Nyári Fesztiválok: Pécs, Kisvárda: Best of - kétszer

  • Csáki Judit
  • 2007. július 5.

Színház

Pécs és Kisvárda (közte Miskolc az operákkal): ezekkel a fesztiválokkal indul a nyári színházi szezon, avagy végződik az évad. Nyomukban nyomul a nyár: Szentendrétől Gyuláig, Egervártól Kőszegig, Kapolcstól Zsámbékig - köztük meg mindenütt. De produkciós garancia - vagyis, hogy elvben csupa jó előadást lát a közönség - csak Pécsre és Kisvárdára jellemző. Elvben, mondom.

A külsőségek tekintetében össze lehet hasonlítani a két fesztivált (noha a pécsi találkozónak hívja magát), csak nem érdemes. Pécs nagyszabású, Kisvárda otthonos - kezdjen mindenki a jelzőkkel, amit akar. Pécsett a magyar nyelvű színházak legjobb produkcióit lehet látni, Kisvárdán az ugyancsak magyar nyelvű, ám határon túli színházakét. Pécsett lehet határon túli színház - Kisvárdán nem lehet határon belüli.

Mindkét fesztivál programját válogatók állítják össze, afféle előzsűri; Pécsett egy ember, minden évadban más, Kisvárdán kollektív szakmai bölcsesség válogat. Abból, ami van.

Idén mindkét fesztivál programja siralmas következtetésekkel utal vissza az elmúlt évadra: ha ez volt a "best of", azaz a legjobbak listája, gyengécske évadot zártunk, határon innen és túl. Ami a pécsi programot illeti - Dömölky János válogatását -, a tizennégy versenyelőadásból én éppen a felét, vagyis hetet tartok érdemesnek arra, hogy a legjobbak között szerepeljen, három legföljebb közepes, négy pedig súlyosan silány előadás volt. Mondhatni persze, hogy a legjobb, az ízlés kérdése - amire én azt felelném, hogy nem csak, sőt. Tekintve a találkozóra fordított pénzt, a hatékonyság növelése érdekében biztos érdemes lenne erősebb, hogy ne mondjam, objektívebb szakmai alapokra helyezni a programot. Aki azt mondja, hogy az előadások megítélésében ilyesmi - vagyis objektivitás - nincsen, annak azt felelném, téved. A válogató munkája nehéz (legalább százhúsz előadást kell megnéznie egy évadban), szerepe hálátlan (nem lehet közmegelégedésre válogatni) - és évről évre nehezebb embert találni a feladatra, annyian nem vállalják. Aztán aki mégis végigüli-végigutazza a megnézendőket, előbb-utóbb elhiszi: ért hozzá, pedig legtöbbször csak szükségmegoldás. Rendre fölmerül, hogy miért nem kritikus válogat (ahogy például Kisvárdán); Jordán Tamás szerint azért nem, mert "a szakma gyűlöli a kritikusokat, mégpedig joggal", és ebbéli meggyőződésében őt olyik kritikus is támogatja. Ezzel a megjegyzéssel az a legkisebb baj, hogy nem igaz.

A pécsi érdeklődők szerencsésebbje a találkozó off-programjával szórakoztatta magát: főiskolások, kisebb produkciók, alternatív csapatok megtekintésével, és az éjszakai, Dante-kocsmabeli összegzésekből rendre az derült ki, hogy ők jártak jobban. Az off-program egyre fontosabb része a találkozónak, nemcsak azért, mert ennek elemei "terítik be" igazán a várost, azaz ezek adják a fesztiváljelleget, hanem mert számos színházi szabadcsapat, alkalmi formáció érzi rangnak az ezen való szereplést.

Visszatérő pécsi probléma, hogy számos előadás jegyeit elviszi a szakmai közönség, sokszor olyanok, akiknek módja lenne másutt is megnézni az adott produkciót; ezért a helybéliek, kivált a kamara-előadásokra, nehezen verekszik be magukat. És hiába töltik az első jegyelővételi nap előtti éjszakát a pénztár előtt például a pécsi diákok, a sorban az ötödik már nem mindenre kap jegyet, amire akar. A célok megfogalmazásával - vagy újrafogalmazásával - kellene rendet vágni a kuszaságban: Pécsnek szól-e a fesztivál (melyet a város jelentősen támogat), vagy a szakma élvonalának önfelmutatását szolgálja.

Annál is inkább szükség lenne tisztázásra, mert a pénz már megint és mindig kevés - mint két hete megírtuk, Hiller miniszter ígért ugyan némi emelést, de ennek forrása ködbe vész. A további anyagi igények tekintetében önmérsékletre lenne szükség, nagyra, hiszen a színházi szakma már csak önmagától vehet el pénzt: a nagyok a kicsiktől, az erősek a gyengéktől, a hangosak a halkaktól. És nem a jók a roszszaktól.

Kisvárda sokkal-sokkal kevesebbe kerül - viszont itt mintha több időt töltenének az egyes társulatok, alkotók, és rendre visszajárnak, puszta érdeklődésből, azok, akiknek valaha dolguk akadt itt; fölteszem, több igazi, szakmai eszmecsere folyik a hosszú faasztaloknál, a művelődési ház körüli sátrakban, sör mellett. Az idei programot meglehetős egyöntetűen látják a szokottnál jóval gyengébbnek azok, akik viszszatérő vendégek itt, és számos, mára már legendás határon túli előadás első magyarországi bemutatkozásának voltak itt tanúi. Ebben az évben sok rossz és alig egy-két jó előadás került a versenyprogramban szereplő tizenöt produkció közé - a szabadkaiak Telihay Péter rendezte Bulgakov Moliére-jét szeretném kiemelni -, ami fölveti a kérdést: kell-e versenyeztetni akkor, ha nem nagyon érdemes. Találkozni ugyanis verseny nélkül is lehet; ráadásul Kisvárda sokkal inkább valódi találkozó, mint Pécs, ahol rapid vendégjáték-sorozatról beszélhetünk. Kisvárdán ráadásul a helyiek is hozzáférnek a produkciókhoz, az ő szórakoztatásukról népszerű off-program is gondoskodik.

Mindkét fesztivál kínál némi végiggondolást. Most egy egész év lenne erre.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.