ZSINÓRPADLÁS MELLÉKLET - rés a présen

„Mindenkori női sorsok”

Blaskó Borbála táncművész

  • rés a présen
  • 2016. október 15.

Színház

rés a présen: A Forte Társulat tagjaként találkozhatunk veled rendszeresen. Milyen előadásokban láthatunk velük a következő évadban?

Blaskó Borbála: Bartók Concertójával lépünk fel október 21-én a Várkert Bazárban, az Őszi Fesztivál keretében. Ennek a darabnak az idei Ördögkatlan Fesztiválon volt az ősbemutatója Beremenden. Továbbra is repertoáron tartjuk A nagy füzetet, valamint a tavaly tavasszal bemutatott Bűn és bűnhődést. Mindkettő elsősorban a Szkénében látható.

rap: Született önálló darabod is Székesfehérváron tavaly. Azzal mi lesz?

BB: Hekabé című koreográfiámat nagy örömömre a budapesti Nemzeti Színházban adjuk elő október 27-én, valamint még Székesfehérváron is havi egy-két alkalommal műsoron tartjuk. A Hekabé a mindenkori női sorsok különböző változatait próbálja mozdulatokban kifejezni.

rap: Mióta készítesz egyéni koreográfiákat?

BB: Már a Pina Bausch vezette esseni Folkwang Hochschulén is készítettem kisebb-nagyobb etűdöket, és a színművészeti egyetem koreográfus szakán is születtek önálló munkáim.

rap: Az L1danceFest 2016-on szeptemberben részletet adsz elő a Hekabéból.

BB: Ladjánszki Mártával már korábban dolgoztunk együtt, innen az ismeretség, azóta is figyelemmel kísérjük egymás pályáját. Márta felkérésének eleget téve örömmel veszünk részt a nívós L1danceFest 2016-on. A 15 éves jubileumát ünneplő nemzetközi L1dancFest már bizonyítottan jelentős részévé vált a magyar kortárs táncéletnek. Hírünket viszi a világba, és általa mi is új formákkal, stílusokkal gazdagodhatunk. Mivel nem mutathatjuk be az egész Hekabét, ezért két olyan részletet választottam, melyek talán a legjobban képviselik a darabom lényegét, gondolatiságát. Ez a 15 perces, kiragadott rész a Marczibányi Téri Művelődési Központban lesz látható szeptember 22-én.

rap: Ajánlj még egy érdekes programot!

BB: Öt éve indult el az együttműködés az L1 Egyesület és a magyar ruhatervezők között, akiktől a fesztivál konferanszai kölcsönkaptak rucikat, és ebben köszöntötték a nézőket. Mivel ez óriási siker volt, idén egy saját egyórás előadás keretében, catwalkkal és az L1-művészek közreműködésével fantasztikus ruhákat mutatnak be a közönségnek szeptember 19-én.

rap: Mennyire látod előre a következő évadot?

BB: November végén lesz a Forte Társulat új bemutatója a Szkénében. December végén pedig Budapesten, az Átriumban mutatom be Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnő című műve alapján a következő önálló munkámat. Januárban a székesfehérvári Vörösmarty Színházban Ravel Bolerójának parafrázisát viszem színpadra. Továbbá a Vörösmarty Színház tagjaként szerepelek a Carmenben, melyet Horváth Csaba rendez.

rap: A nagy füzetben Nyúlszáj szerepét táncolni óriási alakítás volt, horror karakter. Van-e ellenkező irányú vágyad, valami tündérkirálynő szerep?

BB: Balettintézeti növendékként 12-13 évesen spicc-cipőben, tütüben eltáncolhattam a Diótörő Marikáját. Ebben ki is élhettem az összes tündérekre, királykisasszonyokra, fehér és fekete hattyúkra vonatkozó vágyaimat. Egyébként ezek a klasszikus figurák kortárs szempontból nagyon is foglalkoztatnak, mert „avantgardizálva” remek önkifejezési lehetőséget látok bennük.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?