rés a présen

Megsokszorozódik az ereje

Martinkovics Katalin alelnök, MASZK Egyesület

  • rés a présen
  • 2021. június 23.

Színház

„Terveink szerint július 30. és augusztus 7. között lesz a 31. THEALTER Szegeden.”

rés a présen: Mik voltak a szegedi MASZK Egyesület idei projektjei?

Martinkovics Katalin: 1991 óta minden évben volt THEALTER – bár a fesztiválnak csak 1994 óta ez a neve –, és 1992 óta működtetjük befogadó színházként a szegedi Régi Zsinagógát. De 2014-ben létrehoztuk a Megálló Közösségi Házat és Szeged első közösségi kertjét – itt is közösséget építünk, kultúrát közvetítünk. Júniusban végre kinyithattunk, kertmozi, jógaórák, ovis balett is szerepel újra a kínálatban, igyekszünk lassanként visszatérni a szokásos, változatos működéshez, nyárra társasjátéktábort is tervezünk. Június 19-én a Megálló volt az egyik helyszíne az első Tricikli Fesztiválnak is. A hónap végén az Amnesty International emberi jogi módszertani továbbképzését kínáljuk pedagógusok és fiatalokkal foglalkozó szakemberek számára, és újraindult a TASZ jogsegély-szolgáltatása is. Kevésbé látványosan, de szegedi, görög és német partnerekkel áprilisban elindult új projektünk, a Fast Art Slow Fashion is, amelyben a fast fashion és a fenntarthatóság környezeti, társadalmi és gazdasági hatásaival foglalkozunk, és amelyben elsősorban digitális tartalmakkal igyekszünk a tudatosságot növelni, minél több fiatalt elérni.

rap: Milyen hozadékuk volt a legutóbbi lezárások alatti online tevékenységeknek?

MK: Februárban retroMASZK címmel indítottunk programot: 12 előadást vetítettünk online, korábbi koprodukciós előadásokat és archivált felvételeket a 90-es évek elejéről. Az elmúlt hónapban pedig 14 előadást mutattunk be a Túlélősó keretében. Ezek többségében a Régi Zsinagógában frissen készült, saját felvételek voltak.

 
Fotó: Révész Róbert 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.