Nagy Ervin a Narancsnak: "Elég sarkos a véleményem"

  • narancs.hu
  • 2019. február 28.

Színház

Miért kellett volna Alföldinek felvennie a telefont? És miért nem sikerült Ascher Sirálya? Ízelítő.

A Magyar Narancs vadiúj, csütörtökön megjelenő lapszámában interjút olvashatnak Nagy Ervinnel. A Katona József Színház népszerű művésze elmeséli, miért nem sikerült az Ascher Tamás rendezte Sirály; miért kellett volna tao-ügyben Alföldi Róbertnek felhívnia Máté Gábort és mit gondol Andy Vajna munkásságáról illetve a Filmalap jövőjéről.

Az interjút Köves Gábor készítette. Ízelítő:

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Talán azért is szól akkorát, ha egy-egy népszerű művész bíráló szavakat tesz a rendszerre, mert ez ügyben általában a hallgatás, a félelem jellemző az interjúalanyokra. Nemrég, épp a tao eltörlése kapcsán Alföldi Róbert hánytorgatta fel a szakma hallgatását a Narancsnak adott interjújában.

NE: Nehéz megmondani, mikor kell üvölteni, és mikor csöndben maradni. Én ezt az igazságérzetemhez szoktam igazítani. Van, hogy úgy érzem, már megint átléptek egy határt, nem létezik, hogy most ne mennék ki az utcára. CEU-ügyben pont ezt éreztem. Ami a tao eltörlését és Alföldi kijelentését illeti, nekem elég sarkos a véleményem, azt gondolom, hogy Alföldi Róbert azért felvehette volna a telefont, és felhívhatta volna Máté Gábort, a Katona igazgatóját, mielőtt nekiront. Lehet, hogy csönd van, de lehet, hogy jobb lett volna, ha Alföldi megkérdezi Mátét, hogy az alternatívok támogatása érdekében milyen egyeztetéseken vett részt, és azokon mit mondott. Akkor lehet, hogy hall néhány olyan mondatot, amitől nem azt nyilatkozta volna, amit. Lehet nagyon hangosnak lenni, és lehet csendben elmenni azokra a megbeszélésekre, ahol erről van szó. Azt gondolom, hogy a hirtelen felindulás és az egymás torkának esés helyett fel kell venni a telefont, és megkérdezni, hogy: „Hé, te csináltál ez ügyben valamit?” És hát nem tudtam nem észrevenni, hogy az általa kemény hangon számonkért, nevesített fővárosi kőszínházak közül a Radnóti valahogy kimaradt a konkrét felsorolásból, ahol, mint tudjuk, ő is gyakorta rendez… Ezt muszáj volt megjegyeznem. De lehet persze, hogy eleve ez volt a politika célja, hogy megossza a szakmánkat.

A teljes interjút a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatja.

Ne felejtse el megvásárolni a lapot az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.