rés a présen

Neopopulista rémálomvilág

Göndör László színész, rendező

  • rés a présen
  • 2019. február 28.

Színház

rés a présen: Amerikából jöttél, híres mesterséged címere?

Göndör László: Amerika tett színházszerető és az előadó-művészet iránt érdeklődő emberré. A sokak szerint őrült kanadai–lengyel származású, New York-i Barbara Kite Acting Studiójában tanultam. Barbara a Meisner-módszert oktatja, amellyel rendbe tette a korábbi ködös elképzeléseimet arról, hogyan érdemes a színészetre és ezen belül a saját színészetemre gondolni. Sem színészként, sem rendezőként nem definiálnám magam egyértelműen, számomra komplexebb dolog, amit csinálok.

rap: Miért jöttél haza, és miért pont a TÁP Színházzal kezdtél dolgozni?

GL: A TÁP volt az egyetlen közösség akkor itthon, amelyik bármiféle vágyat ébresztett bennem arra, hogy lehet értelme Magyarországon maradni. Az a vágy hajtott, hogy nonkonform, kínos emberekkel barátkozzak, és egy olyan alkotóközösségben legyek, akik értik és szeretik az én furcsaságomat és legfőképpen a kelet-európai értelemben vett valódi ironikus humort.

rap: Hogyan jött létre első rendezésed, a választások előtt előbemutatott BajuSS?

GL: Történt, hogy Laboda Kornélnak és Horváth Lili Olgának egyszer csak az a belső igénye támadt, hogy írjanak egy kilencfelvonásos dadaista darabot Hitler, Sztálin, valamint közösen nevelt Bajszuk szerelmi háromszögéről. Mindezt személyesen nekem, ajándékba. Szerencsére ekkor épp elég önbizalmam volt ahhoz, hogy elkezdjek gondolkodni, hogyan lehetne ebből a „drámából” valami fura show-t csinálni. Preiszner Miklós zeneszerzővel aztán kirajzolódott egy avantgárd operába csomagolt, teljesen értelmetlen, de a látszatra sokat adó mesebeli univerzum. Ez a világ eléggé hasonlít arra a világra, amiben kénytelenek lettünk élni a 2010-es évekre. Ez elől a neopopulista rémálomvilág elől már nem lehet Amerikába menekülni.

rap: Mikor látható a BajuSS, és milyen más előadásokban vagy benne most?

GL: Alkotócsapatom, a Bíborszalon kemény munkája révén a BajuSS eddig több fejlesztési fázison esett át. Ennek köszönhetően a darab március végén vagy áprilisban nyeri majd el végső formáját, amelyet a Jurányi Ház TÁP-termében tárunk a nyilvánosság elé sztárparádéval fűszerezve. Tavasztól havi rendszerességgel fogjuk itt játszani, s a nyári Kolorádó Fesztiválon is feltűnik majd. Másik rendezésem, a Dear Future Me hazai bemutatójára április végén kerül sor. Ez az előadás Ónodi Adél, egy Berlinben élő transznemű lány evilági élményeit és fantáziavilágát dolgozza fel. Ezt a produkciót is a Bíborszalon alkotócsapata jegyzi. Színészként az Utas és holdvilágban, valamint a Stereo Akt Tisztasági festés című vadonatúj darabjában tűnök fel legközelebb a Trafóban.

rap: A Stereo Akt másféle színházat csinál, mint a TÁP. Milyen volt velük dolgozni?

GL: A Tisztasági festés nagyon izgalmas és intim anyag. Karl Ove Kanusgård Harcom című műve által inspirált hangjáték-rituálé. Szinte szótlanul, minimalista színészettel kell Szász Dániel színésztársammal egy teljes gyászfolyamatot magunkban levezényelnünk. A bemutató után februárban és márciusban végig Németországban leszek a Stereo Akttal egy, az Európia Unió potenciális jövőképeit vizsgáló új nemzetközi produkció (EU Freaks) keretei között.

rap: Milyen munkák várnak rád még az évadban?

GL: Szeretnék Párizsban tanulni az egyik legnagyobb mestertől, Philippe Gaulier-től, elkészíteni a Hajmási Péterrel közös, Jégszekrény nevű zenekarunk első videoklipjét (Hurkapálcikát eszik a nép), robogózni Yogyakartában, és látni Bayer Zsoltot, ahogy egy végtelen időhurokba gabalyodva újra és újra szembenéz a lelkiismeretével.

rap: Mi a legizgalmasabb számodra a színházban?

GL: Az, hogy jutalmazza az önazonosságot.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.