Programajánló melléklet – Köhögve indul a színházi évad

Nadrágszíj a függönyre

Színház

Nem hirtelen támadtak és nem is múlnak el egyhamar a színházi szakma gazdasági nehézségei. A független, az önkormányzati és az állami fenntartású teátrumok növekvő rezsiárakkal és csökkenő nézőszámmal számolnak, de a jegyárakon senki sem mer nagyot emelni.

Utólag könnyű értékelni a bő esztendőket, de a 2010-es évek gazdasági konjunktúrája kétségtelen fellendülést hozott a színházi életben is. A tao-rendszer bevezetése kezdetben 10–15 milliárd forintot hozott a kultúrába, a kivezetésekor viszont már 50 milliárdot.

A nézők száma megkétszereződött, a független társulatok és színházak is kiszámíthatóbban gazdálkodhattak, mint előtte. Bár a Vidnyánszky-kör nagy szeletet foglalt le magának, egy forrásunk mégis aranykornak nevezte az elmúlt tíz évet, amelynek először a Covid, most pedig az infláció, a rezsiköltségek emelkedése és a kata átszabása vethet véget. A kulturális tao eltörlése már előrevetítette a bajokat – akkor a kormányzat megígérte, hogy kompenzálják a szakmát a kieső társasági adóért, de az erre szánt 37,5 milliárdos keret hamar a negyedére apadt. A legnagyobb fejfájást az energiaválság okozza, bár a színházak eddig sem a lakossági díjszabás szerint jutottak áramhoz és gázhoz. A csapások ellensúlyozására drasztikus jegyáremelésre lenne szükség, de ezt senki nem meri meglépni. Érthető módon, hiszen a színházhoz először is néző kell.

Csak ne vegye észre

A Radnóti Színház néhány napja kapta meg új szerződését a gázszolgáltatótól, amelyben az eddigi évekhez képest ötszörös díj szerepel. „Erre nem lehetett felkészülni – mondja Hegedűs Judit, a színház gazdasági igazgatója –, néztük volna meg, hogy tudunk-e fával fűteni?” Úgy véli, a benzináraktól kezdve az adózási rendszer átalakulásáig minden komponens szinte rögtön hat a színházakra is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.