Színház

Kit idegenben löknek, vernek

Dollár Papa Gyermekei: Árvácska

  • Tompa Andrea
  • 2019. március 7.

Színház

Móricz Zsigmond 1936-ban az utcán szedett össze egy lányt, s egyszerre lett pártfogója, szeretője, apja. A Csibe néven ismertté vált Litkei Erzsébet gyereket is szült az írónak, írja Móricz monográfusa, Szilágyi Zsófia. Majd hozzáteszi, „a nemzeti kánonba való bekerülésnek alapfeltétele volt (s bizonyos megszorításokkal mindmáig az is maradt), hogy a kiválasztott író rendelkezzen a morális példakép tulajdonságaival”, ezért Móricz életének ezt az epizódját elfedte az irodalomtörténet-írás.

Csibe sorsa ihlette az Árvácskát; Móricz hangsúlyozta, semmit sem „talált ki”, a valóságot írta meg. Ördög Tamás rendező és Bíró Bence dramaturg Árvácska nézőpontját megkettőzve mesélik el egy megrendítő, fullasztóan fájdalmas előadásban az állami gondozott lány történetét.

Csöre, azaz Árvácska fiatal felnőttként egy néma férfinak meséli el, ami vele gyermekkorában történik; a gyermeklány is megjelenik. Az utólagos perspektíva arra utal, mintha a móriczi életrajz nézőpontjából is beszélnének, nem csak a kisregény történetéről. És ezzel létrehoznak egy új szereplőt: a férfit, aki meghallgatja, kíváncsian, érzékenyen, fájdalmában mélyen osztozva, szinte elnémulva ennyi gyötrelem hallatán. Kulka János „szólaltatja” meg ezt a néma figurát. Jelenléte enyhíti az elviselhetetlenségig fokozott emberi szenvedést, mintegy azt üzenve: végül minden nyomorúságot meghallgat valaki, hogy könnyebb legyen. A színpadra többéves kihagyása, betegsége után visszatérő Kulka szelíd, oltalmazó szerepben kerül elénk; jelenléte reményt ad.

Az előadás ennek az emberi gyötrelemnek, a magára hagyatottságnak, fizikai, szexuális bántalmazásnak a közvetlen ábrázolása. A tágas, üres színpadon ez a regénybeli meztelenség teszi érzékelhetővé a nyomorúságot, ahogy minden ütést, vágást, bántalmazást; ez a valóság színháza. Nem utal rá, hanem megcselekszi. Ettől örök érvényű. Nem távoli asszociációként úszik be a három éve itt bemutatott Árvaálom című előadás, amikor fiatalkorú, javítóintézetes, állami gondoskodásban lévő lányok álltak a színpadon – bántalmazottak, áldozatok, szerfüggőségből, prostitúcióból érkezők, Csöre valós, mai hasonmásai.

„A goromba ember a nagy viháncolásban karóba vágta a gyereket, hogy az véres lett rögtön” – írja le Móricz egy megdöbbentő mondatban Csöre megerőszakolását. Kilenc év körüli kislányról van szó. Az Árvácskát megtestesítő Simkó Katalin munkája döbbenetes színpadi esemény. Meztelenül, mocskosan, véresen, mégis elsősorban lelki szenvedéseket hordozva mutatja fel az édesanyja iránti, nem fogyó vágyat. Ez a „rohadt állami” gyermek az egyedüli, aki nem szereti a tejet; az elmulasztott, soha meg nem kapott anyatej nem pótolható a tehénével. Az előadás többször a giccshatárig megy, vállalva az erős érzelmi sokkolást, a valós szenvedés felmutatása azonban érzelmi egyensúlyt teremt.

Ez a világ hol móriczi nyelven, hol jelen idejű durvaságban szólal meg, valamiféle idő­szintézisben. A nők és férfiak mind „elkövetők”, de gyakran bántalmazók és bántalmazottak. Saját gyerekük iránt is közönyösek, az egyik jelenetben egy „saját” kisbaba végig bőg, de senki sem veszi a karjába. Messaoudi Emina remekül érzékelteti ezt az ambivalenciát, Terhes Sándor minden megjelenése fenyegető, Török-Illyés Orsolya veszélyesen kiszámíthatatlan. Stork Natasa képviseli a gondoskodó államot, reménykeltő, de közönyösen rutinszerű is. Fontos döntés, hogy a rendező Ördög Tamás nem kivonja magát ebből a világból, átadva másoknak a felelősséget, hanem ő maga is színre lép mint olyan nevelőszülő, akitől szintén nem jön szeretet.

Az előadás második felében néhány zavaróbb momentum tapasztalható. A szenvedés az erőszakon, bántalmazáson túl már fokozhatatlan, Csöre második családnál eltöltött korszaka halványabb; felbukkan egy kissé értelmezhetetlen fiatal férfi szereplő is. És zavaros az előadás vége is. Csöre arról számol be, hogy állami gondozásba adta gyermekét, majd a fény lassú eltűnésével a néma szereplő lemezteleníti őt, és ölébe ülteti. Ha az eddig önzetlen, a mások szenvedését befogadó férfi most szeretőjévé teszi a lányt, jótékony jelenléte megkérdőjeleződik. Mindez persze a Móricz–Csibe-viszonyra utal, kifejtetlenül. Ettől függetlenül nehéz elfogadni. Nemcsak azért, mert szeretnénk hinni a szeretet erejében, hanem azért is, mert nem fogalmaz meg semmit világosan. Ahogy Móricztól is számonkérték a kisregény befejezését, mintha itt sem sikerülne lezárni a történetet. Talán az emberi szenvedések sora a lezárhatatlan.

Trafó, január 31.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.