ZSINÓRPADLÁS MELLÉKLET - rés a présen

„Mindenkori női sorsok”

Blaskó Borbála táncművész

  • rés a présen
  • 2016. október 15.

Színház

rés a présen: A Forte Társulat tagjaként találkozhatunk veled rendszeresen. Milyen előadásokban láthatunk velük a következő évadban?

Blaskó Borbála: Bartók Concertójával lépünk fel október 21-én a Várkert Bazárban, az Őszi Fesztivál keretében. Ennek a darabnak az idei Ördögkatlan Fesztiválon volt az ősbemutatója Beremenden. Továbbra is repertoáron tartjuk A nagy füzetet, valamint a tavaly tavasszal bemutatott Bűn és bűnhődést. Mindkettő elsősorban a Szkénében látható.

rap: Született önálló darabod is Székesfehérváron tavaly. Azzal mi lesz?

BB: Hekabé című koreográfiámat nagy örömömre a budapesti Nemzeti Színházban adjuk elő október 27-én, valamint még Székesfehérváron is havi egy-két alkalommal műsoron tartjuk. A Hekabé a mindenkori női sorsok különböző változatait próbálja mozdulatokban kifejezni.

rap: Mióta készítesz egyéni koreográfiákat?

BB: Már a Pina Bausch vezette esseni Folkwang Hochschulén is készítettem kisebb-nagyobb etűdöket, és a színművészeti egyetem koreográfus szakán is születtek önálló munkáim.

rap: Az L1danceFest 2016-on szeptemberben részletet adsz elő a Hekabéból.

BB: Ladjánszki Mártával már korábban dolgoztunk együtt, innen az ismeretség, azóta is figyelemmel kísérjük egymás pályáját. Márta felkérésének eleget téve örömmel veszünk részt a nívós L1danceFest 2016-on. A 15 éves jubileumát ünneplő nemzetközi L1dancFest már bizonyítottan jelentős részévé vált a magyar kortárs táncéletnek. Hírünket viszi a világba, és általa mi is új formákkal, stílusokkal gazdagodhatunk. Mivel nem mutathatjuk be az egész Hekabét, ezért két olyan részletet választottam, melyek talán a legjobban képviselik a darabom lényegét, gondolatiságát. Ez a 15 perces, kiragadott rész a Marczibányi Téri Művelődési Központban lesz látható szeptember 22-én.

rap: Ajánlj még egy érdekes programot!

BB: Öt éve indult el az együttműködés az L1 Egyesület és a magyar ruhatervezők között, akiktől a fesztivál konferanszai kölcsönkaptak rucikat, és ebben köszöntötték a nézőket. Mivel ez óriási siker volt, idén egy saját egyórás előadás keretében, catwalkkal és az L1-művészek közreműködésével fantasztikus ruhákat mutatnak be a közönségnek szeptember 19-én.

rap: Mennyire látod előre a következő évadot?

BB: November végén lesz a Forte Társulat új bemutatója a Szkénében. December végén pedig Budapesten, az Átriumban mutatom be Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnő című műve alapján a következő önálló munkámat. Januárban a székesfehérvári Vörösmarty Színházban Ravel Bolerójának parafrázisát viszem színpadra. Továbbá a Vörösmarty Színház tagjaként szerepelek a Carmenben, melyet Horváth Csaba rendez.

rap: A nagy füzetben Nyúlszáj szerepét táncolni óriási alakítás volt, horror karakter. Van-e ellenkező irányú vágyad, valami tündérkirálynő szerep?

BB: Balettintézeti növendékként 12-13 évesen spicc-cipőben, tütüben eltáncolhattam a Diótörő Marikáját. Ebben ki is élhettem az összes tündérekre, királykisasszonyokra, fehér és fekete hattyúkra vonatkozó vágyaimat. Egyébként ezek a klasszikus figurák kortárs szempontból nagyon is foglalkoztatnak, mert „avantgardizálva” remek önkifejezési lehetőséget látok bennük.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.