ZSINÓRPADLÁS MELLÉKLET - rés a présen

„Mindenkori női sorsok”

Blaskó Borbála táncművész

  • rés a présen
  • 2016. október 15.

Színház

rés a présen: A Forte Társulat tagjaként találkozhatunk veled rendszeresen. Milyen előadásokban láthatunk velük a következő évadban?

Blaskó Borbála: Bartók Concertójával lépünk fel október 21-én a Várkert Bazárban, az Őszi Fesztivál keretében. Ennek a darabnak az idei Ördögkatlan Fesztiválon volt az ősbemutatója Beremenden. Továbbra is repertoáron tartjuk A nagy füzetet, valamint a tavaly tavasszal bemutatott Bűn és bűnhődést. Mindkettő elsősorban a Szkénében látható.

rap: Született önálló darabod is Székesfehérváron tavaly. Azzal mi lesz?

BB: Hekabé című koreográfiámat nagy örömömre a budapesti Nemzeti Színházban adjuk elő október 27-én, valamint még Székesfehérváron is havi egy-két alkalommal műsoron tartjuk. A Hekabé a mindenkori női sorsok különböző változatait próbálja mozdulatokban kifejezni.

rap: Mióta készítesz egyéni koreográfiákat?

BB: Már a Pina Bausch vezette esseni Folkwang Hochschulén is készítettem kisebb-nagyobb etűdöket, és a színművészeti egyetem koreográfus szakán is születtek önálló munkáim.

rap: Az L1danceFest 2016-on szeptemberben részletet adsz elő a Hekabéból.

BB: Ladjánszki Mártával már korábban dolgoztunk együtt, innen az ismeretség, azóta is figyelemmel kísérjük egymás pályáját. Márta felkérésének eleget téve örömmel veszünk részt a nívós L1danceFest 2016-on. A 15 éves jubileumát ünneplő nemzetközi L1dancFest már bizonyítottan jelentős részévé vált a magyar kortárs táncéletnek. Hírünket viszi a világba, és általa mi is új formákkal, stílusokkal gazdagodhatunk. Mivel nem mutathatjuk be az egész Hekabét, ezért két olyan részletet választottam, melyek talán a legjobban képviselik a darabom lényegét, gondolatiságát. Ez a 15 perces, kiragadott rész a Marczibányi Téri Művelődési Központban lesz látható szeptember 22-én.

rap: Ajánlj még egy érdekes programot!

BB: Öt éve indult el az együttműködés az L1 Egyesület és a magyar ruhatervezők között, akiktől a fesztivál konferanszai kölcsönkaptak rucikat, és ebben köszöntötték a nézőket. Mivel ez óriási siker volt, idén egy saját egyórás előadás keretében, catwalkkal és az L1-művészek közreműködésével fantasztikus ruhákat mutatnak be a közönségnek szeptember 19-én.

rap: Mennyire látod előre a következő évadot?

BB: November végén lesz a Forte Társulat új bemutatója a Szkénében. December végén pedig Budapesten, az Átriumban mutatom be Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnő című műve alapján a következő önálló munkámat. Januárban a székesfehérvári Vörösmarty Színházban Ravel Bolerójának parafrázisát viszem színpadra. Továbbá a Vörösmarty Színház tagjaként szerepelek a Carmenben, melyet Horváth Csaba rendez.

rap: A nagy füzetben Nyúlszáj szerepét táncolni óriási alakítás volt, horror karakter. Van-e ellenkező irányú vágyad, valami tündérkirálynő szerep?

BB: Balettintézeti növendékként 12-13 évesen spicc-cipőben, tütüben eltáncolhattam a Diótörő Marikáját. Ebben ki is élhettem az összes tündérekre, királykisasszonyokra, fehér és fekete hattyúkra vonatkozó vágyaimat. Egyébként ezek a klasszikus figurák kortárs szempontból nagyon is foglalkoztatnak, mert „avantgardizálva” remek önkifejezési lehetőséget látok bennük.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."