mivel ez óriási siker volt, idén egy saját egyórás előadás keretében, catwalkkal és az L1-művészek közreműködésével fantasztikus ruhákat mutatnak be a közönségnek szeptember 19-én.

rap: Mennyire látod előre a következő évadot?

BB: November végén lesz a Forte Társulat új bemutatója a Szkénében. December végén pedig Budapesten, az Átriumban mutatom be Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnő című műve alapján a következő önálló munkámat. Januárban a székesfehérvári Vörösmarty Színházban Ravel Bolerójának parafrázisát viszem színpadra. Továbbá a Vörösmarty Színház tagjaként szerepelek a Carmenben, melyet Horváth Csaba rendez.

rap: A nagy füzetben Nyúlszáj szerepét táncolni óriási alakítás volt, horror karakter. Van-e ellenkező irányú vágyad, valami tündérkirálynő szerep?

BB: Balettintézeti növendékként 12-13 évesen spicc-cipőben, tütüben eltáncolhattam a Diótörő Marikáját. Ebben ki is élhettem az összes tündérekre, királykisasszonyokra, fehér és fekete hattyúkra vonatkozó vágyaimat. Egyébként ezek a klasszikus figurák kortárs szempontból nagyon is foglalkoztatnak, mert „avantgardizálva” remek önkifejezési lehetőséget látok bennük.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.