Nyílt levélben fordultak az ismeretlen kurátorokhoz a független színházak

  • narancs.hu
  • 2023. június 7.

Színház

Nulla forintot kaptak, szeretnék megtudni, milyen indoklással utasították el a pályázataikat.

„Alulírott szervezetek az EMET »Előadó-művészeti szervezetek támogatása 2023« program kurátoraihoz fordulunk. Nem tudjuk Önöket név szerint megszólítani, mert az Önök személye ismeretlen. Legutóbbi pályázati döntésük szempontjait, indokait szeretnénk megismerni. És mivel közös adóforintjainkról döntöttek, szeretnénk, hogy mindez átláthatóan, a nyilvánosság előtt történjen.

Független előadóművészeti szervezetek vagyunk, sokan évtizedes, rangos szakmai múlttal, díjakkal, elismerésekkel, hazai és nemzetközi nézőbázissal, jelenléttel. Olyanok, akik kulturális közfeladatot látnak el, akik a művészet társadalmi szerepét keresik, olyanok, akik hosszú évek munkájával építettek fel, vagy indítottak el egy csapatot, társulatot. És akik azokat az adófizetői pénzeket, amelyeket ezeken a pályázatokon osztanak szét, ellenőrzötten és átláthatóan költik el. Évtizedek óta.

Miután az ún. »működési pályázat« keretösszegét, amelyből fenntartjuk magunkat, előzetes egyeztetés és indoklás nélkül, brutálisan lecsökkentették, mindannyian vártuk az »Előadó-művészeti szervezetek támogatása 2023« program eredményeit, amely forrást és ezáltal reményt adott volna nekünk az életben maradáshoz.

Önök minden pályázatunkat elutasították. 0 Ft-ot ítéltek meg nekünk, minden egyes beadott tervünkre. Döntésük következményeként közös kultúránk egy fontos és elválaszthatatlan része, a független előadóművészet semmisül meg.

A programban Önök az adófizetők pénzéről rendelkeztek így nemcsak nekünk, kisemmizett szervezeteknek, hanem a széles nyilvánosságnak is joga van tudni döntésük indokait.

Válaszukat várják:

ArtMan Egyesület, Dollár Papa Gyermekei, Duda Éva Társulat, Hodworks-Off Alapítvány, Holdvilág Kamaraszínház, Homo Ludens Project (Szeged), Juhász Kata Társulat, Katlan Csoport, Kerekasztal Színház, KVTársulat, Láthatáron Csoport, MáSzínház, Nézőművészeti Kft., Nyitott Kör, Pesti Művész Színház Színházi Egyesület, Pintér Béla és Társulata, Proton Színház, Stereo Akt, SUB.LAB Event Productions, TÁP Színház, Szabad Színház Székesfehérvár, Terminál Workhouse, Utcaszínházi Alkotóközösség, Veres 1 Színház, Y Csoport

És szintén választ várnak azok a független előadóművészeti szervezetek, amelyek bizonyos programjaikra nyertek ugyan minimális összegeket az ominózus pályázaton, de működésük a fentiekhez hasonlóan veszélyben van: ESZME, FAQ Színház, Káva Kulturális Műhely, RÉV Színház”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.