Musical

Osztottak-szoroztak

Bernstein: West Side Story

Színház

Klasszikus remekmű – musicalről óvatosságból ritkán ír le ilyesmit az ember, de hát Leonard Bernstein (s persze az ifjú Ste­phen Sondheim, Jerome Robbins meg a többiek) 1957-es darabja valóban rég felért már a klasszikusi magaslatra.

Egy eredetileg kirobbanóan fiatalos mű esetében ez legalább annyira kockázatos, mint elismerést jelző végstádium: megőrizheti-e támadóerejét a West Side Story, ha egyszer bevonja felületét a patina? A kérdés nyitott, s nem adhat rá választ most az Erkel Színházban bemutatott produkció sem. Mert érdemi választ kizárólag jó előadás adhat,

s ne kerteljünk: a Novák Péter által rendezett West Side Story nem jó előadás.

Noha az első percekben még él a remény, amíg a nyitány hangjait Braun László vetítése kíséri: a Sin Cityt idéző, képregényes animáció még azzal együtt is üdvös ötletnek hat, hogy 2008-ban láthattunk már hasonló vetítéses West Side Storyt (a Müpában, a Kiégő Izzóktól). Azután viszont kezdődik a játék, melyről előzetesen annyit lehetett tudni, hogy ezúttal a főszerepek két részre osztva, egy-egy énekes és egy-egy táncos által megformálva jutnak majd elénk. Az ötlet ugyan érezhetően kínban fogant, tehermentesítendő Miklósa Erikát és kollégáit a színpadi hitelteremtés kötelme alól, ám ettől még akár működhetne is. Igaz, ez a megoldás önmagában is drasztikus tagadása a musicaljátszás komplex játékigényeinek, de ha őszinték akarunk lenni, hát musicalszínházainkban is mindennapos tapasztalat, hogy egy-egy szerep megformálója csak részben tud megfelelni a táncosi, énekesi és prózai színészi követelményeknek.

A színpad földszintjén táncszínház, az emeleten oratórium – így indult a játék, azonban ez a megoldás is, mint utóbb az este során szinte minden színpadi mozzanat, esetlegesnek és esetlennek bizonyult. A rendezői szándék ugyan itt-ott észlelhető volt (legyen elevenbe vágó a fiatalok elveszettsége és maisága stb.), csakhogy Novák Péter mintha alapszinten se tudta volna megoldani egy zenés színházi rendezés feladatait. Ami például még sikerületlen nyári István, a király-rendezése ismeretében is meglepő volt: Nováknak nem­igen sikerült az egyes számokat hatásossá formálnia – és tapsra kivezetnie. Mi több, így nem csupán pár bombabiztos világsláger maradt taps nélkül (ami önmagában is dermesztő élmény egy musical-előadáson), de még az előadás legvége is oly formátlanná-töketlenné vált, hogy az első meghajlóknak a tapstalan zavar csendjébe kellett bevonulniuk. A jelenetek indulása és zárása rendre Horgas Péter – nagyjából funkció nélküli – görgős díszlet­elemeinek tologatásába fulladt, s miközben a rendezés tüntetően túlcsordult a színpadon s menetrendszerűen birtokba vette a két proszcéniumpáholyt és a néző­téri járásokat, addig gyakran épp a színpadra nem maradt odatekintésre érdemes, jelentéssel bíró játék.

Ebben a suta keretben tevékenykedtek a fél-fél szerepek gazdái, majdnem mind’ alulmúlva saját képességeiket. Miklósa Erika angolja ugyan érezhetően javult a fentebb már említett 2008-as előadáshoz képest, s ritkán átmelegedő hangja is uralta Maria szólamát, viszont prózamondása egy amatőré, melynek hallatán a kritikus indokoltnak érezte volna akár még a szerepek három részre osztását is. Boncsér Gergely rutinosabb, de sajna nem sokkal jobb prózamondó, ellenben az angolja egyértelműen kínosabb volt, s ami még nagyobb gond: önmagában hatásos tenorja vajmi kevéssé illett össze Miklósa Erika hangjával, s így ez a kémiadeficit ezúttal meglehetősen unalmas Tonightot eredményezett. Táncban Boros Ildikó és Bajári Levente mozogta le Maria és Tony szerepét, s Bajárinál épp­úgy értékelhettük a kifejezés erős szándékát, akárcsak a Maria bátyját, Bernardót táncoló Apáti Bence esetében. Csakhogy a Novák és társai által jegyzett koreográfia számukra s az összes táncos számára sem kínált elég muníciót, s így a főszereplőknek olykor egyenesen röhejes mozdulatsorokat kellett elvégezniük (párbajjelenet!), míg a csoportos táncok jelentős hányadát egy jobb sza­lag­avató bál produkciója is megszorongatta volna.

Néhány becsületes, de csak szerényen vonzó énekesi teljesítmény mellett említést érdemelt még az előadás (szinkron)színészi vonulata, melyből Lőrinc barát monológjával kiemelkedett Szabó Sipos Barnabás. Kár, hogy a rendezés dühödt hangerőfokozást írt elő a végre valódi prózamondásra képes színésznek. Ugyancsak hangerőfokozó feladat jutott a Krupke rendőr szerepét elharsogó Bozsó Péter számára is: neki a merőben fancsali bevándorlós áthallásra kellett fölhívnia figyelmünket. Volt aztán még nyílt színi „fostalicska” meg „szarral guri­gázás”, ami újra csak a jelenidejűség benyomását volt hivatott fokozni a nézőben.

Amiért még ennyi balul sikerült mozzanat közepette is megérte az Erkelbe telepíteni a West Side Storyt, az a zenekari játék, Bernstein – Bartók- és Wagner-idézettel egyként operáló – zenéjének érzéki erejű megszólaltatása volt. A szemtelenül hatásos és bravúrosan hangszerelt Bern­s­tein-zene mindvégig fiatalabbnak bizonyult a zilált és pocakos rendezésnél, s habár Dénes István itt-ott érezhetően lassabbra vette a tempókat az optimálisnál, azért a zenekari árok így is mindvégig oázisnak tetszett a bemutató estéjén.

Erkel Színház, szeptember 11.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.