Lakástáncszínház

Réti Anna: Majdhaleszidőm

Színház

Lakásszínházról talán már sokan hallottunk – de mi a helyzet a lakástáncszínházzal? Réti Anna, a kétszeres Lábán-díjas koreográfus a saját családi tűzhelye mellé, az otthonába invitálja a nézőket. De nem ez az egyetlen oka annak, hogy Majdhaleszidőm című előadásában egyértelmű: valami tényleg fontosról és személyesről van szó, hogy alkotóként belső és nagyon erős igénye van arra, hogy a saját nyelvén, eszköztárával elmesélje: miben van éppen benne.

Réti most éli meg az anyaság első éveit, és ennek az embert próbáló időszaknak a keretei és adottságai között való létezés művészi kifejezése érdekli. Pontosabban: hogyan lehet megjeleníteni a testet, ami nem tud nem táncosként/
táncosként
létezni ebben a szűk térben. Ám az előadásban nem a panasz vagy az önsajnálat a domináns hang, hanem a játékosság, a szellemesség: a banális és a metafizika által való megérintettség.

A nézők a nagy ebédlőasztalt ülik körül. Előttünk kis tálkákban gondosan kikészítve a kisgyerekes szülők túlélőkészlete: macis chips, ropi, hasábokra vágott répa, néhány játék. Réti a nappaliból, Morricone zenéjére érkezik: ventilátorfútta, lobogó hajú, kanapé-szuperhős. Ajtó mögötti szegletbe behúzódva, zongora tetején, asztal alatt kúszva, üvegajtó mögött hajladozva, fejen állva is táncol vagy beszél (szöveg: Halasi Zoltán). Jelenléte megsokszorozódik, hol köztünk van, hol valahol máshol, hol helyzetébe, önmagába zárva-begubózva, hol felénk kinyílva. Még be sem fejeződik egy jelenet, máris kezdődik egy másik, minden összefolyik, a sietség és kapkodás, a kidolgozatlanság és lezáratlanság ellenére egy helyben áll az idő, és minden úgy tökéletes, ahogy van.

Magánlakás, október 27.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.