rés a présen

Neopopulista rémálomvilág

Göndör László színész, rendező

  • rés a présen
  • 2019. február 28.

Színház

rés a présen: Amerikából jöttél, híres mesterséged címere?

Göndör László: Amerika tett színházszerető és az előadó-művészet iránt érdeklődő emberré. A sokak szerint őrült kanadai–lengyel származású, New York-i Barbara Kite Acting Studiójában tanultam. Barbara a Meisner-módszert oktatja, amellyel rendbe tette a korábbi ködös elképzeléseimet arról, hogyan érdemes a színészetre és ezen belül a saját színészetemre gondolni. Sem színészként, sem rendezőként nem definiálnám magam egyértelműen, számomra komplexebb dolog, amit csinálok.

rap: Miért jöttél haza, és miért pont a TÁP Színházzal kezdtél dolgozni?

GL: A TÁP volt az egyetlen közösség akkor itthon, amelyik bármiféle vágyat ébresztett bennem arra, hogy lehet értelme Magyarországon maradni. Az a vágy hajtott, hogy nonkonform, kínos emberekkel barátkozzak, és egy olyan alkotóközösségben legyek, akik értik és szeretik az én furcsaságomat és legfőképpen a kelet-európai értelemben vett valódi ironikus humort.

rap: Hogyan jött létre első rendezésed, a választások előtt előbemutatott BajuSS?

GL: Történt, hogy Laboda Kornélnak és Horváth Lili Olgának egyszer csak az a belső igénye támadt, hogy írjanak egy kilencfelvonásos dadaista darabot Hitler, Sztálin, valamint közösen nevelt Bajszuk szerelmi háromszögéről. Mindezt személyesen nekem, ajándékba. Szerencsére ekkor épp elég önbizalmam volt ahhoz, hogy elkezdjek gondolkodni, hogyan lehetne ebből a „drámából” valami fura show-t csinálni. Preiszner Miklós zeneszerzővel aztán kirajzolódott egy avantgárd operába csomagolt, teljesen értelmetlen, de a látszatra sokat adó mesebeli univerzum. Ez a világ eléggé hasonlít arra a világra, amiben kénytelenek lettünk élni a 2010-es évekre. Ez elől a neopopulista rémálomvilág elől már nem lehet Amerikába menekülni.

rap: Mikor látható a BajuSS, és milyen más előadásokban vagy benne most?

GL: Alkotócsapatom, a Bíborszalon kemény munkája révén a BajuSS eddig több fejlesztési fázison esett át. Ennek köszönhetően a darab március végén vagy áprilisban nyeri majd el végső formáját, amelyet a Jurányi Ház TÁP-termében tárunk a nyilvánosság elé sztárparádéval fűszerezve. Tavasztól havi rendszerességgel fogjuk itt játszani, s a nyári Kolorádó Fesztiválon is feltűnik majd. Másik rendezésem, a Dear Future Me hazai bemutatójára április végén kerül sor. Ez az előadás Ónodi Adél, egy Berlinben élő transznemű lány evilági élményeit és fantáziavilágát dolgozza fel. Ezt a produkciót is a Bíborszalon alkotócsapata jegyzi. Színészként az Utas és holdvilágban, valamint a Stereo Akt Tisztasági festés című vadonatúj darabjában tűnök fel legközelebb a Trafóban.

rap: A Stereo Akt másféle színházat csinál, mint a TÁP. Milyen volt velük dolgozni?

GL: A Tisztasági festés nagyon izgalmas és intim anyag. Karl Ove Kanusgård Harcom című műve által inspirált hangjáték-rituálé. Szinte szótlanul, minimalista színészettel kell Szász Dániel színésztársammal egy teljes gyászfolyamatot magunkban levezényelnünk. A bemutató után februárban és márciusban végig Németországban leszek a Stereo Akttal egy, az Európia Unió potenciális jövőképeit vizsgáló új nemzetközi produkció (EU Freaks) keretei között.

rap: Milyen munkák várnak rád még az évadban?

GL: Szeretnék Párizsban tanulni az egyik legnagyobb mestertől, Philippe Gaulier-től, elkészíteni a Hajmási Péterrel közös, Jégszekrény nevű zenekarunk első videoklipjét (Hurkapálcikát eszik a nép), robogózni Yogyakartában, és látni Bayer Zsoltot, ahogy egy végtelen időhurokba gabalyodva újra és újra szembenéz a lelkiismeretével.

rap: Mi a legizgalmasabb számodra a színházban?

GL: Az, hogy jutalmazza az önazonosságot.

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.