Nem szűznek való vidék - Pintér Béla és Társulata

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2010. szeptember 16.

Színház

Nem a Várba, de nem is a Skanzenbe vinném el a rám bízott külföldit, mert nemcsak jelen, hanem elmúlt téveszméink felől is hitelesebben tájékozódna egy nyersebb kocsmában; de ha az illető tényleg kitartóan érdeklődik életünk különös viszonyai felől, akkor - nyelvtudás ide vagy oda - nyomban Pintér Béláéknál kezdenénk: mennénk a Szkénébe. Ott pedig mutatnám neki sorban: romastigma-árpádsáv (Szutyok), életveszélyes egészségügy (Kórház Bakony), cseles szervkereskedelem (Anyám orra), örökségvircsaft (Árva csillag). És ha a messziről jött ember nem iszkol el az első fapadossal, akkor dobnám csak a mélybe: jönne a Sütemények királynője a korántsem nosztalgikus 80-as éveivel, vagy a második világháborús munkaszolgálatosok küszködő nyomorába vezető Gyévuska. Hát, így élünk mi ezen a köztes, eurobalkáni vidéken, mondanám neki a végén; na ja, kellenek idegek hozzá.

Nem a Várba, de nem is a Skanzenbe vinném el a rám bízott külföldit, mert nemcsak jelen, hanem elmúlt téveszméink felől is hitelesebben tájékozódna egy nyersebb kocsmában; de ha az illető tényleg kitartóan érdeklődik életünk különös viszonyai felől, akkor - nyelvtudás ide vagy oda - nyomban Pintér Béláéknál kezdenénk: mennénk a Szkénébe. Ott pedig mutatnám neki sorban: romastigma-árpádsáv (Szutyok), életveszélyes egészségügy (Kórház Bakony), cseles szervkereskedelem (Anyám orra), örökségvircsaft (Árva csillag). És ha a messziről jött ember nem iszkol el az első fapadossal, akkor dobnám csak a mélybe: jönne a Sütemények királynője a korántsem nosztalgikus 80-as éveivel, vagy a második világháborús munkaszolgálatosok küszködő nyomorába vezető Gyévuska. Hát, így élünk mi ezen a köztes, eurobalkáni vidéken, mondanám neki a végén; na ja, kellenek idegek hozzá.

A Pintér Béla és Társulata (PBT) előadásaiban a szociografikus attitűd csak az egyik összetevő, nem a meghatározó karakter. Hogy mi nekik a napi dzsuva? Trambulin a színházhoz. A "valóság több síkja" egyszerre érdekli az 1998-ban alapított társulat vezetőjét, aki egymaga ül meg több lovat is egyszerre. Ír, rendez, játszik, olykor díszletet is tervez, és ha szükséges, személyzeti kérdésekben is ő dönt.

És ez a bizonyos több sík, ez a PBT sajátos formanyelvének legszemléletesebb jellegzetessége már a kezdetek óta. Miről van szó? Több szálon futó, majd szürreálisan egymásba gabalyodó cselekménysorozatról, valamint arról az ellentéteket egymás mellé zsúfoló alkotói akaratról, amely a rögvalóság elemeit olyan stilizált kifejezőeszközzel tálalja, mint például az énekbeszéd, amelyet a 2002-es Parasztoperával védett le magának a társaság. De ebben a polifon játékrendszerben az izzadt magyar rónán kábé annyi eséllyel tűnik fel egy eltévedt ufópár, mint a kiszámíthatatlan menetrendű autóbusz, ahol az őszinte pillanat menten giccsbe fordul (vagy épp fordítva), a paródia komolyba, a családi vacsora pedig kivilágos kivirradtig tartó őrült tébolyba.

Nincs Pintér-előadás rítus, tánc és zene nélkül. Meghatározásuk szerint a népi kultúrának nem a patetikus, hanem a kritikával is átitatott változatát építik be a produkciókba. A népi világ iránti érzékenysége Pintér Béla bevallása szerint paraszti nagyszüleitől éppúgy eredeztethető, mint a 90-es évek Arvisurájában eltöltött időszak hatásából. Amikor 12 éve megalapította a társulatot, a színészek is jórészt innen jöttek vele, igaz, a debütáló Népi rablétből mára csak néhányan maradtak (Csatári Éva, Deák Tamás, Enyedi Éva és Thuróczy Szabolcs). A hatodik év volt az első, amikor először megvált valakitől, azóta van, de nem egetverő a fluktuáció. Jelenleg 15 állandó taggal és 25-30 külső munkatárssal működik a csapat.

Egyesek szerint, ha Pintér jó passzban van, hét végére akár a keddi Blikkből is megírja a darabot, bár ő ennél szerényebben fogalmaz a munkamódszerüket illetően, és nem is tartja magát igazi drámaírónak. A társulatvezető az íróasztalhoz már csak akkor ül le, ha a fejében nagyjából összeállt a történet (a szerepeket mindig a színészeire írja), de először csak tíz oldalt jegyez le az egészből. Ezután konzultál a zeneszerzővel, Darvas Benedekkel; s csak ezt követően kezdenek el dolgozni a színészekkel a koncepcióból, valamint a hozott anyagból. És jó két hónap múlva jöhet a bemutató. Eddig tizenöt volt.

Mindmáig a legsikeresebb előadásuknak a nyolc éve készült Parasztopera, valamint az azt követő Gyévuska tekinthető. Ezek annyiban különböznek a többi produkciótól, hogy a domináns énekbeszéd és zenedramaturgia alapvetően feszesebb szerkezetet eredményezett. A kritika amúgy gyakran a túlírtságban, a lötyögésben talál fogást rajtuk, miközben a megújulást folyamatosan elvárják a társulattól, ami a különböző színházi és zenei stílusokba tett kirándulásokból kifolyólag (A démon gyermekeiben a nó színházat, a Soha vissza nem térőben a török müezzinek énekeit idézik meg) folyamatosan úton van. És nemcsak művészileg, hanem sokszor valóban is. Jártak már New Yorkon kívül többek közt Kanadában, Németországban, Oroszországban, Svájcban, Hollandiában - ebben a műfajban az elmúlt években csak a régi Krétakör, illetve a Katona József Színház említhető velük egy napon.

Épp emiatt érthető az évek alatt egyre erősödő állami apanázs: induláskor csupán 3 és fél millió forintból gazdálkodhattak, aztán 2002-től folyamatosan növekedett az összeg. Tavaly már 70 milliót kaptak - még így is számlára dolgozik mindenki. A színészek próbapénze nagyjából a minimálbérnek felel meg, ezt egészítette ki szezonban a húszezer forintos előadáspénz, illetve a külföldi meghívásból fakadó pluszbevétel. Idén az ismert huzavona után még mindig nem tudni, mennyiből gazdálkodhatnak: a minisztériumi szakmai kollégium 69 milliót ítélt meg, de ebből a zárolás után kicsit több mint 45 millió kerül a kasszába. A repertoárt egyelőre tartani tudják (viszont az előadáspénzt csökkenteniük kell, akár 15 ezer forint alá), de hogy a jogszerűen járó tekintélyes maradékot megkapják-e jövőre, azt egyelőre csak remélik.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.