Tánc

Running

  • Sisso
  • 2013. május 18.

Színház

Meglepő, de Fehér Ferenc táncos-koreográfus először készített egész estés előadást külföldi előadóval. A Runningban Yumi Osanai japán táncosnővel húznak le ötven percet bokáig érő kapucnis csuhában (Simon Judit jelmeze). Nehéz, lefojtott tánc, feszengős nézni is, csak a lábak és a lepel alatt vonagló, reszkető, vibráló testek látszanak.

A töredékes táncmű a hétköznapi világtól való eltávolodás víziója, nincsen történetvezetése - ellentétben Fehér tavalyi fesztiválsikerével, a Brothers című opusszal, amely négy fiútestvér versengésének szellemes és teátrális leirata. A hazai kortárs tánc "talált gyermeke" visszatér a kezdetekhez, és minimál-animális mozgásra fordítja le az ismeretlen külvilágtól való félelmét. Fokozatosan gyorsuló-lassuló vagy kimerevített képekből álló koreográfiát látunk, szinkron és egymást ellentétező, kontakt technikával átgyúrt "futamokat". A két szerzetesfarkasnak látszó figura lüktető, a mozgáshoz organikusan alkalmazkodó fényben (Kovácsovics Dávid), természeti hangokat idéző zenei montázs hangjaira mozdul. Elmosódik a színpad, torzul a térérzékelés, elvesznek a biztos pontok.

A felvillanó jelenetek között vannak nehezen felejthetők, viszont véresen erős rendezői koncepció kellene ahhoz, hogy mindvégig feszült legyen a jelenlét, illetve a butoh meg az electric-boogie közötti átmenetből karakteres mozgásrendszer körvonalazódjon. Esetleg egy gyors átöltözés is sokat segítene, amelyből kiderülne, hogy a testnél nincsen durvább csuha.

Átrium Film-Színház, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.