rés a présen

„Ők a tanítómestereim”

  • rés a présen
  • 2023. február 8.

Színház

Dányi Viktória táncos, koreográfus

rés a présen: Hogyan jött létre a Mothers Back projekt?

Dányi Viktória: Furulyás Dórával hoztuk létre 2019-ben a Mothers Back formációt. Abból a vágyból indult az egész, hogy szerettünk volna művészileg hosszabb távlatban gondolkodni. A témánk pedig a szülővé válás hatása a művészetünkre. Nagyjából ötéves periódusban állapodtunk meg az együttműködést illetően. Mondván, ha letelt, majd meglátjuk, hogyan tovább. Most tartunk három évnél, és ez idő alatt létrehoztuk a Doboz utca 1. című, kisgyerekeknek szóló interaktív táncelőadást és a Hidden mom című kortárstánc-előadást. Elindítottunk egy kérdőívet, amelyben a gyerekvállalás hatásait kutatjuk a kortárstánc-előadók és -alkotók körében. Tartottunk a témában mozgásos workshopot, és most egy olyan sorozatba kezdtünk, ahol meghívott művészekkel, tematikusan beszélgetünk. A munkánkat a kezdetek óta, különböző formában a SÍN Művészeti Központ segíti. Az előadásunk címe, Hidden mom mindarra a láthatatlan, de szükségszerű munkára, befektetett energiára utal, ami ahhoz kell, hogy egyáltalán bármi is létrejöjjön.

rap: Hol láthatunk benneteket legközelebb?

DV: Február 13-án a Kelet Kávézóban lesz a beszélgetéssorozatunk második állomása, ahol a balett, néptánc és kortárstánc felől vizsgáljuk a gyerekvállalás hatásait a művészetre és karrierre. Február 18-án a Doboz utca 1. című gyerekelőadásunkat játsszuk a Márai Sándor Művelődési Házban. A Hidden mom pedig legközelebb március 18-án látható a SÍN Művészeti Központban.

rap: Voltak a témával kapcsolatos munkáid ez előtt is?

DV: Sokáig tudatosan kerültem a témát. Nem akartam a szakmai életemben, művészként is a szülővé válásommal foglalkozni. A Tünet Együttes Burok című előadása volt az első olyan darab, amelyben, bár nem kifejezetten az anyaság, de a születés témájával foglalkoztunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.