Tánc

Running

  • Sisso
  • 2013. május 18.

Színház

Meglepő, de Fehér Ferenc táncos-koreográfus először készített egész estés előadást külföldi előadóval. A Runningban Yumi Osanai japán táncosnővel húznak le ötven percet bokáig érő kapucnis csuhában (Simon Judit jelmeze). Nehéz, lefojtott tánc, feszengős nézni is, csak a lábak és a lepel alatt vonagló, reszkető, vibráló testek látszanak.

A töredékes táncmű a hétköznapi világtól való eltávolodás víziója, nincsen történetvezetése - ellentétben Fehér tavalyi fesztiválsikerével, a Brothers című opusszal, amely négy fiútestvér versengésének szellemes és teátrális leirata. A hazai kortárs tánc "talált gyermeke" visszatér a kezdetekhez, és minimál-animális mozgásra fordítja le az ismeretlen külvilágtól való félelmét. Fokozatosan gyorsuló-lassuló vagy kimerevített képekből álló koreográfiát látunk, szinkron és egymást ellentétező, kontakt technikával átgyúrt "futamokat". A két szerzetesfarkasnak látszó figura lüktető, a mozgáshoz organikusan alkalmazkodó fényben (Kovácsovics Dávid), természeti hangokat idéző zenei montázs hangjaira mozdul. Elmosódik a színpad, torzul a térérzékelés, elvesznek a biztos pontok.

A felvillanó jelenetek között vannak nehezen felejthetők, viszont véresen erős rendezői koncepció kellene ahhoz, hogy mindvégig feszült legyen a jelenlét, illetve a butoh meg az electric-boogie közötti átmenetből karakteres mozgásrendszer körvonalazódjon. Esetleg egy gyors átöltözés is sokat segítene, amelyből kiderülne, hogy a testnél nincsen durvább csuha.

Átrium Film-Színház, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.