rés a présen

„Nevetni is fogunk”

  • rés a présen
  • 2023. május 24.

Színház

Szász Dániel performer

rés a présen: Szabó Réka a Tünet Együttes vezetője bejelentette, hogy megszűnik a társulat, de még játszotok. Hogy van ez?

Szász Dániel: Igazából már egy éve megszüntettük a státuszokat a társulatban, de még úgy csináltunk, mintha társulat lennénk. Az előre egyeztetett előadásokat pedig még most is játsszuk. Egyébként Rékával közösen döntötte el a csapat, hogy megszűnik. Talán csak bizonytalan időre, talán örökre. Az egész független előadó-művészeti terület is átalakulásban van, az ismert okok miatt nem lehet fenntartani a társulati struktúrát.

rap: Lesz búcsúelőadás is?

SZD: Június 13-án a Trafóban, és inkább eseménynek hívjuk, mintsem előadásnak. Azt tervezzük, hogy régi előadásokból elevenítünk fel fontos jeleneteket, de nem úgy, hogy valami egyveleget csinálunk, és a közönség örül, hanem teret szeretnénk adni a saját és a nézői reflexióknak is. Szembenézünk a múlttal és a jelennel. De persze nevetni is fogunk, mint mindig. Végigvesszük fejben az előadásokat, sokszor csak emocionálisan, hogy melyik és miért volt fontos, és melyek azok a részek, amelyek által meg lehet fogalmazni valamit, ami jellemző a Tünetre.

rap: Számodra mely előadások és mely részletek voltak a fontosak?

SZD: A tünetegyüttes című, egyik legutóbbi produkciónkban ránk nagyon jellemző, dokumentarista stílusban dolgozzuk fel a saját történetünket, illetve a független előadó-művészetnek azt a korszakát, amelynek része voltunk mi is. Ez például nagyon fontos nekem. A Nothing Personal című utolsó előadásunkban pedig a páncélostánc-jelenetem jelent sokat. Szerettem a Trolletetés és az Afterparty című, nagyon kísérleti előadásokat is, igaz, inkább kutatás volt, mint kiforrott játék, de az is jellemző ránk. S a beavató programjainkat is szerettem, amikor középiskolásokkal és pedagógusokkal dolgoztunk. Ezek szorosan összekapcsolódtak az előadásainkkal, úgyhogy ezek sem folytatódhatnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.