rés a présen

Neopopulista rémálomvilág

Göndör László színész, rendező

  • rés a présen
  • 2019. február 28.

Színház

rés a présen: Amerikából jöttél, híres mesterséged címere?

Göndör László: Amerika tett színházszerető és az előadó-művészet iránt érdeklődő emberré. A sokak szerint őrült kanadai–lengyel származású, New York-i Barbara Kite Acting Studiójában tanultam. Barbara a Meisner-módszert oktatja, amellyel rendbe tette a korábbi ködös elképzeléseimet arról, hogyan érdemes a színészetre és ezen belül a saját színészetemre gondolni. Sem színészként, sem rendezőként nem definiálnám magam egyértelműen, számomra komplexebb dolog, amit csinálok.

rap: Miért jöttél haza, és miért pont a TÁP Színházzal kezdtél dolgozni?

GL: A TÁP volt az egyetlen közösség akkor itthon, amelyik bármiféle vágyat ébresztett bennem arra, hogy lehet értelme Magyarországon maradni. Az a vágy hajtott, hogy nonkonform, kínos emberekkel barátkozzak, és egy olyan alkotóközösségben legyek, akik értik és szeretik az én furcsaságomat és legfőképpen a kelet-európai értelemben vett valódi ironikus humort.

rap: Hogyan jött létre első rendezésed, a választások előtt előbemutatott BajuSS?

GL: Történt, hogy Laboda Kornélnak és Horváth Lili Olgának egyszer csak az a belső igénye támadt, hogy írjanak egy kilencfelvonásos dadaista darabot Hitler, Sztálin, valamint közösen nevelt Bajszuk szerelmi háromszögéről. Mindezt személyesen nekem, ajándékba. Szerencsére ekkor épp elég önbizalmam volt ahhoz, hogy elkezdjek gondolkodni, hogyan lehetne ebből a „drámából” valami fura show-t csinálni. Preiszner Miklós zeneszerzővel aztán kirajzolódott egy avantgárd operába csomagolt, teljesen értelmetlen, de a látszatra sokat adó mesebeli univerzum. Ez a világ eléggé hasonlít arra a világra, amiben kénytelenek lettünk élni a 2010-es évekre. Ez elől a neopopulista rémálomvilág elől már nem lehet Amerikába menekülni.

rap: Mikor látható a BajuSS, és milyen más előadásokban vagy benne most?

GL: Alkotócsapatom, a Bíborszalon kemény munkája révén a BajuSS eddig több fejlesztési fázison esett át. Ennek köszönhetően a darab március végén vagy áprilisban nyeri majd el végső formáját, amelyet a Jurányi Ház TÁP-termében tárunk a nyilvánosság elé sztárparádéval fűszerezve. Tavasztól havi rendszerességgel fogjuk itt játszani, s a nyári Kolorádó Fesztiválon is feltűnik majd. Másik rendezésem, a Dear Future Me hazai bemutatójára április végén kerül sor. Ez az előadás Ónodi Adél, egy Berlinben élő transznemű lány evilági élményeit és fantáziavilágát dolgozza fel. Ezt a produkciót is a Bíborszalon alkotócsapata jegyzi. Színészként az Utas és holdvilágban, valamint a Stereo Akt Tisztasági festés című vadonatúj darabjában tűnök fel legközelebb a Trafóban.

rap: A Stereo Akt másféle színházat csinál, mint a TÁP. Milyen volt velük dolgozni?

GL: A Tisztasági festés nagyon izgalmas és intim anyag. Karl Ove Kanusgård Harcom című műve által inspirált hangjáték-rituálé. Szinte szótlanul, minimalista színészettel kell Szász Dániel színésztársammal egy teljes gyászfolyamatot magunkban levezényelnünk. A bemutató után februárban és márciusban végig Németországban leszek a Stereo Akttal egy, az Európia Unió potenciális jövőképeit vizsgáló új nemzetközi produkció (EU Freaks) keretei között.

rap: Milyen munkák várnak rád még az évadban?

GL: Szeretnék Párizsban tanulni az egyik legnagyobb mestertől, Philippe Gaulier-től, elkészíteni a Hajmási Péterrel közös, Jégszekrény nevű zenekarunk első videoklipjét (Hurkapálcikát eszik a nép), robogózni Yogyakartában, és látni Bayer Zsoltot, ahogy egy végtelen időhurokba gabalyodva újra és újra szembenéz a lelkiismeretével.

rap: Mi a legizgalmasabb számodra a színházban?

GL: Az, hogy jutalmazza az önazonosságot.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.