Zsinórpadlás – rés a présen

„Rajongó voltam”

  • rés a présen
  • 2022. február 23.

Színház

Maros András író, drámaíró

rés a présen: Legutóbb a regényed, a Két-három dán kapcsán beszélgettünk, most a Redőny című drámád ősbemutatója adja az apropót. Mindkét mű helyszíne a vidéki Magyarország. Más köze is van a kettőnek egymáshoz?

Maros András: A Két-három dán szereplői dán fiatalok, akik egy hosszú hétvégére érkeznek hozzánk, így ők csak külső szemlélői a vidéki Magyarországnak. A Redőny főszereplője, Éva azonban egy szabolcsi faluból származik, innen próbál kitörni a megrekedtségből, és úgy tűnik, sikerül is neki: megismerkedik egy gazdag vállalkozóval, hozzámegy, gyerekük születik, városba költöznek, aztán Budapestre. Álomszerűen alakul az élete, kívülről legalábbis. A kérdés, hogy neki is ez-e az álma, vagy csak a környezete – és az anyja – erőlteti rá, hogy olyan életre vágyjon, mint minden más fiatal a faluban. Nem árulok el nagy titkot, ha elmondom, az utóbbiról van szó.

rap: Miért adtad drámaírásra a fejed?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.