rés a présen

„Ők a tanítómestereim”

  • rés a présen
  • 2023. február 8.

Színház

Dányi Viktória táncos, koreográfus

rés a présen: Hogyan jött létre a Mothers Back projekt?

Dányi Viktória: Furulyás Dórával hoztuk létre 2019-ben a Mothers Back formációt. Abból a vágyból indult az egész, hogy szerettünk volna művészileg hosszabb távlatban gondolkodni. A témánk pedig a szülővé válás hatása a művészetünkre. Nagyjából ötéves periódusban állapodtunk meg az együttműködést illetően. Mondván, ha letelt, majd meglátjuk, hogyan tovább. Most tartunk három évnél, és ez idő alatt létrehoztuk a Doboz utca 1. című, kisgyerekeknek szóló interaktív táncelőadást és a Hidden mom című kortárstánc-előadást. Elindítottunk egy kérdőívet, amelyben a gyerekvállalás hatásait kutatjuk a kortárstánc-előadók és -alkotók körében. Tartottunk a témában mozgásos workshopot, és most egy olyan sorozatba kezdtünk, ahol meghívott művészekkel, tematikusan beszélgetünk. A munkánkat a kezdetek óta, különböző formában a SÍN Művészeti Központ segíti. Az előadásunk címe, Hidden mom mindarra a láthatatlan, de szükségszerű munkára, befektetett energiára utal, ami ahhoz kell, hogy egyáltalán bármi is létrejöjjön.

rap: Hol láthatunk benneteket legközelebb?

DV: Február 13-án a Kelet Kávézóban lesz a beszélgetéssorozatunk második állomása, ahol a balett, néptánc és kortárstánc felől vizsgáljuk a gyerekvállalás hatásait a művészetre és karrierre. Február 18-án a Doboz utca 1. című gyerekelőadásunkat játsszuk a Márai Sándor Művelődési Házban. A Hidden mom pedig legközelebb március 18-án látható a SÍN Művészeti Központban.

rap: Voltak a témával kapcsolatos munkáid ez előtt is?

DV: Sokáig tudatosan kerültem a témát. Nem akartam a szakmai életemben, művészként is a szülővé válásommal foglalkozni. A Tünet Együttes Burok című előadása volt az első olyan darab, amelyben, bár nem kifejezetten az anyaság, de a születés témájával foglalkoztunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.