ZSINÓRPADLÁS MELLÉKLET - rés a présen

„Mindenkori női sorsok”

Blaskó Borbála táncművész

  • rés a présen
  • 2016. október 15.

Színház

rés a présen: A Forte Társulat tagjaként találkozhatunk veled rendszeresen. Milyen előadásokban láthatunk velük a következő évadban?

Blaskó Borbála: Bartók Concertójával lépünk fel október 21-én a Várkert Bazárban, az Őszi Fesztivál keretében. Ennek a darabnak az idei Ördögkatlan Fesztiválon volt az ősbemutatója Beremenden. Továbbra is repertoáron tartjuk A nagy füzetet, valamint a tavaly tavasszal bemutatott Bűn és bűnhődést. Mindkettő elsősorban a Szkénében látható.

rap: Született önálló darabod is Székesfehérváron tavaly. Azzal mi lesz?

BB: Hekabé című koreográfiámat nagy örömömre a budapesti Nemzeti Színházban adjuk elő október 27-én, valamint még Székesfehérváron is havi egy-két alkalommal műsoron tartjuk. A Hekabé a mindenkori női sorsok különböző változatait próbálja mozdulatokban kifejezni.

rap: Mióta készítesz egyéni koreográfiákat?

BB: Már a Pina Bausch vezette esseni Folkwang Hochschulén is készítettem kisebb-nagyobb etűdöket, és a színművészeti egyetem koreográfus szakán is születtek önálló munkáim.

rap: Az L1danceFest 2016-on szeptemberben részletet adsz elő a Hekabéból.

BB: Ladjánszki Mártával már korábban dolgoztunk együtt, innen az ismeretség, azóta is figyelemmel kísérjük egymás pályáját. Márta felkérésének eleget téve örömmel veszünk részt a nívós L1danceFest 2016-on. A 15 éves jubileumát ünneplő nemzetközi L1dancFest már bizonyítottan jelentős részévé vált a magyar kortárs táncéletnek. Hírünket viszi a világba, és általa mi is új formákkal, stílusokkal gazdagodhatunk. Mivel nem mutathatjuk be az egész Hekabét, ezért két olyan részletet választottam, melyek talán a legjobban képviselik a darabom lényegét, gondolatiságát. Ez a 15 perces, kiragadott rész a Marczibányi Téri Művelődési Központban lesz látható szeptember 22-én.

rap: Ajánlj még egy érdekes programot!

BB: Öt éve indult el az együttműködés az L1 Egyesület és a magyar ruhatervezők között, akiktől a fesztivál konferanszai kölcsönkaptak rucikat, és ebben köszöntötték a nézőket. Mivel ez óriási siker volt, idén egy saját egyórás előadás keretében, catwalkkal és az L1-művészek közreműködésével fantasztikus ruhákat mutatnak be a közönségnek szeptember 19-én.

rap: Mennyire látod előre a következő évadot?

BB: November végén lesz a Forte Társulat új bemutatója a Szkénében. December végén pedig Budapesten, az Átriumban mutatom be Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnő című műve alapján a következő önálló munkámat. Januárban a székesfehérvári Vörösmarty Színházban Ravel Bolerójának parafrázisát viszem színpadra. Továbbá a Vörösmarty Színház tagjaként szerepelek a Carmenben, melyet Horváth Csaba rendez.

rap: A nagy füzetben Nyúlszáj szerepét táncolni óriási alakítás volt, horror karakter. Van-e ellenkező irányú vágyad, valami tündérkirálynő szerep?

BB: Balettintézeti növendékként 12-13 évesen spicc-cipőben, tütüben eltáncolhattam a Diótörő Marikáját. Ebben ki is élhettem az összes tündérekre, királykisasszonyokra, fehér és fekete hattyúkra vonatkozó vágyaimat. Egyébként ezek a klasszikus figurák kortárs szempontból nagyon is foglalkoztatnak, mert „avantgardizálva” remek önkifejezési lehetőséget látok bennük.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.