rés a présen

„Családias és unikális”

  • rés a présen
  • 2023. június 7.

Színház

Ernhaft Attila ügyvezető igazgató, Művészetek Völgye

rés a présen: Hogyan kerültél a Művészetek Völgye fesztiválhoz?

Ernhaft Attila: 2019 óta vagyok az ügyvezető, de jóval korábban, több mint tíz éve dolgozom a fesztiválnál. Mindig kultúrával akartam foglalkozni, és a Művészetek Völgyéből szerelemprojekt lett. Amúgy a fesztivál mellett a másik ilyen „szerelmem” a színház, ami a Völgyben szintén jelen van. Úgy gondolom, hogy egy igazán izgalmas fesztiválról van szó, amely minden évben képes megújulni, minden évben tudunk valami újat csinálni, ezért is jó a csapattal együtt dolgozni.

rap: Érdemes ma kultúrával, fesztiválszervezéssel foglalkozni Magyarországon?

EA: A fesztiváloknak igazán fontos szerepük van a kultúraközvetítésben. A Művészetek Völgye azért is egyedi, mert nálunk valóban minden műfaj megtalálható, így lehetőségünk van olyan kulturális ágazatokat is bemutatni az embereknek, ami eddig távol állt tőlük. Van például egy régi látogatónk, aki korábban nem hallgatott komolyzenét, de nálunk megszerette, és azóta rendszeren látogat hangversenyeket az országban mindenfelé.

rap: Mire számíthatunk az idei programsorozaton?

EA: A fesztivált július 21. és július 30. között rendezzük Kapolcson, Taliándörögdön és Vigántpetenden. Tíz nap alatt több mint 2200 programmal várjuk a közönséget, ami garancia arra, hogy kortól függetlenül mindenki megtalálja a magának való szórakozást. Számos irodalmi, zenei, cirkuszi, színházi, sport és ügyességi, hagyományőrző, filmes, komolyzenei, kézműves, népművészeti és kiállítási program lesz idén nyáron is. És mivel a Művészetek Völgye családbarát fesztivál, sok helyszínen készülünk külön gyermekprogramokkal is. Ezek a programfüzetben és a fesztivál weboldalán Gyermekvölgy cím alatt találhatók összegyűjtve. De a „Völgy-életérzést” csak megtapasztalni lehet, elmondani nem. Számomra olyan, mint egy igazán jó könyv, amelybe, ha az ember belekezd, nem akarja, hogy véget érjen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.